Diffusa symptom, hjälp vad kan det vara 😞

Juli0a

Trådstartare
Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig.

Vår lilla 20 år gamla B-ponny blev strax innan sommaren stapplig, ville inte gärna gå och kändes allmänt seg. Ställde henne på box i väntan på veterinär och hovslagare då jag var rädd för fång. De sa att det inte var det och jag släppte ut henne igen. Efter dessa dagar på box gick hon mycket bättre igen. Slängde på ett par skor i fram ifall hon var hovöm pga att marken var så hård och torr.

Har inte sett nåt avvikande när hon rört sig, men hon har varit lite segare än vanligt, men tänkt att det kanske beror på att hon är lite sommartrött.
Hon är lite sommarrund, men inte fet. Bajset är normalt, ingen feber, benen är fina utan tillstymmelse till svullnad eller smärta. Inga pulsar, hon kan vila och avlasta med bakbenen utan problem, verkar inte ha ont någon annanstans heller. Känner ingen värmeökning vad gäller hovarna heller.
Hon är inte i någon superkondition, men är inte sig själv. Hon tycker det är jätteroligt bli riden på både banan och in skogen och är i vanliga fall en piggelin liten dam som inte bangar för lite äventyr och igår fick man dra i henne för att hon skulle följa med in till stallet.
Hennes symtom är helt enkelt att hon är stapplig och slöare än vanligt. Dock inte slö på det sättet att hon stänger av utan hon är fortfarande nyfiken på omgivningen och vill interagera. Hon fäller fortfarande ganska mycket trots att det är juli. Hon ser inte ut som en klassisk PPID-häst, men funderar på om det kan vara det som det handlar om.

Igår var hon precis som första gången, ville inte gärna gå ,så jag har slängt in henne på box och behandlar henne som fånghäst tills jag pratar med klinik på måndag. Fång är ju en lurig sjukdom och jag vågar inte chansa.

Någon som vet vad detta kan bero på? Någon som varit med om samma?
 
Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig.

Vår lilla 20 år gamla B-ponny blev strax innan sommaren stapplig, ville inte gärna gå och kändes allmänt seg. Ställde henne på box i väntan på veterinär och hovslagare då jag var rädd för fång. De sa att det inte var det och jag släppte ut henne igen. Efter dessa dagar på box gick hon mycket bättre igen. Slängde på ett par skor i fram ifall hon var hovöm pga att marken var så hård och torr.

Har inte sett nåt avvikande när hon rört sig, men hon har varit lite segare än vanligt, men tänkt att det kanske beror på att hon är lite sommartrött.
Hon är lite sommarrund, men inte fet. Bajset är normalt, ingen feber, benen är fina utan tillstymmelse till svullnad eller smärta. Inga pulsar, hon kan vila och avlasta med bakbenen utan problem, verkar inte ha ont någon annanstans heller. Känner ingen värmeökning vad gäller hovarna heller.
Hon är inte i någon superkondition, men är inte sig själv. Hon tycker det är jätteroligt bli riden på både banan och in skogen och är i vanliga fall en piggelin liten dam som inte bangar för lite äventyr och igår fick man dra i henne för att hon skulle följa med in till stallet.
Hennes symtom är helt enkelt att hon är stapplig och slöare än vanligt. Dock inte slö på det sättet att hon stänger av utan hon är fortfarande nyfiken på omgivningen och vill interagera. Hon fäller fortfarande ganska mycket trots att det är juli. Hon ser inte ut som en klassisk PPID-häst, men funderar på om det kan vara det som det handlar om.

Igår var hon precis som första gången, ville inte gärna gå ,så jag har slängt in henne på box och behandlar henne som fånghäst tills jag pratar med klinik på måndag. Fång är ju en lurig sjukdom och jag vågar inte chansa.

Någon som vet vad detta kan bero på? Någon som varit med om samma?
Hovöm? Har hon skor fram nu?
 
Hovöm? Har hon skor fram nu?
Ja, hon har skor fortfarande i fram. Hon har gått barfota tidigare men då hovslagaren sa att det inte finns tillstymmelse till fång första gången så bad jag honom slå på skor i fram trots att han sa att det var onödigt då hon har exceptionellt bra hovkvalitet. Jag tänkte själv att i så fall måste hon vara hovöm eftersom hon var så stapplig.
 
Jag har plockat en fästing på mitt halvblod så det är ju inte helt otroligt att även ponnyn har en som jag missat. Vet ju att hundar kan bli stela och slöa av fästingar, så det är väl rimligt att att hästar kan få liknande symtom?!
 
Ja, hon har skor fortfarande i fram. Hon har gått barfota tidigare men då hovslagaren sa att det inte finns tillstymmelse till fång första gången så bad jag honom slå på skor i fram trots att han sa att det var onödigt då hon har exceptionellt bra hovkvalitet. Jag tänkte själv att i så fall måste hon vara hovöm eftersom hon var så stapplig.
Jag tänker spontant på ppid. Det kan ge liknande symtom och fällningen som är försenad kan indikera detta.

