Hur ovanligt är det?

Nu har jag kollat med min kompis. Espresso house har koffeinfri espresso. Du kan säkert få espresson utblandad med varmt vatten om du vill ha den lite mindre koncentrerad. Då blir det som bryggkaffe nästan. Espresso house finns bla i Uppsala. Kanske i Norrtälje? Googla, så vet du vart du ska fika nästa gång.

Finns i Norrtälje :)
 
Tepåse i tekopp med ljummet vatten.
Usel tepåse i tekopp.
Samt i något sällsynt fall, bryggt te i tekopp

Hur brygger man te? Jag har alltid gjort te genom att lägga en tepåse av valfri sort i kokande vatten eller så har jag haft löste i en tesil, även detta i kokande vatten. Typ det man tydligen får i 85% av fallen.
 
Hur brygger man te? Jag har alltid gjort te genom att lägga en tepåse av valfri sort i kokande vatten eller så har jag haft löste i en tesil, även detta i kokande vatten. Typ det man tydligen får i 85% av fallen.

Får jag löste på kafé så är jag egentligen rätt nöjd. Det är dock inga 85% av kaféerna jag besöker som erbjuder det. Sen är jag enormt känslig när det kommer till dryckeskärl. Te ska serveras generöst och ha rejält med plats i koppen annars missar man mycket av smaken. Detta lyckas, i min erfarenhet, än färre kaféer med.

(Sorry att jag råkade kapa tråden för dig förresten :o )
 
Får jag löste på kafé så är jag egentligen rätt nöjd. Det är dock inga 85% av kaféerna jag besöker som erbjuder det. Sen är jag enormt känslig när det kommer till dryckeskärl. Te ska serveras generöst och ha rejält med plats i koppen annars missar man mycket av smaken. Detta lyckas, i min erfarenhet, än färre kaféer med.

(Sorry att jag råkade kapa tråden för dig förresten :o )

Trådkap gör inget.

Jag har själv aldrig reflekterat över tekoppens storlek och form. När jag i sällsynta fall dricker te hemma använder jag samma sorts mupp som till kaffet, d.v.s en hög och jämnbred mugg med riktigt tjocka sidor. På jobbet är det tedrickarkultur och förr hade vi vanliga muggar från IKEA, men nu när vi flyttat/omorganiserat och inte längre bjuder kunder på te har vi stora vida koppar. Jag har aldrig fattat skillnaden. En kopp är en kopp. Te är lika blaskigt oavsett kopp.
 
Hur brygger man te? Jag har alltid gjort te genom att lägga en tepåse av valfri sort i kokande vatten eller så har jag haft löste i en tesil, även detta i kokande vatten. Typ det man tydligen får i 85% av fallen.
En bra tekanna som förvärmts med hett vatten. Jag använder sil av tyg som jag fyller med önskad mängd te. Häller vattnet över teet och låter det dra i 3-4 minuter beroende på tesort.
Ta ur teet och njut.
 
Jag älskar kaffe men har blivit överkänslig i samband med överstress i en period i livet. Så jag slutade dricka kaffe helt enkelt - det var inte värt hjärtklappning, ångest etc. Har aldrig funderat på koffeinfritt kaffe ens. Jag dricker te, vatten eller vad som bjuds när man fikar. Hemma hos folk får de ibland dåligt samvete för att jag får dricka "torftigt" vatten, saft, mjölk eller te, men jag är nöjd. :) På cafe finns det ju så många olika kul alternativ! Testa chailatte nån gång om du gillar sötsaker. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp