Hur ofta köra?

Grålly

Trådstartare
Jag har funderat på att köpa en shettis att köra med. Men jag har funderat på en sak.. Hur ofta ska man köra hästarna? Oavsett ras, ålder. Man rider väl ca 4-7 dagar i veckan, men hur ofta KAN man köra hästen? Antar att det är mycket jobbigare för hästen att bli körd än att bli riden. Eller jag vet egentligen inte, men jag har fått för mig att det är så.. Jag har nämligen inte tid att köra/rida en till häst mer än ca 2-4 dagar i veckan, och jag undrar då om det räcker?

Sv: Hur ofta köra?

Har du hästen i bra kondition kan du köra den precis lika ofta som du rider den.

Min shettis som startar på travet körs under vintern 2-3 gånger/vecka bara lite "håll-i-gång"-träning. När träningen blir mer seriös körs hon 3-4 gånger/vecka. Aldrig mer!!!!

Mitt svar till dig är alltså att det räcker att köra en shettis 2-4 gånger i veckan :D

jag kör mina ponnyer ca 6dagar i veckan utan några problem

Jag skulle nog köra lika mycket som jag i vanliga fall skulle rida hästen.

Frågan var egentligen ifall det räcker med 2-4 dagar, eller om hästen behöver mer. Jag vill definitivt inte köpa en häst och sedan inte kunna ge den motionen som behövs, det är riktigt själviskt. Men, det kanske är från häst till häst. Vissa hästar vill ju ha motion 6 dagar i veckan, andra är fullt nöjda med hälften. Tack för svaren, iaf.

Det beror nog mycket på individen och vad man själv vill göra med häste förutom köra. Min shettis kör jag ungefär 3-4 dagar i veckan och dom andra dagarna rids hon eller så jobbar jag henne från marken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 179
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 492
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 654
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka