Hur räddar jag hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mejas_hjalp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 172
  • Visningar Visningar 15 281
M

mejas_hjalp

jag sålde en hund och skrev ett avtal där det står att om hon ska göra sig av med hunden ska den falla tillbaka till mig.
men idag fick jag ett sms om att hunden ska avlivas.
Med andledning att hon bajsar inne och snor godis från barnen och hets äter mat och skäller på andra hundar..
tycker inte jag är rätt andlednining.
Någon som kan hjälpa mig och tala om vart jag ska vända mig?
i morgon avlivas hon.:(

Sv: Hur räddar jag hunden?

jag sålde en hund och skrev ett avtal där det står att om hon ska göra sig av med hunden ska den falla tillbaka till mig.
Med andledning att hon bajsar inne och snor godis från barnen och hets äter mat och skäller på andra hundar..

Har du meddelat att du kan hämta tillbaka henne? Köp henne så kanske de tycker det är mer värt att sälja henne än att avliva och inte få några pengar alls..

Verkar som om hunden kom till ett oseriöst hem minst sagt som inte har intresse och tid att jobba bort sådana saker som du nämner. Om det står att den ska till dig i kontraktet så är det väl bara att åka och hämta den? Ett kontrakt är ett kontrakt och hon avlivar väl inte hunden hellre än att den får komma till dig? Nej sånt här får jag ont i magen av när man avlivar en hund utan stora medicinska skäl som inte går att bota. Hoppas du kan ta hunden eller har någon annan hundvan som den kan få komma till. Har du ringt och sagt till henne att du inte accepterar avlivning? Hoppas det löser sig för dig och vovven:(.

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag vet inte om det funkar så eg, för jag har läst många trådar på både hund och häst där det faktiskt inte spelar någon roll om det finns ett avtal. Vet inte om det är så att det inte är juridiskt rätt, eller om det helt enkelt måste finnas något "om köparen avlivar hunden utan att säljaren får köpa tillbaka den ska detta och detta ske". Vet som sagt inte exakt hur det funkar, men tror tyvärr itne att det bara är att hämta hunden.

Hoppas iaf att det löser sig TS!

Ring köparen och säg att du vill hämta tillbaka hunden. Genom att göra det slipper hon betala för avlivning och "sparar" pengar.

/Swat

Men jag menade köpa tillbaka den, det kostar ju ändå pengar att avliva. Om nu den nya ägaren vägrar sälja hunden som verkar vara frisk och bara ha olater för sig enligt texten så är det ju fruktansvärt, att hellre låta den somna in om den nu inte är väldigt gammal och inte mår bra av att komma till annat hem vs:cry:. Men varför skriver man kontrakt om de sen inte kan gälla, det är ju meningslöst:confused:. Visst om jag säljer en hund så kan ju inte jag komma och bestämma ditt och datt men om man undertecknat ett kontrakt så måste det ju ha någon betydelse eller?

Jag tycker också att hon ska försöka köpa tillbaka hunden, men som sagt så tror jag inte att hon har laglig rätt att göra det. Men som sagt, det är bara vad jag läst i andra trådar :)

har kontaktat henne och sagt att jag hämtar henne men hon vägrar lämna tillbaka henne utan tänker avliva henne.
får inte tag i henne mer än på sms där hon bara är spydig. :S
lämnade iväg hunden för hon inte gick ihop med min ena tik men löst så jag kan ha henne nu och sen omplacera henne bara hon inte avlivar henne.
hon är snart 2år bara

Åhh vad sånt gör mig förbannad:mad:. Vad tänker hon med, inte är bollen påkopplad iaf. Hur kan man välja avlivning till en frisk hund när det finns andra som vill ha hunden och som ägaren dessutom vet känner hunden? Nej nu blev jag upprörd här och tänker onda tankar. Lider med dig, tur att det inte va min hund för då hade ägaren haft någon som bankat på dörren just i denna sekund men det är jag det.

Om du inte kan ringa till personen ifråga så hade jag i ditt ställe tagit med en NEUTRAL vän som "vittne" och åkt hem till köparen!
Eventuellt med en "symbolisk summa" ex. 500.- och bett om att få köpa tillbaka hunden!

Faktum kvarstår ju tyvärr att hon äger hunden idag och kan avliva den om hon vill!

Om detta inte fungerar kan du alltid försöka följa med vid avlivningen och i veterinärens närvaro förklara att du vill överta hunden! Där kanske ägaren kan övertalas att låta hunden övergå i din ägo istället för att avliva den.

/Swat

bra forslag att 'traila' henne till veten. Det vore val en konstig vet om h*n avlivade anda.

har vart och pratat med vetrenären om det så dom är uppdaterade ska singa vetrenärerna i morgon och ge hennes fulständiga namn och tala om hur det står i kontraktet.

Även om det står i kontraktet att hon ska tillbaka till dig är det tyvärr inte juridiskt bindande.Sålt är sålt.Tyvärr.Du kan inte tvinga henne att lämna tillbaka hunden rent lagligt.Hoppas att hon ångrar sig och du får tillbaks den ändå

Kan du inte åka till hunden och prata dirket med ägaren?

Hon äger hunden och kan således också göra vad hon vill med den. Du har ingen laglig rätt att kräva tillbaka hunden och att ens tänka på att ringa och dra in veterinären i detta är ju bara för mycket..

Även om denna veterinär skulle neka att avliva hunden pga vad du nu säger till denne, så tror du allvarligt att det hjälper dig att tvinga ägaren att sälja tillbaka hunden till dig, för att du ska omplacera den igen??

Mest troligt blir ägaren riktigt förbannad (med all rätt faktiskt) och kommer under inga omständigheter att sälja hunden till dig. Förmodligen beställer ägaren tid för avlivning hos annan veterinär och du kommer inte att få veta ett smack om det.

Sålt är sålt och iom det så har du avsagt dig din bestämmanderätt helt och hållet!

Att ta tillbaka den för att sedan omplacera igen KÄNNS ju faktiskt lite väl magstarkt..! Även om jag förstår TS syn men ja ptja om hunden redan haft problem hos ts och nu har helt utvecklade problem...

Det jag har svårt att förstå bara är varför man i hela friden kan komma på tanken att ta bort en hund för att den är ouppfostrad vilket är ens eget fel:confused:? Hur mycket betyder då hunden för en och varför bryr man sig då om att den ska hellre somna in i stället för att få ännu en chans att hamna rätt och komma till någon som kan älskar den då denna nya ägaren inte verkar bry sig alls eller ta ansvar?

Lag och rätt är inte samma sak som sunt förnuft och känsla. Jag står i det facket att jag inte bara kan stå och acceptera och rycka åt axlarna åt en sådan här händelse för jag skulle försökt in i det sista att få hem hunden. En veterinär avlivar gärna inte en frisk hund utan grund. Praktiserade på distrikt innan och vi fick in en del friska hundar som jag frågade ägaren om jag skulle försöka hitta ett nytt hem vilket de blev glada över men oftast misslyckades det då ingen ville och kunde ta "problemhundar". Sen va det hundar som hade blivit aggresiva men det va en annan femma. Så jag förstår faktiskt inte ägaren nu som tvunget vill avliva en frisk hund som en annan vill ta hand om:confused:? Och det är inte kört bara för att den haft två hem hitills, om man lägger ner mycket tid och på att hitta en seriös, kunnig hundmänniska som kan ta hunden och den kan få stanna där.

Kanske inte meningen att man ska förstå allt men det gör ändå ont:(

Senast ändrad av en moderator:

Jag forstar att du vill radda hunden.

Men.

Det kanske ar sa att hon ar radd att hunden ska bli en vandringspokal.
Du sager sjalv att du ska omplacera hunden igen.

Vad hander om de far problem?
Ska hunden vidare igen da?

En dod hund lider inte.

Det där tycker jag låter som en stressad hund...och att omplacera igen låter inte så bra, men jag håller med om att det inte är ett giltigt skäl till avlivning.
Hoppas ni hittar en bra lösning.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 008
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 606
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 347
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
456
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31