Bukefalos 28 år!

Hur påverkas hästen??

Blackberry

Trådstartare
Hello galopp-folk!:) Jag har lite funderingar på hur galopp/montè påverkar våra hästar? Ska försöka formulera mig så att ni förstår...

Jag (som är montèmänniska) har en sadel på 700g och är smått orolig över hur den påverkar hästryggen? Är det mer skonsamt att ha mindre kroppsvikt, än "utrustningsvikt"?

Var sliter det mest under ett lopp på hästen? frambenen?

Vad ska man tänka på för att rida ett sådan skonsamt lopp som möjligt? (speciell utrustning?)

Har hört en del inom montèn som tynger ner framhovarna för att få en bättre balans... hur påverkas hästen av ryttarens balans? Vad gör det för skillnad om man rider i "normala" läder mot galoppläder?... alltså,, vad vinner man på att rida i jättekorta läder?

annser att de som jobbar/tränar/tävlar inom galopp har större kunskap om kapplöpning från hästryggen och hoppas att mina funderingar inte är för krångliga för att svara på, då jag behöver lite mer kött på benen:) tacksamm för alla svar:D
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Står precis och skall iväg på löpningar, så detta blir kort.
Allt på ryggen av en häst påverkar. Bra passform på sadeln viktig.. Har man hög vikt föredrar man att ryttaren är av den lite tyngre modellen (levande vikt) i förrhållanden till att packa 20 kg bly mer eller mindre klumpigt. Ryttaren skall dock ha god balans. God balans och goda händer kan aldrig framhävas nog.
Hästar bär vikt bäst över manken och precis bakom den. Där skall ryttarens tyngdpunkt helst vara. Det är lättare med korta byglar, samtidigt som man (förhoppningsvis) undviker att bumpa stackarn i ryggen.
Ingen specialutrustning utöver en halsring. Tvärtom. Ju mindre julpynt, desto bättre. Jag är glad över att se, att man mer och mer går bort från checken på monté.
I galoppen är man alltid mest nervös för frambenen. ´
Vikter fram är väl ganska ovanligt på travhästar numera ? Varför i monté ? Rytteren är den, som skall balansera ekipaget.
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Okej känns bra att veta:) Ang. tyngden på framhovarna i montè, så var det ryttaren till min pålle som sa att jag skulle slänga på ett par tunga skor + boots inför loppet. Och där stod jag som ett ?, vad kan man som hästägare säga när man litar på ryttarens omdömme?:grin:
Då gör jag rätt i att rida med korta läder. Iaf så pass korta att jag fortfarande kan ha god balans...
Inom trav så har det alltid varit en självklarhet för mig att använda check (beroende på häst)... Men ger det en negativ effekt under sadel? :confused: strävar ju efter en så bra prestation som möjligt.
Brukar ha för vana att kyla benen efter ett normal-hårt träningspass. Finns det fler tips för att spara på pållens framben?
:)
 
Sv: Hur påverkas hästen??

...
Inom trav så har det alltid varit en självklarhet för mig att använda check (beroende på häst)... Men ger det en negativ effekt under sadel? ...

Checken får hästen att sänka ryggen. För att bära vikt måste den kunde använda ryggen.
Ser inte så många checker i fransk monté numera.
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Jaha, nu när du säger det så känner jag mig smått korkad för att jag inte förstått det tidigare:grin:
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Brukar ha för vana att kyla benen efter ett normal-hårt träningspass. Finns det fler tips för att spara på pållens framben?
:)

Att kyla med en slang skadar aldrig men uppväger inte att hästen inte gör mer än den är färdig för. Att träna häst är ett lååååångsiktigt arbete och kärnan i det är att öka belastningen successivt. Inget som går att skriva i några korta meningar eller lägga upp några scheman för, varje individ är unik och varje situation likaså. Det är förmodligen anledningen till att vi aldrig diskuterar träning här på galopp - vad man gör med en häst passar ytterst sällan in på någon annan.

Lycka till!:laugh:
 
Sv: Hur påverkas hästen??

:bow:
Tack!

är grymt nyfiken, så jag måste bara fråga, den här "ringen" som hänger runt hästen hals i loppen... vad är den till för?
:D
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Halsringen är en ytterst praktisk grej att hålla ett finger i, när hästen braller.
Den hjälper också till att hålla händerna låga och till att man inte hänger eller rycker i munnen på hästen. Det är bättre att hålla balancen i den än i hästens mun.
Den är ingen feggrej eller till för dåliga ryttare. Även de bästa jockeys använder halsring både i löp och i träning.
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Halsringar kan du köpa i hästbutikerna på såväl Täby, Jägersro som Göteborg. Spamming är inte välsett här, men skicka evt. ett PM och jag kan ge dig en webbadress, om du inte kan hitta någon själv.
Annars funkar ett stigläder i en trång sitution. Även en bit rep. Passande längd är individuell.
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Vikter fram är väl ganska ovanligt på travhästar numera ? Varför i monté ? Rytteren är den, som skall balansera ekipaget.

Vikt på frambenen = inte lika rullig. En del travhästar är väl kanske lite rulligare när de går under sadel, därav vikterna.

Jag håller med dig till 100% att ju mindre saker på hästen, desto bättre.
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Jag hoppar in lite från travsidan ;) Jag har själv inte montélicens, men har ridit lite intervaller åh så .. men det är de jag har pallat i montévärlden, är för otränad för detta.

Det är väl även som på galopphästarna att frambenen tar rätt mycket stryk, men jag skulle även slänga ett öga på ryggen samt även bakknän. Vad det gäller att rida så skonsamma lopp som möjligt? Det beror nog helt på vad du har för häst under dig, man måste se till hästens bästa och inte pressa den för hårt, en bra ryttare kan läsa av sin häst och därefter prestera efter det, samt ge sig när handduken är inkastad. Vad det gäller speciell utrustning för det kan jag inte komma på något speciellt, skydda hästen om den behöver det men annat krims krams är bara onödigt, ha så lite grejer som möjligt (givetvis ska hästen ha den utrustning den behöver), du kan även tänka så att ju mer grejer har den mer vikt som den får dra runt på, vilket sliter onödigt mycket, nu handlar det ju inte om några höga vikter men ändå ;)

Jag har även hört lite granna, och det är att man får en bättre känsla och mindre störningar för hästen om man rider i kortare läder, du slår t ex inte fötterna i hästens armbågar. Ska man dock orka rida i korta läder måste man vara tränad, de flesta fransoser har kortare läder och en väldigt bra stil tycker jag.

Men jag är som sagt ingen expert och detta är bara mina egna åsikter! :)
 
Sv: Hur påverkas hästen??

jo men det var precis det jag funderade på ang. stiglädret! Visst, jag har benmuskler, men inte världens bästa och tror inte att jag skulle orka värmning, defilering och självaste loppet i så pass korta läder som syns på banorna idag. Men i något längre läder -självklart ovanför hästens armbågar- känner jag styrkan och balansen till 100% Därför undrade jag vad man "vinner" på kortare läder, eftersom jag inte vill att de ska bli fel:o Inte för att jag skulle rida ett lopp i ett läder jag inte klarar av, då det säger sig självt att en utslagen ryttare inte kan "rida sin häst till seger" eller vad man ska säga... :p
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Det är bara att börja träna, rider du mycket hemma? Bra kondition är också en bra grej, på med löparskorna och ut och spring eller cykla. Det viktigast av allt är att ryttaren har balansen, styrkan och orken att rida ett helt lopp :)
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Mjorå det är alltid någon som ska ut och tränas under sadel var o varannan dag:D men de riktigt tuffa passen rider jag inte mer än 1-2 ggr/v. hehehe hatar verkligen att springa:p men försöker vara duktig och cykla ett par mil i veckan. På tal om träning, har rätt lång överkropp och får ofta problem med ryggen, så några tips på hur man tränar den?
 
Sv: Hur påverkas hästen??

Mjorå det är alltid någon som ska ut och tränas under sadel var o varannan dag:D men de riktigt tuffa passen rider jag inte mer än 1-2 ggr/v. hehehe hatar verkligen att springa:p men försöker vara duktig och cykla ett par mil i veckan. På tal om träning, har rätt lång överkropp och får ofta problem med ryggen, så några tips på hur man tränar den?

Kan inte direkt komma på några övningar för att stärka ryggen, då jag är kass på att träna själv .. ;) Du får googla eller prata med någon som kan ge dig lite tips! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp