Ni som har Star Trekk Comfort

Camilla_H

Trådstartare
Jag har en Comfort Shorty med normala paneler (ca 2 cm) till min arab.

Nu har han stått mycket i sommar pga skada (sammanlagt ca 10 veckor) och då har han tappat lite muskler kring manken och förändra ryggen en aning. I normala fall har han sämre muskelbyggnad vid manken än längre bak beroende på tidigare sadlar som inte legat helt bra. Förhoppningen är att han ska bredda sig lite ytterligare fram alltså.

Jag och hästen är nöjd med Comforten och min häst går mycket bättre med den än med tidigare sadlar men jag har två problem som dock inte verkar märkas på hästen, han är inget trycköm och verkar gilla sadeln:

1. på vänster sida framför mitten blir det ett knytnävsstort område där pälsen blir lite ruggad. Jag har problem med min vänstra höft och kan inte få den riktigt bakåt/neråt. Kan var det som är problemet men vad kan det var annars? Inget rugg på höger om jag inte har ridit mycket i kuperad terräng så sadeln har flyttat sig lite framåt och bakåt. Avtrycket på schabraket är jättefint - inga torrfläckar, utan två jämna fina avtryck (ca 30-35 cm långa) som suddas ut i fram och bakkant där den ligger på lite mindre. Jag hade samma problem mitt i sommaren (när jag började rida igen efter förra konvalescensen) och då försvann det när jag flyttade ihop panelerna lite framtill och isär baktill. Jag har panelerna kant i kant med kardborren fram och törs inte ta ihop dem mer i rädsla för att manken ska klämmas

2. Sadeln ligger väldigt nära ryggraden framtill. . Baktill ligger den högt och fint och är ändå inte i framstupa läge. Min häst har låg, men rätt lång manke och det är vid avslutet på manken som den kommer för nära, ca 1 finger emellan bara. Sadlar jag längre bak blir det bättre men sadeln ligger bäst i detta läge. Kan jag ta ihop panelerna mer framtill?

Nu har jag satt på mitt renskinn undertill och hoppas att det blir bättre (har inte testridit än, ska göra det idag). Vid resonemang med Kaupre så tipsar de om att köpa fårskinnspanelerna till min häst för de är lite tjockare och annorlunda formade. Nackdelen kan vara att man kommer längre ifrån hästen.

Jag funderar på om jag, otroligt nog, har ett för brett koppjärn? Jag har 3:an nu på en häst som är så bred fram att han tex inte kan ha 32 i bomvidd på en Stübben för den blir för smal... Kanske att jag hellre ska köpa tvåans koppjärn och se om den lyfter sadeln lite mer och sen sätta på 3:an när man musklat på sig igen. Jag vill inte gärna rida med ett för smalt heller.

Ni som har en ST C - hur nära ligger den ryggraden?
Ni som har fårskinnspaneler - hur fungerar det?

/Camilla
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Va??!! Inget svar på hela helgen?

Jag tror jag svimmar... ;)

Nåja, jag red med renskinn under igår och då var han inte ruggad längre. Men det lyfte inte sadeln nämnvärt så jag har också flyttat ihop panelerna lite till i kväll.


/Camilla
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Jag har inte Comfort men Espaniolan. Jag har samma problem som du med låååång manke. Jag har 3cm panelerna och har faktiskt 4ans järn... Min häst hade tidigare en griffin som var wide i bommen. MEN ju mer du har mellan järnet och ryggen ju bredare järn behöver du att ha.

Nu när jag har 3 cm panelerna så behöver jag att ha 4ans järn annars gräver sig spetsarna in, och hästen kortar av steget. Har dock inte ridigt mycket i den tyvärr (sjuk häst) men det jag har ridigt i den har jag endast 1cm mellan lädret i tunneln och vojlocken. Dock säger hästen OK så då kör jag så.

Jag provade innan och ta ihop mer framme (mer än kardborren kant i kant alltså) och då sa hästen stopp... Det klämde på något vis runt manken.

Vet inte om du blev klokare av mitt svar men så här har jag löst ett liknande problem... TJockare paddar!
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Okej, jag har samma problem som du så då blir det fårskinnspanelerna!

/Camilla
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Jag har faktiskt 3cm i läder!!!! Ville inte ha fårskinnspanelerna (jepps lat!) och frågade om läder, jovisst inga problem!
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Jo, det finns visst en uppsjö olika paneler - vet någon av er om man kan se urvalet någonstans på nätet? Eller tillverkar de efter förfrågan? ;)

Jag vet inte om det är något mer speciellt med fårskinnet annat än just materialet eftersom tillverkaren trodde att såna skulle lämpa sig bra för min häst efter att de tittat på foton på sadel, häst och dessa i kombination.

/camilla
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Tror de tillverkar efter förfrågan. De kan nog göra det mesta (inom rimliga gränser).
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Jag har fårskinnspaneler till min ST endurance och jag tycker att de fungerar bra. Jag har treans järn till min arab. Han är inte så musklad ännu, han är bara tre år. Jag fick flytta ihop panelerna fram litegrann men det verkar vara OK, jag vågade inte flytta isär dem bak. Jag upplevde innan att jag hamnade lite i framvikt, framåtlut, men efter att ha flyttat ihop panelerna och satt stiglädren i den främre ringen känns det bättre.
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Lånar knapp

Nu har jag flyttat om panelerna lite och har fortfarande renskinnet under och nu verkar sadeln ligga mycket bra. Avtrycken var jämna och fina på ryggen och inget ruggat alls, dessutom lyfte den bra fram, även om den gärna kan lyfta lite till, men renskinnet både lyfter ju och fyller utrymmet så det är svårt att säga. Ska se hur det ser ut med vanligt schabrak. Ridningen igår bestod av markarbete på ridplanen med cavalletti (7 bommar) så ryggen rörde sig ordentligt och ändå var avtrycken så fina.

Jag flyttad ihop panelerna lite, lite fram till och isär lite mer baktill. Fanatic - varför vågar du inte flytta isär dem bak?

/Camilla
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Lite uppdatering för de som är intresserade:

Jag har nu ridit med renskinnet under (har fortfarande inga pengar att beställa nya paneler för) i drygt en månad och i går tog jag bort det och testade med vanligt schabrak och se! Nu har han minsann musklat upp sig lite fram, för sadeln låg nu två fingrar ifrån på lägsta punkten. YES!

Det blir nog nya paneler iaf framöver, om inte annat för att ha de gånger han inte är så musklad. Man vet ju aldrig - plötsligt måste han stå ett tag igen.

Och jag har faktiskt mest skrittat under senaste månaden... ;)
 
Sv: Ni som har Star Trekk Comfort

Vad är fårskinnspaneler för något? Tjockare paneler eller vanliga med fårskinn under?
Bild någon?
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 223
Senast: Whoever
·
Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 501
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp