Hur ofta ska man smörja utrustningen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hannzo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 015
H

Hannzo

Vissa säger efter varje gång, andra säger att det inte är bra att smörja för ofta..
Så.. Hur ofta ska man egentligen putsa utrustningen??

Inte smörja varje gång, men torka av med fuktig svamp och sadeltvål efter varje användnig. Så gjorde vi där jag jobbade förr, och grejerna höll sig jättefina. Gärna stubbentvål :love:. Fett el balsam nån gång ibland bara, kanske en gång/månad.

Enligt min sadelmakare ska man helst dra av grejerna (iaf tränset) efter varje användning med svamp o lädertvål. Extra viktigt om det har regnat eller blivit smutsigt.
Smörja med fett bara nån gång ibland (sadeln kanske 4 ggr om året bara!) Annars blir lädret "mättat" på fett o kan inte ta åt sig mer.

Så man ska nog inte använda fett så mkt som man kanske tror... Läderolja har jag hört inte är bra, det löser upp sömmarna på lädret :confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: Angel
·
Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Liten
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka