HUR pass bra är Börjes sadlarna?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hipplide
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 287
Sv: HUR pass bra är Börjes sadlarna?

*KL*

Here we go again!
Jag har ridit 5 olika hästar med 3 olika pintosadlar. Och alla är hela idag trots sina år med dessa sadlar!
Dock skulle jag inte rekommendera att beställa den. Utan åk dit, känn, kläm och kolla bommen! Ta inte en som verkar "OK" utan ta en som verkar "bra" granska den hårt på hästen och be gärna nån kunnig hjälpa dig att kolla!

Hmm.. det kan ju inte vara skräp rakt igenom... vet också flera som har dessa utan minsta problem med sina hästar!!!

Jag har sett ett par billigare exemplar, indiska sadlar från Hööks och Börjes och det är inget jag rekommdera någon att köpa. Det kan säkert finnas Någon sadel som är okej men generellt sett så är de väldigt dålig kvalité på de, antingen så är inte bommen är okej, annars är de snea eller med dålig stoppning. Jag skulle mycket hellre rekommendera att köpa en bättre begagnad sadel eller möjligtvis en syntetsadel för de pengarna.

Säger detsamma!

Min häst gick med en sadel som jag trodde låg bra (kunde inte så mycket då...) och hästen gick jättebra! Vi gjorde en massa framsteg i dressyren och allt var toppen. Sen lärde jag mig mer och insåg att sadeln var både för smal och för svängd. Köpte en rakare och bredare sadel som sitter perfekt, hästen är ännu mer nöjd och glad nu :) Kan ju tillägga att det inte var en skitsadel utan en sprillans ny stübben.

Men som sagt, alla hästar säger inte till om sadeln sitter illa. sen om man ridit länge i en halvbra/dålig sadel vet man ju inte hur bra hästen kan gå med en bättre sadel.

En billig sadel för en tusenlapp, det säger sig självt hur den kan vara billig :grin: minimalt med pengar har lagts på materialet, dvs billigt läder av dålig kvalitet, dålig vek bom och ännu sämre stoppning. Ovanpå materialkostanden ska de som tillverkat sadeln dessutom ha lön (Det ryktas om barnarbete med det har jag ingen källa till) och det kostar att frakta sadeln till sverige, sen ska företaget som säljer sadeln gå med vinst.

Förresten förstår jag inte varför man köper en billig skitsadel när man kan få en begagnad för samma pris men med mycket högre kvalitet.

Man får helt enkelt vad man betalar för. Vill man ha något som håller & är BRA så får man allt lägga ut lite mer pengar, tycker jag. Sen så tycker jag att man ska sikta på en begagnad sadel om plånboken är begränsad.

Jag har sett flera sadlar i den prisklassen - både hööks och börjes.
Tvp knäckta bommar utan att sadeln blivit tappad/hästen gått omkull el liknande.
ALLA har "töjt" sig i bommen dvs totalt tappat formen.
Sneda bommar, olika stora bossor som är snett fastsydda. Läskigt smala sadelgjordsstroppar, knölig stoppning osv osv...

KL
Nu har jag ingen erfarenhet av just pintosadlarna, mer än att de ser förskräckliga ut, kan inte tänka mig någon häst som har en rygg för en sådan sadel, men jag kan ju bara gissa hur de är i stoppning osv efter att ha "opererat" en Kingston.. Vi hittade bland annat en strumpa :p. Och stoppningen var HELT knölig, ihopkorvad. Så, nej tack.

Haha, jag bara skrattar när jag hör att ni hittat sturmpor & kalsonger i stoppningen! Hur får man egentligen idé att stoppa i något sådant? :rofl:

ska du ha en billig sadel rekomenderar jag istället Griffin (Thorowgood?). Syntet. Min nya kostade 5.500, nu kostar den ca 4-5000kr ny. du kan säkert hitta en fräsch begagnad för 2-3000kr.. ;)
det finns billigt som inte är skräp, men sadlar som skänks bort (mer eller mindre) är oftast just skräp. :(

skulle aldrig lägga en sådan på min hästs rygg..

säger ttvå ord:RENT SKIT!

desvärre hade jag en sådan sadel på min häst i ngn vecka:( tills jag insåg hur dålig den igentligen var!så ingen mer skitsadel åker på min häst!

Senast ändrad av en moderator:

Jag lånar tråden och frågar:

Till er som säger att börjes saldar är skit? Varför? Hur kan ni veta? Har ni testat? osv. Vill veta då jag ett flertal ggr tänkt köpa en.

/ skuggan_:)

Jag har haft en sån och den VAR verkligen inget bra alls.
Stenhård, dåligt läder.. Minns inte hur stoppningen var eftersom det var flera år sedan.
Använda den vid sadelinvänjningen, sen byttes den mot en mycket bättre.

Säger som flera andra - satsa på en begagnad märkessadel istället.
MEN tag alltid hjälp av någon som är kunnig på sadlar!
En dyr sadel i fel storlek/utforming är inte bättre för hästen än knölig stoppning på en billig.

kl

Jag gjorde misstaget att köpa en sån sadel för flera år sen och det var verkligen bara skit. Bossorna var sneda och den var stenhård att sitta i, den skrotades ganska snart.
Jag sägar som dom flesta andra, köp en begagnad sadel istället, då får du mycket mer sadel för pengarna.

Varför den är så dålig:

- Får känslan av att den är "baktung" eller hur man ska beskriva det. Man hamnar helt fel, känns som att man måste luta fram för att få balans, vilket såklart inte är bra för ens sits. Och med tanke på att den uppenbarligen lägger mest tryck bak så är det verkligen inte bra tryckfördelning för hästens rygg.

- Dålig kvalite på materialet, så pass att det inte ens är någorlunda bra direkt efter tillverkning. Tänkte först ha den som övergångssadel själv, men efter att ha reklamerat sadeln ca 3-4ggr så kom jag fram till att det inte blir så mycket bättre än såhär. Det vill säga rispor/kantstött, dåliga sömmar (såpass att stoppningen var på väg ut), ojämna bossor, ojämn fördelning av stoppning i bossor, hårt och obekvämt läder ect.

Satsa istället någon tusenlapp mer och köp en syntetsadel, där får du bra kvalite samt garantier för en billig peng!:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 259
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?