Jag hade bett om ett blodprov för att ta reda på ACTH-värden och få besked så att du i så fall kan utesluta denna sjukdom.
 
Kanske ngn diffus hälta eller smärta som gör att hon inte vill röra sig?
Klinik och en ordentlig utredning är ju det bästa.
 
Jag har plockat en fästing på mitt halvblod så det är ju inte helt otroligt att även ponnyn har en som jag missat. Vet ju att hundar kan bli stela och slöa av fästingar, så det är väl rimligt att att hästar kan få liknande symtom?!
Jepp. Har haft en märr som på grund av fästingburen sjukdom blev stapplig och snubblig. Även min schäfertik fick det, erlichios, gick från superglad jycke till att gömma sig när vi skulle gå ut. Hunden blev bra, märren fick bli sjukpensionär.
 
Har haft en häst som var med på hoppträning och hade något mindre bjudning mot hinder än vanligt , det visade sig vara ett mindre fånganfall.

Fång är lurigt, lyssna till magkänslan, åk in och röntga hovarna så snart det är möjligt.
Jag har haft en ponny för länge sen med fång men där var det ingen tvekan! Men jag har förstått att fång är riktigt lurig och inte alltid så lätt att ställa diagnos som man kan tro.

Den här gången tänker jag åka in till klinik, för oavsett om det är fång eller inte så är det ju något som gör att hon går långsamt och är ovillig.
 
Jepp. Har haft en märr som på grund av fästingburen sjukdom blev stapplig och snubblig. Även min schäfertik fick det, erlichios, gick från superglad jycke till att gömma sig när vi skulle gå ut. Hunden blev bra, märren fick bli sjukpensionär.
Men din häst kunde ändå leva gott trots sjukpensionär? Det skulle vara otroligt tråkigt om vi fick ställa av vår ponny, men i så fall får hon bli sällskapshäst. Huvudsaken är att hon får leva ett gott liv.
 
Jag tänker spontant på ppid. Det kan ge liknande symtom och fällningen som är försenad kan indikera detta.

Jag hade bett om ett blodprov för att ta reda på ACTH-värden och få besked så att du i så fall kan utesluta denna sjukdom.

Jag tänker också PPID, men har inga egna erfarenheter och hittar ingenstans att de blir så sega. De senaste dagarna har hon hamnat efter de andra, vilket är väldigt olikt henne då hon är väldigt flockbunden och sällskapssjuk.
 
Men din häst kunde ändå leva gott trots sjukpensionär? Det skulle vara otroligt tråkigt om vi fick ställa av vår ponny, men i så fall får hon bli sällskapshäst. Huvudsaken är att hon får leva ett gott liv.
Hon var en trevlig körhäst och kunde köras till en början när det läkt ut. Ridning kändes inte ok. Hon lyfte inget vidare på fötterna och det var väl för att kompensera för snubbligheten. Hon blev 25 vilket är gammalt för ett hbl som varit så pass sjuk. Hon fick det någon gång i 15 års ålder. Var svår att hålla i hull.
 
Är du säker på att hästen inte har fettdepåer? Fetma är väldigt normaliserat. Vad menar du med "sommar-rund"? https://hastsverige.se/hastens-miljo/foderskola-i-10-delar/hullbedomning/

Jag hade absolut misstänkt fång/förstadier till fång, minskat grästillgången, och kollat upp det ordentligt.

Det är tyvärr många hovslagare och veterinärer som inte känner igen fång innan det är ett maxat dramatiskt anfall.
Jag vet att fetma är ett känsligt ämne och normaliserat och jag hävdar inte att hon är i toppform. Hon är lite överviktig med rund mage, men har ingen fettnacke och man kan känna revbenen under pälsen. Lite väl mjuk kring svansroten. Jag är bekant med den hullskalan i artikeln och skulle säga att hon är 5-6 fast ingen fet nacke, där har hon helt ärligt inga fettdepåer. Självklart ska man ha i beaktning att jag är partisk och kan vara hemmablind, men det är knappast så att jag skäms över att hon är så tjock. Faktum är att jag är lite förvånad att hon inte blivit tjockare i sommar än vad hon blivit, vilket också gör att jag funderar på PPID.

Som jag skrev har jag redan tagit bort all gräs för henne och hon står nu på box sen ett dygn tillbaka då jag tyckte att stapplandet och oviljan att gå fram ordentligt kommit tillbaka.

Jag är rädd för det. Att det har missats och så har jag lyssnat för mycket på sakkunniga och låtit henne gå med fång halva sommaren och nu är vi här igen men jag kommer få ha dåligt samvete som inte envisades redan då med en ordentlig utredning 😥
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 596
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 198
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Har ett halvblodssto på 14 år. I måndags när jag skulle rida tyckte jag hon kändes lite oren på troligen VF. Kollade henne på lina...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp