Hur ofta byts dragkedjan på ridstövlar?

Deimion

Trådstartare
Idag gick min andra dragkedja på ridstövlarna sönder, Petrie med dragkedja baktill. De är mycket sparsamt använda under ett års tid och har ridit en häst om dagen och inte gått i dem i stallet. Stog och diskuterade dragkedjor med min hopptränare idag då de sprack under lektionen och då berättade han att han byter dragkedja var tredje månad! :eek: Under en veckas tid hade han iof ridit 70 hästar så hans utsätts ju för högre slitage än mina, men ändå!

Hur ofta behöver ni byta era dragkedjor och hur många hästar rider ni?

Sv: Hur ofta byts dragkedjan på ridstövlar?

Låter som du har för trånga stövlar så det blir för mkt tryck på dragkedjan. Då spricker dom.

Jag har två par Petrie stövlar, ca 1 och 2 år gammla och aldrig haft problem med dragkedjorna. Har aldrig haft problem med tidigare stövlar heller, förutom om dom varit för trånga....

har aldrig behövt byta själv men har lagat min grannes shortchaps några gånger (rider ca 5 hästar om dagen), då var det tråden som gick i sönder hela tiden. bytade till vaxad lintråd och det har hållit i 4 månader nu. vanlig tunn lädertråd på köpe lädersaker håller knappt :/ vaxad lintråd är det bästa :p

Tack för era svar!

Det kan nog stämma, de sitter rätt tight, men inte överdrivet. De är lätta att dra av och på samt vaderna stasar inte.

Buck, det är själva dragkedjan som spruckit Jag har faktiskt inte haft problem med tråden, än :)

Jag har MH-stövlar (MH är väl inte kända för bra dragkedjor precis..) med dragkedja bak, de är snart 4 år gamla och jag har aldrig bytt dragkedjan. Dock så samlas det mycket stöv o annat i dragkedjan så jag försöker hålla rent o dra försiktigt, samt inte använda dem när jag har för mycket på mig så att det blir för trångt.
Försöker spara på dem o rider med dem numera endast vid dressyrträning och tävling, dvs i snitt 3-5 pass i veckan beroende på hur många hästar som är igång.

Mina gamla MH däremot (annan modell) köpte jag nya en gång om året, då var både dragkedja och resten av stöveln slut, men då använde jag dem också dagligen samt gick med dem i stallet typ alltid, numera rider jag som sagt endast i stövlar.

Senast ändrad:

Jag har aldrig bytt dragkedjan på mina nuvarande vilka jag köpte hösten 2008. Dock har jag varit noga med att borsta av dragkedjans "tänder" med en tandborste och att hålla den ren. Nu har den dock börjat släppa så det är dags att skaffa ett nytt par, och den här gången tänker jag investera i ett par med kedjan framtill. Logiskt sett borde den placeringen skydda kedjan mer, tycker man.

Jag rider två hästar om dagen fem dagar i veckan, och om jag inte varit så noga med skötseln av dessa stövlar hade de säkert dött för ett eller två år sedan. Dragkedjan är ju utsatt.

På tal om dåliga märken - Ariat är legendariska för att ha urusla dragkedjor på sina stövlar, så det märket kommer jag aldrig köpa.

har ett par graninge med dragkedja. har använt dom va 3 ggr per vecka under ett år utan problem

Tack för alla svar!

Intressant att Ariat har så dålig kvalitet. De är ju inte direkt billiga..

Jag tycker ändå att jag skött om mina stövlar väl. Aldrig gått med dem i stallet eller till ridhuset utan tar på mig dem strax före jag tränsar och hoppar upp utanför stallet. Regelbundet smorda och sprayats med Petries egen zip spray och noga underhåll från smuts.

Har inte bestämt mig om jag ska laga dragkedjan eller investera ett par nya. De har spruckit lite här och var, sulorna lossnat ett antal gånger och liknande problem, men det känns jättetrist att kassera ett år använda stövlar. Om det blir nya ska jag köpa ett par med dragkedjan framtill, alltså "riktiga" dressyrstövlar. De jag har nu är formade, hårdare stövlar med relativt hög båge. Sedan fick jag mina Tretorn Falsterbo till hoppningen, med den smarta lösningen på dragkedjan så borde de hålla ett tag till allafall :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Träning :crazy:Hej! På min speciella ridskola så finns det en häst där som heter Luella hon är ca 1.58cm. Hon är snäll att hantera i boxen...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: Sirap
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 631
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 668
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka