Hur ofta longerar ni era islandshästar??

A

AlexH

jag ska nu börja longera min häst ca 2ggr i veckan med halsförlängare så att
han ska hitta formen utan mig på ryggen :smirk:
Bra el dåligt , nåt jag sa tänka på kanske :confused:
Hur longerar du och hur ofta :confused:
 
Jag longerar olika mycket beroende på häst. Hur jag longerar beror på hästens utbildningsgrad. Min 12 åriga valack, som kan "allt" longerar jag med sadel (har ingen riktigt bra longergjord) och gramantygel. Gramanen har jag fastsatt på sidorna på sadeln - genom bettringarna och fastsatt bakom bakvalvet på sadeln. Jag reglerar inspänningen genom en knut på gramanen och kan reglera ställningen/böjningen genom att flytta knuten mer mot en eller andra sidan av sadeln. Detta funkar väldigt bra på hästar som har en stadig trav och behöver jobba med ryggen, tycker jag. Jag jobbar honom mycket med övergångar och tempoväxlingar i trav och med att förstora och förminska volten.

Personligen är jag inte så förtjust i halsförlängaren (om vi då pratar om "gummisnodd"). Jag tycker många hästar blir så ostadiga i formen av den, då det är lite "bekvämare" för dom att hänga på den än att hänga på en graman eller inspänningstyglar. Valacken går som en jojo i huvudet med halsförlängaren, medan han är helt stadig med gramanen.
det man kan tänka på om man longerar ofta är att håsten lätt blir lite mer på bogen av mycket longering. Och att ha inspänningen 8vilken man än använder) rätt inställd så hästen inte dras ner i form.

Allt varierar ju så mycket från häst till häst, men det här är mina tankar om det!

/Malin
 
testade han i förgår med halsförlängare i ena varvet hittade han läget direkt och i andra gick han lite upp och ner och i det varvet har jag problem ...ska testa hur det går nu ...tycker dom verkar funka ganska bra med halsförlängare drar han upp huvudet så spänner den sig och går han rätt släpper den ....(men där beror det nog på hästen kan förstå att vissa hästar far upp och ner med huvudet)....men sen kanske det beror på hur hårt man har den inspänd el :confused:
kan man galoppera en häst med inspänning:confused:
jag har ingen longergjord jag använder min täckesgjord :smirk:
 
:banana: Jag longerar aldrig (nästan) utan oftast tömkör jag och använder mig av 2 linor, rakt bett alltid när jag longerar framförallt när jag tömkör. Jag Tömkör i tölt trav skritt. Min häst älskar detta och han behöver jobba mycket utan mig på ryggen på grund att han är överbyggd och svag rygg med stora gångarter, är inte alltid lätt.
Jag brukar också variera mig och lägga in bommar (cavaletti bommar) :banana:
Jag använder mig av gramantygel vilket jag tycker är den bästa för min del. Gummisnodd tycker jag mig sätt och känt att hästarna lär sig inte slappna av i formen för att de lätt kan gå emot eftersom gummisnodden sviktar för mycket,

Tack för mig
Ps jag tömkör 1-2 ggr i veckan, när jag tävlar tömkör jag alltid 2 gånger den veckan.
 
När de är för busiga :-) Longering som sådan är jag för dålig på för att använda det som träning, jag använder det som rastning när det behövs. Att göra det med halsförlängare är väl inte så himla bra.
 
Självklart beror det ju även på hur hårt spänd man har halsförlängaren, men framförallt på hästen. De flesta hästar jag jobbat med funkar bättre på andra inspänningar än halsförlängare. Det är ju inte heller lika lätt att ställa hästen mera åt ena hållet med en halsförlängare som med graman eller inspänningstyglar.

Om du kan jobba din häst i galopp i longering beror på hur stark galopp di hät har. När jag började jobba valacken med longering när han var 5 (det var då jag köpte honom) kunde han bara galoppera nått steg och sedan slig han om till korsgalopp. Jag tränade med att göra många galoppfattningar och övergångar galopp-trav-galopp i ridningen och så småningom gick det bättr även i longering. Nu går det att jobba honom i galopp från marken. Kolla om din häst blir stressad av att galopperas i longering eller om den verkar gilla det. Om han tycker det är jobbigt kan du jobba med att galoppera honom ½ varv åt gången och jobba med att få honom att sakta av på kommando. Kolla om det går med inspänning, lite grann -> vanlig brukar man kunna ha om de har en bra galopp.

Jag skulle rekommendera att du longerade med en longergjord eller sadel istället för täckesgjord, då den inte riktigt ger nått stöd åt inspänningen.

Tömkörning är även det ett jättebra komplement till ridning och longering, men kräver mer kondition av ryttaren ;)

/Malin
 
jo men tycker det gick bra med täckesgjorden har annars vanliga körsele som jag kan låna av andra i stallet :smirk:
jo han kan galoppera med mig på ryggen då borde han väl kunna gå att galoppera på volt med inspänning el :confused:
jo och jag har inte bra kondis :D nähe jag brukar tömköra ibland ....men min häst ökar bara när jag e bakom så jag få springa för livet för att hinna med :rofl: men visst är det roligt med lite växling och inte bara ridning :)
 
Jag brukar försöka tömköra eller longera (med fast inspänning) 1-2 dgr i veckan.

Min ena häst som hade svårt för trav har jag fått mycket hjälp med detta, samt så har hans galopp blivit mycket starkare. Tycker det känns rätt att stärka honom utan ryttare på ryggen, perfekt att träna galopp på volt utan ryttare på. Samma sak med traven.

Min andra pålle som har lätt för alla gångarter brukar jag åxå tömköra och han tycker det är kul och även om han har lätt för både trav och galopp så tycker jag det är bra och varierande att jobba på backen emellanåt...
 
Min gamla häst Logi longerade jag ganska mycket (som mest varannan vardag när jag hade två hästar att rida) för han gillade verkligen longering. Longerade honom både i paddock och på öppna fält där jag kunde springa med honom och hoppa hinder.
Svala går bara longera på inhängnat område. Askja tycker longering är trist.
Longerar ibland löst och ibland i grimma eller träns. Pisk om det behövs.
Tycker halsförlängare fungerar bra på vissa hästar men det är sällan jag använder den.
 
Jag brukar longera en gång i veckan. Ibland med lina och ibland löslongering.
 
Jag longerar ibland, det har gjort honom både starkare och smidigare. Nu klarar han även övergångar skritt- trav i form, men man märker hur jobbigt det är, speciellt när vi inte gjort det på ett tag. :bump:
 
Han går hela tiden utåtställd när jag longerad vad kan jag göra åt det :confused:
 
Jag skulle jobba hästen både i ridning oc longering med att sträcka ut den motsatta sidan (den han ställer sig åt). Jobba i longeringen med en lätt inspänning åt det hållet han inte vill ställa sig. Ibland funkar det att trä longerlinan genom bettringen och sätta fast den i longergjorden/sadeln och på det viset i longering lirka hästens huvud mot sig. Jobba långsamt och lirka lite i taget, så han inte känner tvång (då går de ju bara mer emot). Lycka till!

/Malin
 
Att longera kan vara bra träning, men inte med halsförlängare, och kanske inte så ofta...
Det sliter mycket på hästen att springa på volt en längre tid (ofta så longerar man ju nån halvtimme i alla fall). De flesta veterinärer avråder faktiskt från att man longerar mycket.

Det kända uttrycket "formen sitter inte i nacken" hör man alltför ofta samtidigt som folk tar till halsförlängare... Vilken del av hästen tycker du att halsförlängaren påverkar?

Att bygga upp hästen utan ryttare på är dock en strålande idé! :love: Man kan göra det med viss longering, fast inte den vanliga runt-runt metoden. Tömkörning är oslagbart, eller så kan man använda tyglar eller grimma och gå brevid hästen vid bog eller höft. Det viktiga är ju att hitta sätt att påverka hästens kropp ! Det är ju den vi vill åt! Huvudet och nacken kommer gratis när det andra klaffar. Så varför skulle man lägga ned tid och besvär på något som man ändå får gratis senare ;) Jobba med utstickande bogar och stela höfter istället så kommer reslutaten som brev på posten.

Mvh/Marie
 
jo visst det är väl inte bra att jämt longera med halsförlängar men man kan ju göra det nån gång ibland .....jag tänker fortsätta att longera och jag tömkör och testar nya saker så har ni tips på saker man kan göra så e det bara att skriva :D
gör man jag longerar typ en 10- 15 min :banana: ...varför nöta på en volt :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 596
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
993
Senast: Jerseyite
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp