Hur passa ut sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 783
S

SessCa

Ok, jag antar att det redan finns 500 sånna här trådar, men dom som jag är så hittar jag dem inte. :smirk: :o

Hur gör man lättast för att passa ut en sadel?
Om man inte har en/ett par att testa med.
Kan man mäta på något sätt?
Självklart ska jag ta ut en sadelutprovare, men det känns som om det skulle vara tryggt att ha lite hum om vilken sadel som borde passa.

Så, ge mig alla knep och råd ni har för hur man lättast mäter sånt.
Oom det ens går?? :o

Sv: Hur passa ut sadel?

jag är ingen sadelexpert direkt men när jag kollar om sadeln passar gör jag så här typ:

*först o främst kollar jag under sadeln, på bossorna ifall dom är jämna och så sadeln är rak.
*mäter hur bred hästens ryggrad är med fingrarna och kollar sen hur bred ryggkanalen är på sadeln med fingrarna.
*lägger sedan på sadeln långt fram och låter den "flytta" tillbaka i sadeläge.
*kollar hur den ligger, inte glappar när man tar i fram o bakvalv.
Stryker med handen under sadelkåpan o framvalv och kollar ifall den har ett jämnt tryck.
*gör likadant under bossorna och ser ifall den ligger slätt på ryggen.
Sen låter jag nån kunnig kolla och bedöma, om den oxå tycker den är okej provrider jag helst utan vojlock, men har hänt jag lagt en tun vit vojlock under sadeln men tycker att det funkar bäst utan.
Efter ridning kollar jag där sadeln legat på hästen och hur pälsen är, om den är ruffsig/lockig på nåt ställe ligger den inte bra där.
Sen låter jag den kunniga personen oxå bedöma.

Men sen kan man ju mäta med en 30 cm lång tjock ståltråd på hästens rygg.
Hur man gör står på hööks sida.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 962
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 658
Senast: Ceta
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 516
Senast: LiviaFilippa
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka