Hur mycket vatten dricker era hundar?

W

WithTeeth

Ja frågan ser i i rubriken, hur mycket vatten dricker era hundar?
Jag undrar då jag upplever det som om min hund dricker lite vatten, men jag har lite att jämföra med då jag aldrig haft hund förut.

För honom är det antagligen normalt då han druckit ungefär samma mängd sen jag fick honom, men jag är ändå nyfiken på era hundar :)
 
Sv: Hur mycket vatten dricker era hundar?

Mina två hundar (35 och 45 kg) dricker upp mellan 2-4 liter per dag beroende på hur mycket arbete dom utför och hur varmt det är.
 
Sv: Hur mycket vatten dricker era hundar?

Min 17-kilos hund dricker ca 1 liter i dagen, beror på hur varmt det är, vad vi gjort och om hon ätit något som gör henne extra törstig, som grisöron.

Hon äter sin mat torr. När hon var liten och fick maten uppblött drack hon nästan inget utöver.
 
Sv: Hur mycket vatten dricker era hundar?

jag tycker det varierar enormt beroende på om det är varmt eller kallt, om de motionerat mycket eller lite samt vad de ätit. jag skulle tippa på att mina hundar (25 resp 35 kg) dricker nästan 2 l en lugn och sval dag. men de dricker på väldigt olika sätt. den mindre hunden dricker ofta, men tar bara några små klunkar. den stora dricker sällan men tömmer i gengäld hela skålen i ett svep.
 
Sv: Hur mycket vatten dricker era hundar?

Bra tråd! Jag undrar samma sak, fast jag tror mina hundar dricker mer än "normalt".

Mina hundar (35kg och 43 kg) dricker upp till 5 l/dag. Och de tömmer oftast skålen i ett svep.
 
Sv: Hur mycket vatten dricker era hundar?

Min hund dricker massor! Och har alltid gjort.
Han väger ca 7 kg, och dricker nog 0,7-1 liter om dan.
 
Sv: Hur mycket vatten dricker era hundar?

Mina två damer (som väger ca 20kg) har en 5-litersskål här hemma. Den fylls inte hela vägen upp till kanten, så det kanske är 3½liter i den.. Den skålen fyller jag i alla fall på en gång om dagen nu på vintern. Hur mycket det är på sommaren vet jag inte, men då är det mer. Oavsett årstid så häller jag på lite vatten på maten, men absolut inte så mycket att maten "simmar" i vattnet utan bara en liten skvätt.
 
Sv: Hur mycket vatten dricker era hundar?

Min (9 kg) dricker ungefär 0,5 liter om dagen skulle jag tro:laugh: Jag tycker hon dricker rätt mycket.
 
Sv: Hur mycket vatten dricker era hundar?

Hur mycket de dricker varierar med hur varmt/kallt det är, vad de äter och vad de gör. Mina 2 hundar som väger drygt 5 kg (valp) och drygt 6 kg (veteran) dricker ungefär 6-7 dl per dygn. Valpen dricker mer än veteranen. De äter båda torrt torrfoder.

Man kan utgå ifrån att en hund som väger 20 kg ska normalt dricka ungefär 1 L per dygn vid normal aktivitet om den äter torrt torrfoder. Om man blöter torrfodret eller de äter färskfoder måste den vätskan räknas in och i så fall dricker de mindre. En aktiv hund dricker mer än en "soffpotatis". Man ska i princip kunna multiplicera ½ dl x antal kg och få fram en ungefärmängd. Om en hund börjar dricka betydligt mycket mer eller mindre än vad den normalt dricker utan orsak bör man få kollat den hos veterinären.
 
Sv: Hur mycket vatten dricker era hundar?

Nu under vinterhalvåret går det åt mindre vatten, och mina 4 st hundar (35kg/29kg/21kg/21kg) gör åt på ca 6 liter vatten om dagen. På sommren går det åt minst 8 liter varje dag, ännu mer om vi gör aktiviteter under dagen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 323
Senast: Viva
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp