Hur nära är för nära?

Morran

Trådstartare
Inskaffade en Griffin R. Whitaker som extrasadel igår. Den låg bra på pålle på marken, men JÄKLARNS vad den sjönk ned när jag satte mig i den! Hästen i fråga har hög manke och kräver en större bomvidd än vad de flesta sadlar tillåter i mankfrihet, så nu undrar jag hur noga "regeln" med 2-3 fingrar mellan manke och framvalv är?
Sadeln låg inte direkt på manken, utan jag fick in ett finger mellan och efteråt syntes inget smutsavtryck över ryggraden på schabraket.
Blir ändå lite nojig att det blir för tajt. Hade väl tänkt att ha denna sadel 1, max 2 gånger i veckan, då jag främst rider dressyr. Vad skulle ni gjort?

Sv: Hur nära är för nära?

Känn även med fingrarna även när du rider, står upp, travar etc så att det inte kläms. Är sadeln ny, kommer stoppningen även att sjunka ihop något efter ett tag och då blir det ännu sämre med plats..

Känns det riskfritt och sadeln ligger bra i balans för övrigt så är det faktiskt så att man inte måste ha x antal fingar mellan.

om schabraket blev skitigt under var det pga att sadeln legat emot eller dålig passform på schabraket? sålänge det inte skaver och stör hästen så tycker jag sadeln passar men det låter ju lite väl lite...på min förra häst hade jag det ganska nära mellan manke och framvalv men det gick bra sadeln passade perfekt men man fick ju inte in 3 fingrar emellan men den störde inte heller så... svårt å säga när man inte kan klämma å känna själv å se hur det ser ut ... du vet ju bäst själv...

*svara båda*

Shabraket blev bara skitigt där det "skall" bli skitigt, dvs ej över ryggrad och manke. Dessutom var det ett Mias och dom är ju extra-fodrade vid manken. Jag red en timme och sadeln kom aldrig närmre än ett finger vid manken.
Sadeln är helt ny, men hästen har lite kvar att muskla runt manken. Har en fårskinnspad med kanal om det skulle krisa och sadeln blev för stor.
Men sadeln ligger bra förövrigt och jag börjar blir mer än hjärtligt trött på att leta en bra extrasadel nu. 4000 pix är väl ungefär vad jag känner att jag har lust att lägga ut, så denna får nog stanna! :D

Så länge ryggraden går fri är det okej. Men du kan ju fundera på om du borde stoppa upp den lite för säkerhets skull (då den kommer sjunka ihop mer i stoppningen).
(på mina sadlar brukar det vara mellan 1-2 fingrar mellan manke och framvalv när man sitter i sadeln, vilket hästen trivs med)

Men kör på den då om den ligger bra .. men du bör nog kanske stoppa upp den lite extra vid manken då så kanske den blir perfekt?

Stoppar jag upp den som den är nu, blir den för smal. Jag har väl en vag förhoppning om att pålle skall muskla i samma takt som sadeln sjunker ihop. :angel:
Visar det sig att det inte funkar så tar jag nog en omstoppning då...

Liknande trådar

S
Western Provade en sadel som låg både still och bra på min häst`s rygg, den var också kanon skön att rida! Problemet är bara att han har...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Sasse_
·
S
Utrustning Har tidigare gjort inlägg i "Sadellistan"-tråden om tips på sadelmärken till denna rygg: Skrev även då att vi hade mätt henne över... 2
Svar
34
· Visningar
4 901
Senast: _Allishy_
·
Utrustning Jag har en Comfort Shorty med normala paneler (ca 2 cm) till min arab. Nu har han stått mycket i sommar pga skada (sammanlagt ca 10...
Svar
10
· Visningar
2 296
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025