Hur mycket vatten till betfor pelletsen???

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 997
G

Grevinnan

Till den vanliga sorten så tar jag en liter betfor och tre liter vatten, men nu ska vi ha pellets istället....
Är det någon annan som använder det???
Det är ju billigare och tar mindre plats.

Tumregel: Har allt vatten absorberats när betforn svällt färdigt, använd mer vatten!

Jag har aldrig mätt upp vattnet när jag gör betfor. Jag häller bara i. Man ser ju som sagt om man använt för lite vatten.

Prova dig fram.

Jag har för mig (många år sedan) att vi använde mer vatten till pelleterad betfor än "lös" och att det även tog längre tid för den att svälla.

Jag använder pelletsbetfor. Det tar ju längre tid för pelleterat att svälla (bra för mig som endast fodrar betfor på morgonen) och det krävs mer vatten. Jag har dock ingen tumregel men känn dig fram, pelletsen ska ju vara helt upplöst alltså måste alla hårda kärnor ha försvunnit innan det är färdigsvällt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 194
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 398
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka