Hur ovanligt är det?

Och ett litet trådkap, men Hsp?
Hur tillämpligt är det som begrepp? Tycker fler och fler hävdar Hsp, när jag kallar det normalt inkännande, känslig och empatisk.
 
Och ett litet trådkap, men Hsp?
Hur tillämpligt är det som begrepp? Tycker fler och fler hävdar Hsp, när jag kallar det normalt inkännande, känslig och empatisk.

En tanke bara. Men det är ju ingen diagnos utan ett personlighetsdrag. Vad jag kunnat läsa mig till så är det cirka 15-20% som man kan räkna med är känsligare än övriga. Ganska vanligt alltså men ändå så pass ovanligt att de flesta inte förstår vad det kan innebära.

Om du har något cafe du går ofta till kan det ju vara värt att fråga om de kan tänka sig att ta in koffeinfritt.

Bra idé. Synd bara att jag inte är regelbunden cafégäst. Det hade underlättat. För mig är cafébesök ganska spontana, är oregelbundet förekommande och sker ofta på olika platser.

Sist jag besökte ett café var det planerat. Då tog jag med mig eget kaffe och beställde kakan på cafeét.
 
Du kanske kan kontakta ev caféer eller affärer om att du önskar att de kunde skaffa koffeinfritt kaffe? Så att de vet om att det är efterfrågat, annars lär de troligtvis inte ens veta att folk vill köpa det. :)

Och angående koffein och HSP; Jag har varit beroende av cola länge, dricker energidrycker osv med mycket koffein. Inte reagerar jag negativt (eller jo, energidrycken gör mig lite knas och magen blir lite dålig men det är allt). Kaffe tycker jag smackar blä så det vet jag inte något om. Men tveksamt att det har någon koppling i mitt fall, och jag är en solklar HSP (så solklar att jag har behövt gått till en terapeut för att lära mig hantera känslor och tankar).:p
 
Du kanske kan kontakta ev caféer eller affärer om att du önskar att de kunde skaffa koffeinfritt kaffe? Så att de vet om att det är efterfrågat, annars lär de troligtvis inte ens veta att folk vill köpa det. :)

Jag brukar i alla fall fråga ibland om de har det. Men så är jag ju inte stammis någonstans, så mer än så blir det inte.
 
Var brukar du fika nånstans? Jag ser ofta koffeinfritt kaffe på caféer.
EH finns ju i de flesta städer iaf.

Oj, det är ju väldigt olika. Igår var det i Icas Bistro jag hade tänkt fika. Gången innan då jag tog med mig eget kaffe, var i Hallstavik i rosenträdgården. I köpcentrum fikar jag normalt sett aldrig. Egentligen är Icas Bistro inget alternativ jag gillar då det är för bullrig miljö och totalt omysigt, men nu hade jag gratiskuponger. Annars kan de bli på mindre ställen, kanske med något annat som huvudsaklig verksamhet eller då fiket ligger i anslutning till något annat. I somras blev det t.ex. vid ett fik i anslutning till Flora Linnea/Fredriksdals museer och trädgårdar i Helsingborg. Jag blev utan kaffe i vanlig ordning och fick nöja mig med en muffins.
 
Chansen att hitta koffeinfritt kanske är större på någon av de många coffeshop kedjorna eftersom varje fik har liknande sortiment. Ska höra med en stallkompis som jobbar på ett hur de tänker.
 
Oj, det är ju väldigt olika. Igår var det i Icas Bistro jag hade tänkt fika. Gången innan då jag tog med mig eget kaffe, var i Hallstavik i rosenträdgården. I köpcentrum fikar jag normalt sett aldrig. Egentligen är Icas Bistro inget alternativ jag gillar då det är för bullrig miljö och totalt omysigt, men nu hade jag gratiskuponger. Annars kan de bli på mindre ställen, kanske med något annat som huvudsaklig verksamhet eller då fiket ligger i anslutning till något annat. I somras blev det t.ex. vid ett fik i anslutning till Flora Linnea/Fredriksdals museer och trädgårdar i Helsingborg. Jag blev utan kaffe i vanlig ordning och fick nöja mig med en muffins.

Ah, det är nog lättare på större kedjor, alt i större städer. Men det finns gott om Espresso house i och utanför Helsingborg iaf om det är där du bor.
 
Ah, det är nog lättare på större kedjor, alt i större städer. Men det finns gott om Espresso house i och utanför Helsingborg iaf om det är där du bor.

Nej, jag bor på vischan norr om Stockholm. Jag har aldrig sett något Espresso House och visste faktiskt inte ens vad förkortningen EH stod för i tidigare inlägg.
 
Nu har jag kollat med min kompis. Espresso house har koffeinfri espresso. Du kan säkert få espresson utblandad med varmt vatten om du vill ha den lite mindre koncentrerad. Då blir det som bryggkaffe nästan. Espresso house finns bla i Uppsala. Kanske i Norrtälje? Googla, så vet du vart du ska fika nästa gång.
 
Som tedrickare känner jag igen frustrationen. Inte alls på din nivå men likväl en fråga om utbud och rådande kultur. Kaffe finns i tiotusen varianter med professionella maskiner i varje gathörn. Beställer man te får man i 85% av fallen en tepåse i en kaffekopp med kokande vatten :banghead:

/Bitter
 
Som tedrickare känner jag igen frustrationen. Inte alls på din nivå men likväl en fråga om utbud och rådande kultur. Kaffe finns i tiotusen varianter med professionella maskiner i varje gathörn. Beställer man te får man i 85% av fallen en tepåse i en kaffekopp med kokande vatten :banghead:

/Bitter
Kan bara hålla med i frustrationen. Känner mig enormt diskriminerad som tedrickare!
 
Som tedrickare känner jag igen frustrationen. Inte alls på din nivå men likväl en fråga om utbud och rådande kultur. Kaffe finns i tiotusen varianter med professionella maskiner i varje gathörn. Beställer man te får man i 85% av fallen en tepåse i en kaffekopp med kokande vatten :banghead:

/Bitter

Erkänner min okunnighet: Vad får man i 15% av fallen?
 
Ordentligt te i tesil i en stor mugg! Att vattenet håller rätt temperatur har jag hittills aldrig varit med om.

Fast alltså, jag som dricker kaffe är heller sällan med om att få gott kaffe serverat, som bryggts vid rätt temp osv. Alla dessa maskiner är som typexempel på Douglas Adams Nutri-Matic som serverar nått som är nästan, men inte helt, olikt te.

Det är helt enkelt en kompromiss att fika borta. Så länge det inte finns en Mocca Master dvs!
 
Fast alltså, jag som dricker kaffe är heller sällan med om att få gott kaffe serverat, som bryggts vid rätt temp osv. Alla dessa maskiner är som typexempel på Douglas Adams Nutri-Matic som serverar nått som är nästan, men inte helt, olikt te.

Det är helt enkelt en kompromiss att fika borta. Så länge det inte finns en Mocca Master dvs!

:love: Moccamaster!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp