Hur öka antalet blanka röster ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Synd att vi har dominerande media som pressar så hårt på att folk ska rösta SD så att de får 20+ procent.

Det är en ganska felaktig bild att vi har en homogen massa av media som arbetar med att ge samma bild.
Självklart är inte media homogen, SD har sin alternativmedia. Det finns folk i alla läger som försöker utöva makt via demokratin.
 
Tycker du att Nato diskussionen varit i demokratisk anda?
Upplever att det är partierna som avgjort utan de röstberättigandes åsikt.

Ja. Det här med representativ demokrati innebär att vi röstar fram 349 personer som får tycka åt oss. Man kan naturligtvis tycka att vi ska ha folkomröstning om varje liten sak (i så fall finns också ett parti för dig: "knapptryckarna"). Men vad ser du annars för alternativ? Att bara säga "näh, fixa nåt annat!" löser liksom inte så mycket...
Så är det med mycket nu. Milön. Ändrar vi något genom att ändra energislag o köra åt samma håll?
Vapen. Vem har nämnt något om att hur kan vi skapafred?
Det är då man ser till att hitta ett parti som hyfsat matchar ens åsikter, och arbetar för det man vill ha. Folk har så mycket olika åsikter om hur man bäst "skapar fred". Inklusive vad fred är.

Men jag saknar fortfarande en förklaring på vad du tror ska uppstå om folk röstar blankt? "Jag vill inte gå ihop med någon, ingen tycker nåt bra och alla är dumma!" - så *poff* blir det plötsligt fred på jorden och en ponny?
 
Självklart är inte media homogen, SD har sin alternativmedia. Det finns folk i alla läger som försöker utöva makt via demokratin.

Ok, jag innefattar inte politiskt hårdvinklad "media" i det jag tänkte på. Jag tänker att media som har något slags intresse av att förhålla sig till sanning och åtminstone en ambition om objektivitet var det jag inkluderade. Men jag vet att jag är gammaldags där, kunskap och sanning är allt mindre viktigt för många.
 
Tycker du att Nato diskussionen varit i demokratisk anda?
Upplever att det är partierna som avgjort utan de röstberättigandes åsikt.

Så är det med mycket nu. Milön. Ändrar vi något genom att ändra energislag o köra åt samma håll?
Vapen. Vem har nämnt något om att hur kan vi skapafred?
Ville du att det skulle vara folkomröstning om att gå med eller inte i Nato?

Tycker största delen av befolkningen inte är tillräckligt pålästa om Nato för att jag skulle vilja att det blev folkomröstning om det.
 
Vem tjänar på blankröster i riksdagsvalet?

Små partier som ligger nära spärren tjänar på att du röstar blankt.

Om du tycker bättre om större partier än mindre partier men inte tycker något parti är värd din röst, rösta på Kalle Anka-partiet eller något annat parti som är registrerat men chanslöst.
 
Jag föreslår i min tur att du tar diskussionen till flashback.org istället, här hittar du nog inte som förespråkar blankröster.
Det där blev lite intresant. Tänker du dej att medlemsantalet är lågt el. studerande nivå. ekonomiska förhållanden? Var borde man finna de flesta blankröstare? På pappersbruket
var borde man finna minst blankröster? i dokumentförstöraren

Ska se om jag inte kan aktivera mej fysiskt.
 
Vem tjänar på blankröster i riksdagsvalet?

Små partier som ligger nära spärren tjänar på att du röstar blankt.

Om du tycker bättre om större partier än mindre partier men inte tycker något parti är värd din röst, rösta på Kalle Anka-partiet eller något annat parti som är registrerat men chanslöst.
Blankrösten upplever jag som rak. Den säger ingenting mer än att något är fel. Något som man bara inte kan sätta ETT finger på. kalleankapartiet tycker jag hör disnysparadigmet till.
 
Blankrösten upplever jag som rak. Den säger ingenting mer än att något är fel. Något som man bara inte kan sätta ETT finger på. kalleankapartiet tycker jag hör disnysparadigmet till.
Eller att man inte förstått att blankrösten är nästintill helt meningslös. Så ett finger kan kanske sättas på att det är något fel på kunskapsnivån om vårt demokratiska valsystem?
 
Blankrösten upplever jag som rak. Den säger ingenting mer än att något är fel. Något som man bara inte kan sätta ETT finger på. kalleankapartiet tycker jag hör disnysparadigmet till.
Ingen kan ta ifrån dig din upplevelse men Miljöpartiet som är/var nära riksdagsspärrens är tacksam för varje blankröst. Helst vill de ha din röst och i andra hand vill de ha en blankröst.
 
Ingen kan ta ifrån dig din upplevelse men Miljöpartiet som är/var nära riksdagsspärrens är tacksam för varje blankröst. Helst vill de ha din röst och i andra hand vill de ha en blankröst.

Jo, det är därför man kan motrösta om man inte vill medrösta. Ta en slumpmässig valsedel efter att du sorterat bort dem du verkligen inte vill ska ha makten. Lägg i och du har påverkat istället för att inte påverka alls.

Jag tänker att det är ganska få som tycker att alla partier skulle vara exakt lika dåliga vid makten. Men kanske 0,8% har så låg kunskapsgrad om politik och partier att de faktiskt inte kan sortera alls. Fast jag tror att det snarare handlar om att man inte riktigt förstår vad en ogiltig röst innebär.
 
Jo, det är därför man kan motrösta om man inte vill medrösta. Ta en slumpmässig valsedel efter att du sorterat bort dem du verkligen inte vill ska ha makten. Lägg i och du har påverkat istället för att inte påverka alls.
Eller skriv ett registrerat partinamn på en blank valsedel, beroende på vad du vill uppnå.
 
Eller att man inte förstått att blankrösten är nästintill helt meningslös. Så ett finger kan kanske sättas på att det är något fel på kunskapsnivån om vårt demokratiska valsystem?
Håller med dej. Blankrösten är helt meningslös. Därför så viktig. Den mäter väll vad politiker inte tar upp. Storleken som saknas av visioner o framtid.
Brister i vårt valsystem ser jag som försumbara.
Min dröm ser jag som vacker o utvecklande.
 
2018 var där 53 084 blanka ej giltiga röster. Av dessa var det 3 342 som var ogiltiga. (detta enligt Wikipedia)

Det var 49 742 som visade ett missnöje.
Vad skulle hända om antalet ökade markant?
Skulle vi kunna, utan mänsklig eller naturlig katastrof finna ett globalt hållbart samhällssystem?

Rösta Blankt

Jag har mycket svårt att se resonemanget där blanka röster skulle leda till ett globalt hållbart samhällssystem. På kort sikt händer ingenting eftersom blanka röster inte påverkar mandatfördelningen.

Jag kan förvisso förstå resonemanget att man vill värna om sin rätt att använda sin röst genom att rösta blankt. Genom att inte bara vara soffliggare så vill man visa att man ändå tycker att demokrati och politiska val är viktiga. Samtidigt så kan jag tycka att det finns något ganska paradoxalt i det: Man vill påverka utan att påverka. En blank röst kan förvisso tolkas som en missnöjesröst - men ingen har ju en susning om vad missnöjet grundar sig i. Vill man ha mer vänsterpolitik, mer högerpolitik, mer sakfrågor eller mer ideologi? Irriterar man sig på den aggregativa demokratiska processen och vill ha en mer inkluderande demokratisk process?

Jag kan tycka att det finns ett visst mått av lättja i att rösta blankt. Man behöver inte hålla med om allt när man röstar på ett parti eller en kandidat. Det är orimligt att tro att ens valda riksdagsledamöter håller med sina partier i samtliga frågor. De flesta människor har ändå någon form av grundläggande värderingar som kan vägleda en i frågan om var rösten ska läggas.

Räknar man enbart riksdagspartiernas valbara kandidater så fanns det 6216 olika personer att lägga sin röst på. Någon av dessa måste man ju rimligen kunnat stå ut att lägga sin röst på?
 
Håller med dej. Blankrösten är helt meningslös. Därför så viktig. Den mäter väll vad politiker inte tar upp. Storleken som saknas av visioner o framtid.
Brister i vårt valsystem ser jag som försumbara.
Min dröm ser jag som vacker o utvecklande.
Vad blir vackert och utvecklande med en röst som inte räknas eller påverkar. En blank röst visar bara att den personen till skillnad från soffliggaren har orkat ta sig till vallokalerna.
 
Jag har mycket svårt att se resonemanget där blanka röster skulle leda till ett globalt hållbart samhällssystem. På kort sikt händer ingenting eftersom blanka röster inte påverkar mandatfördelningen.

Jag kan förvisso förstå resonemanget att man vill värna om sin rätt att använda sin röst genom att rösta blankt. Genom att inte bara vara soffliggare så vill man visa att man ändå tycker att demokrati och politiska val är viktiga. Samtidigt så kan jag tycka att det finns något ganska paradoxalt i det: Man vill påverka utan att påverka. En blank röst kan förvisso tolkas som en missnöjesröst - men ingen har ju en susning om vad missnöjet grundar sig i. Vill man ha mer vänsterpolitik, mer högerpolitik, mer sakfrågor eller mer ideologi? Irriterar man sig på den aggregativa demokratiska processen och vill ha en mer inkluderande demokratisk process?

Jag kan tycka att det finns ett visst mått av lättja i att rösta blankt. Man behöver inte hålla med om allt när man röstar på ett parti eller en kandidat. Det är orimligt att tro att ens valda riksdagsledamöter håller med sina partier i samtliga frågor. De flesta människor har ändå någon form av grundläggande värderingar som kan vägleda en i frågan om var rösten ska läggas.

Räknar man enbart riksdagspartiernas valbara kandidater så fanns det 6216 olika personer att lägga sin röst på. Någon av dessa måste man ju rimligen kunnat stå ut att lägga sin röst på?
 
Tycker vist man påverkar. Handlar ju mycket om antalet röster.
Att säga ifrån vid valet är ända tillfället att få framtiden att se hur de blanka rösterna legat 2022
 
Synd att vi har dominerande media som pressar så hårt på att folk ska rösta SD så att de får 20+ procent.

Det är en ganska felaktig bild att vi har en homogen massa av media som arbetar med att ge samma bild.
Nu hänger jag inte med. Menar du att media "pushar" för att SD ska få mer röster ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp