Hur reggas svenska tysk-föl?

tanten

Trådstartare
Numera åker ju tyska avelsförbund runt i landet och besiktar föl efter hingstar som är godkända där men inte i Sverige.
Tyska regler borde gälla så alla mina kunskaper såsom svensk ID-kontrollant är väl satta ur spel?

Buke är vanligtvis pålitligt så jag vänder mig till er!

Hur görs registreringen?
Jag har fattat så mycket att fölen visas för domaren för godkännande. Men det rent praktiska? Vem gör signalementsbeskrivning - domaren? Eller kan fölägaren göra den själv? Kan/bör jag såsom svensk ID-kollare göra det? Behövs DNA-test? Blankettter?

Upplys mig i detta nya mörker!
 
Sv: Hur reggas svenska tysk-föl?

Nej, de har med sig en tysk kontrollant som ritar av fölungen och förbereder allt i och med att passet ska göras i Tyskland. De tar även DNA-prover och sköter allt sånt då det är deras register den ska in i. (När hannoveranerförbundet åkte på inspektionsresa i Danmark var de fyra personer inklusive domare, registrator osv.)

Så med andra ord borde du inte stöta på något sånt här som svensk id-kontrollant!
 
Sv: Hur reggas svenska tysk-föl?

Oki då vet jag :D

De har alltså en ID-kontrollant/chipmärkare med sig. Intressant.

Hur funkar det med de föl som av olika orsaker inte kan delta? Kan de visas nästa år eller är det som i travet - dvs kört för alltid??
 
Sv: Hur reggas svenska tysk-föl?

Vet att tex Oldenburg har åkt hem till olika uppfödare i Sverige.
 
Sv: Hur reggas svenska tysk-föl?

Oki då vet jag :D



Hur funkar det med de föl som av olika orsaker inte kan delta? Kan de visas nästa år eller är det som i travet - dvs kört för alltid??

Det är inte kört för de travföl som inte kan delta. Huvudsaken är att det finns en regansökan inskickad. Jag hade själv ett år feber på ungarnas ponny + en unghäst till dagen innan stc skulle komma och ta våra fyra travföl, så det blev avbokat. Var inga problem alls att de fick göra detta senare. En såldes där de kom senare för just detta än hos oss så den fick gå med då, de andra väntade tills hösten året därpå.

Inga extra kostnader för det eftersom regansökan var inskickade i rätt tid.

OT

Vad gäller tyskregade fölungar så vet jag att det förekommer att allt material skickas hit och att id-kontroll görs här, stämplas och skickas tillbaka till tyskland.

Vilket jag iof kan tycka spelar kvitta, för proceduren är densamma om man bara vill rega och dna är dna...


Gira :banana:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp