Hur mycket töjer sig ridstövlar?

annah94

Trådstartare
Hej! En liten kvällsfundering: hur mycket vågar man hoppas på att ett par ridstövlar töjer sig i skaftet? Om man med lite (okej, ganska mycket) våld precis får igen dragkedjan med endast ett par ganska tunna strumpbyxor under, är det då läge att sluta hoppas eller finns det en chans att det kommer gå med ridbyxor efter lite lidande? Får som sagt precis igen dragkedjan men det skulle aldrig gå med ridbyxor, har inte ens vågat prova :crazy: Det handlar om ett par Parlanti passion vilka ju är rätt mjuka i skinnet. Om det inte kommer gå på "naturlig väg", hur mycket kan skomakaren lästa ut skaften? Någon som har erfarenhet av detta? De sitter riktigt snyggt när de väl är på så jag vill ju gärna behålla dem, men har ingen lust att sitta här med domnande ben och fötter om jag ska vara tvungen att rida i strumpbyxor för att kunna använda dem... :(:rofl:
 
Nu är mina ridstövlar bland de billigare som finns, men de har töjt sig ganska mycket sen jag köpte dem. Vilket definitivt inte var önskvärt eller ens snyggt. De sitter så pass löst uppe vid knäet att det glappar och det ramlar ner löv/barr när vi är ute i skogen. :cautious:

Jag har ett par såna där stövelhållare som man kör ner i stöveln för att de ska hålla formen. Upplever att de töjde ut stövlarna ganska direkt (det andra, smalare, paret som jag provade var på gränsen till för små, men med facit på hand tror jag de hade blivit precis lagom efter att de hade töjt sig). Men då vill jag poängtera att det här är ett par av Hööks billiga stövlar, så om det handlar om svindyra stövlar hade jag nog inte vågat chansa på något håll.
 
Hej! En liten kvällsfundering: hur mycket vågar man hoppas på att ett par ridstövlar töjer sig i skaftet? Om man med lite (okej, ganska mycket) våld precis får igen dragkedjan med endast ett par ganska tunna strumpbyxor under, är det då läge att sluta hoppas eller finns det en chans att det kommer gå med ridbyxor efter lite lidande? Får som sagt precis igen dragkedjan men det skulle aldrig gå med ridbyxor, har inte ens vågat prova :crazy: Det handlar om ett par Parlanti passion vilka ju är rätt mjuka i skinnet. Om det inte kommer gå på "naturlig väg", hur mycket kan skomakaren lästa ut skaften? Någon som har erfarenhet av detta? De sitter riktigt snyggt när de väl är på så jag vill ju gärna behålla dem, men har ingen lust att sitta här med domnande ben och fötter om jag ska vara tvungen att rida i strumpbyxor för att kunna använda dem... :(:rofl:
Jag har ett par Cavallo junior som jag haft i drygt två år. De har töjt sig väldigt lite i skaften. Dock har de bara använts ca en gång i veckan förutom under en period på ca åtta månader då min tidigare häst var skadad (då inte alls). Kanske töjer de sig med tiden, men hittills har de alltså i princip inte gjort det.

Jag antar att du redan äger stövlarna? I så fall hade jag nog gått till en duktig skomakare och hört mig för vad man kan göra. Om inte hade jag nog bytt till 1 cm bredare skaftvidd.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
412
Senast: Badger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 684
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp