Hur mycket väger din häst?

IMG_0509.jpeg


Islandshäst 15 år. Ca 138cm. Väger 355kg enligt måttband som tidigare stämt överns med våg på klinik.
 
Visa bifogad fil 123374
624 kg
155 cm in täcken
L-XL i benskydd/boots
Runt 172cm i mankhöjd
Wow, vilken kille! Jag vet inte vad det är men jag gillar honom verkligen på den här bilden 🤩

Apropå trådens ämne, han är visserligen rätt hög men det ser inte ut som att han skulle väga så mera än resten av hästarna i den här tråden, är det mycket bål (säger man så?) på honom?
 
Wow, vilken kille! Jag vet inte vad det är men jag gillar honom verkligen på den här bilden 🤩

Apropå trådens ämne, han är visserligen rätt hög men det ser inte ut som att han skulle väga så mera än resten av hästarna i den här tråden, är det mycket bål (säger man så?) på honom?
Det är ju mest ponnyer hittills i tråden🤪
Skulle tro att min väger något liknande nu när hon är äldre.
 
Fager är 175 cm SWB valack 7 år gammal. Väger ca 575 kg. Han är väldigt långbent och kort, kan ha 135 i täcken… Har ingen exteriörbilder så ni får nöja er med en ridbild.

_SKD7571.jpeg
 
Jag tar tydligen aldrig bilder rakt från sidan 😅

Connemara 155 cm i storhästmodell med mycket djup, korta skenor och 145 cm i täcke väger oftast runt 550 kg. Borde nog vara lite under det egentligen. Som mest 570 kg i våras efter att ha fått prioritera att försöka få honom att äta mycket hö då magen blivit dålig av att börja äta PPID-medicin.

Annars har han vant sig vid sitt sjukpensionärsliv med "konstant bantning" och sin tracklösdrift där han rör sig typ en mil per dag och ändå kan leva på enbart gräs typ halva året. Bara inte fri tillgång på knähögt gräs vilket magen aldrig heller tålde ens när han var i tävlingskondition och smal.
 
Wow, vilken kille! Jag vet inte vad det är men jag gillar honom verkligen på den här bilden 🤩

Apropå trådens ämne, han är visserligen rätt hög men det ser inte ut som att han skulle väga så mera än resten av hästarna i den här tråden, är det mycket bål (säger man så?) på honom?
Han är ganska rejäl.
När han varit på kliniken så har veterinärerna gissat på ca 100 kg mera än vad han väger så han ser faktiskt större ut än vad han är på riktigt.
 
Vi har islandshästar och de skiljer sig ganska mycket åt i storlek och typ.

Häst 1: Valack, 9 år, runt 145 cm, rejäl bål, rejäla ben, åt det rundare hållet med tydligt fettlager över revbenen (som dock känns utan att man behöver trycka hårt) men inga andra depåer. Enligt måttband väger han 360 kg, jag skulle nog tippa på närmare 380. Idealvikt runt 360.

Häst 2: Valack, 6 år, något lägre än föregående, men i övrigt "lika stor", också sommarrund. Måttbandet säger 350 kg, jag tror 370. Idealvikt 340-350.

Häst 3: Valack, 7 år, 143 cm, ganska högbent och lite lättare i typ än de två föregående, ganska lagom hull. Måttband säger 330 kg, våg på klinik i våras när han var aningen tunnare än nu sade 340 kg. Idealvikt 330-340 kg.

Häst 4: Sto, 17 år, 135 cm, lättbyggd men lång i kroppen och rätt rejäl rumpa. Inget särskilt hull över revben (som syns när hon rör sig), men tydlig fettnacke (därför håller vi henne så slimmad vi kan). Vägdes på klinik i våras när vikten var på nedåtgående, vägde då 360 kg. Nu säger måttband 295 kg, jag tippar på 330. Idealvikt 320 kg.
 
Shetlandssto betesfet 101 cm, 285 kg, foto taget samma vecka.
1689422777626.png


Kan även tala om att en annan av mina shetlandsponnyer vägde 255 kg som betesfet och 212 kg som mager. (samma våg båda vikterna) vilket säger mig att många överskattar hur många kilo extra en överviktig ponny bär på...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 471
Senast: iNHALE
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 924
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp