Hur ofta ska man låta hunden umgås med andra?

MiniLi

Trådstartare
Ja, vi har ju en hund. Vi bor på landet och även om det bor ytterligare två hundar på gården så blir det inte så jätteofta som de träffas ordentligt.
Är det något som ni anser att man bör göra regelbundet? Just för hundens skull alltså.
Tror ni en hund mår dåligt om den inte träffar andra hundar speciellt ofta?

Jag menar, man kan ju se andra hundar om man är ute och går eller när man är och tränar. Men då umgås aldrig hundarna tillsammans.

Hur ser ni på saken?

Sv: Hur ofta ska man låta hunden umgås med andra?

Jag tycker inte det är absolut nödvändigt att hunden umgås med andra hundar, jag tycker att sålänge den har sin egen flock är det inget man behöver tänka på. Normal umgås ju inte hundar med andra flockar regelbundet.

Nej men vi i flocken är ju bara människor. Och kan det verkligen ses som samma sak?

En vuxen hund, över två år, är ofta nöjd med den familjesituation den redan har. Även om det bara innefattar tvåbenta.
Ska de som vuxna ha något lek-utbyte av varandra bör de ha haft och ha en regelbunden kontakt, annars blir det bara sex-utfrågning av det hela:

Två vuxna hannar: "Är det du eller jag som får para?"
Två vuxna tikar: "Är det du eller jag som ska jaga bort, så valparna kommer efter rätt tik?"
Två vuxna hundar av varsitt kön: Hanen; "Får jag para dig?" Tiken: "Dra åt hel*te" Hanen; "Men om jag leker lite med dig, får jag para dig då..."

En eller ett par hundkompisar som de träffar regelbundet tycker jag hundar ska ha (om de inte av något skäl direkt ogillar andra hundar). Vi människor kommer ju aldrig fullt ut kunna ersätta samspelet med en av samma art.

Att låta hunden träffa "kleti och pleti" är något helt annat.

En eller ett par hundkompisar som de träffar regelbundet tycker jag hundar ska ha (om de inte av något skäl direkt ogillar andra hundar). Vi människor kommer ju aldrig fullt ut kunna ersätta samspelet med en av samma art.

Instämmer.

OJ!! Vi ser VERKLIGEN olika på hundars interaktion med varandra!

/Swat

Det är någon känd tränare (Memea Mohlin?) som har den uppfattningen, att två vuxna och för varandra okända hundar inte leker tillsammans för att leka, utan endast leker på sexuella grunder, typ. Jag har aldrig riktigt förstått det hela.

Min hund som nu är fem månader har en 'flock' som vi träffar på vardagar. Vi är nämligen ett gäng, brukar vara från 6-12 hundar som går promenad tillsammans på vardagarna. I den mån man kan då.
Dom har blivit som en flock och beter sig som en sådan, man ser det tydligt när det kommer en ny hund som ska gå med osv.

Jag är väldigt glad över det för jag ser vilket underbart utbyte dom har av varandra och det är overderligt för min valp att få umgås med så många stabila hundar av olika raser och åldrar och lära sig ett ordentligt hundspråk.

Vi har fyra hundar i hushållet, så våra hundar får det sociala samspelet "gratis" varje dag.
Utöver det har jag kompisar jag träffat regelbundet, samt svärmor med hundar som dom får umgås med när vi träffas.

Jag tror inte att mina hundar har något behov av att träffa ytterligare hundar, men jag är för den sakens skull inte främmande för att låta dom umgås med nya hundar vars ägare jag är bekant med.

Det är någon känd tränare (Memea Mohlin?) som har den uppfattningen, att två vuxna och för varandra okända hundar inte leker tillsammans för att leka, utan endast leker på sexuella grunder, typ. Jag har aldrig riktigt förstått det hela.

Vuxna, icke lekfulla hundar som släpps ihop med OKÄNDA hundar en milsvid skillnad mot hundar som känner varandra.

Det är just umgänget med hundar som känner varandra som jag tycker är värdefullt. Har man flera i hushållet så kan det vara mer än nog. Men har man bara en hund i familjen så tror jag det finns ett värde i att låta hunden ha ett par hundkompisar som den känner och umgås med på en regelbunden basis.

Senast ändrad:

Att låta hunden träffa "kleti och pleti" är något helt annat.

Vad är regelbundet?
Varje dag?
En gång i veckan?
En gång i månaden?

OJ!! Vi ser VERKLIGEN olika på hundars interaktion med varandra!
Men ärligt talat, varför ens skriva ett sådant inlägg??

Är det inte bättre att förklara hur du ser på hundarnas interaktion med varandra istället så att alla kan få läsa om det? Nu kom ju egentligen ingenting fram, mer än att du tyckte olika än Blandrastik. Men vad spelar det för roll för oss andra som läser? Vi vill ju veta vad man tycker, inte bara att man tycker olika.

Vår boxertik uttrycker mycket tydligt att hon vill leka med andra hundar, just för lekens skull. Samtidigt som hon kan fjanta till sig och göra sitt bästa för att dra igång den andra hunden är hon stenhård med att sätta gränser. Om den andra hunden, hanhund eller tik, visar någon som helst form av dominans så sätter hon dem på plats, varefter hon inbjuder till lek igen.

Men det är ju en boxer ... Hon har mycket lätt att bilda flock, med människor, hundar och även hästar. Plus att hon gärna försöker få exempelvis kor att leka loss.

En vuxen hund, över två år, är ofta nöjd med den familjesituation den redan har. Även om det bara innefattar tvåbenta.
Ska de som vuxna ha något lek-utbyte av varandra bör de ha haft och ha en regelbunden kontakt, annars blir det bara sex-utfrågning av det hela:

Två vuxna hannar: "Är det du eller jag som får para?"
Två vuxna tikar: "Är det du eller jag som ska jaga bort, så valparna kommer efter rätt tik?"
Två vuxna hundar av varsitt kön: Hanen; "Får jag para dig?" Tiken: "Dra åt hel*te" Hanen; "Men om jag leker lite med dig, får jag para dig då..."

Kastrerade vuxna hundar då, de kan knappast ha något sexuellt motiv, eller?

Om du stör dej så på vad jag skriver ignorera då mitt inlägg! :cool:

Min erfarenhet är att okända hundars agerande sinsemellan är betydligt mer kompicerat och "finstilt" än "Hej ska vi kn***a?"

/Swat

Nej, men de kan i allra högst grad vara helt nöjd med sin familjesituation, om den är vuxen då vill säga.

Om du stör dej så på vad jag skriver ignorera då mitt inlägg! :cool:
Det handlar inte om att jag stör mig på ditt inlägg. Det handlar om att för att få en bra diskussion så bör vi alla skriva vettiga saker.

Min erfarenhet är att okända hundars agerande sinsemellan är betydligt mer kompicerat och "finstilt" än "Hej ska vi kn***a?"
Och vart ställer du dig i trådens fråga?

Är det inte bättre att helt enkelt ställa frågan vad Swat tycker än att vara otrevlig? På så sätt tillför inte ditt inlägg så mycket heller...

kl

Jag har också svårt att tro att allt sker på sexuella grunder. Har egentligen inga belägg för det men min hund (som visserligen bara är 1½, vet inte om det har med saken att göra?) bjuder gärna in till lek vad som verkar vara för lekandets skull. Han är inte så sexuell av sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 590
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 519
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 646
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?