Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Myzan87

Trådstartare
Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade extra för det), vilket jag verkligen fick! Hämtade ut passet idag.

MEN idag hittade jag också min ponnys pappa! Fick registrera med okänd stam vilket är synd eftersom jag vet stammen men inte fått några papper eller ens vetat var pappan. Ringde ner och pratade med dom som har honom och det skulle inte vara några större problem med att få honom med i stammen. Men problemet är just papperna

Uppfödaren och då även hingsthållaren vill inte skriva några papper på att hon lät hingsten betäcka (hingsten var/är inte godkänd. Han är numera vallack) och avkommans uppfödare har flyttat härifrån, har dock kontakt med henne fortfarande.

Står så här för att få registrera med stam:
"3. Registrering av svenskfödd ponny e. ej kvalificerad hingst eller e. okänd far.
Följande handlingar insändes till registrator:

1. Ansökningsblankett – Ansökan för registrering/utfärdande av hästpass i Avelsföreningen Svensk Ridponny.


2. Intyg från hingstägaren på att betäckning skett tillsammans med kopia på hingstens registreringsbevis.


3. Intyg från stoägaren (uppfödaren) på att fölning skett samt datum för detta tillsammans med kopia på moderns registreringsbevis.


4. Signalementsbeskrivning utförd av behörig ID-kontrollant. Behörig är av SH godkänd ID-kontrollant kategori 1. Förteckning över dessa finns på www.svehast.se , Svenska Hästavelsförbundet 0511-672 30. ID-kontroll ska göras på för ändamålet avsedd blankett utfärdad av SH. Endast originalblankett godtas. ID-kontrollant bör inte ID-kontrollera egna ponnyer. Mikrochipmärkning rekommenderas i samband med ID-kontroll.


5. Ponnyn skall vara mikrochipmärkt. Är ponnyn 20 år eller äldre kan mikrochipmärkningen ersättas med ett av ID-kontrollant eller veterinär iordninggjort kuvert med tagel som insändes tillammans med registreringsansökan.


6. Härstamningsverifiering via DNA av hingst, sto och avkomma. Om endast modern är känd skall hon och avkomman typas. Ponny kan inte registreras med känd far och okänd mor. Förfaringssätt vid DNA-typning hittar du längre fram i foldern. Om föräldrarna inte lever eller av annan anledning inte kan DNA-typas då avkomman ska registreras kan denna endast registreras med okänd stam, okänd uppfödare och ålder enligt tänder, förfaringssätt för detta finns längre fram i foldern."


Men om man inte har papper på avkomman och om hingsten samt avkomman är chipmärkta samt dnatypade så kan det väl räcka med att endast stoet dnatypas? Eller dom måste ha alla 3 på samma gång för att fastställa avkommans ursprung? Ska en registrator vara med och ta tagelprovet?

Vill gärna ha med stammen i passet (vill inte att ponnyn ska bara vara 'en i mängden' som inte har kända föräldrar. När man dessutom vet vilka det är och vart de befinner sig)

Tacksam för all hjälp!
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Du måste ju ha en betäckningsrapport o visa upp samt att hingsten måste ha gjort ett DNA prov för att det ska gå att säkerställa att han är pappan.
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Men det är just det som är grejen. Hon som hade hingsten vid det tillfället vill inte skriva något papper på att betäckning har skett. Men det kanske man kan få från den nuvarande ägaren trots att det inte var hon som ägde honom vid det tillfället?

Hingsten är registrerad i asrp med stam och allt. Men stoet har inte något pass, är chipmärkt eller något.
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Men det är just det som är grejen. Hon som hade hingsten vid det tillfället vill inte skriva något papper på att betäckning har skett. Men det kanske man kan få från den nuvarande ägaren trots att det inte var hon som ägde honom vid det tillfället?.
Nej, det måste vara den som ägde hingsten vid tiden för betäckningen.
Stoägaren ska oxå intyga att fölnings skett, precis som det står på ASRP:s hemsida.

Hingsten är registrerad i asrp med stam och allt. Men stoet har inte något pass, är chipmärkt eller något.
Man kan inte regga med känd pappa o okänd mamma, alltså måste mamman chippas, DNA-testas (för att matchas m avk) och registreras. Därefter vill ASRP ha kopia på mammans pass för att regga avkomman efter hur mamman registrerats (härstamningen om hon har känd sådan).
Verkar knepigt att hingstägaren vid tiden för betäckningen inte verkar vilja blanda sig...

SLU behöver inte alla 3 DNA-proven samtidigt, resultaten sparas där så skickar du nu in på stoet så skriver man att man vill att din häst ska matchas mot henne som trolig mamma (OM du skickat in för analys på din häst annars måste det oxå göras). Är det fastställt (på papper via DNA-analysen) att hingsten ÄR pappa till din häst? Annars måste du be SLU att din häst även matchas mot pappan om han är DNA-testad alltså..
Det räcker alltså inte med det tagelprov man skickar med registreringsansökan till avelsföreningen, för dessa sparas bara i ett arkiv där så det är inte alls säkert att hingsten är DNA-testad. DNA- analys kostar 650 kr/häst. Du kan maila SLU och fråga om hästarna finns i deras register, de är mycket hjälpsamma! Sofia.Mikko@hgen.slu.se

Läs mer om DNA-analys här: http://www.hgen.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=7299
En godkänd ID-kontrollant ska ta tagelprovet, dessa hittar du på www.svehast.se


Har själv nyss gått igenom hela denna procedur med att ändra härst i passet till min 3-åring som var reggad med okänd härst hos ASRP från början.. Det är ännu inte klart men jag har kommit en bra bit på vägen med alla DNA-analyser, registrering av mammans stam osv. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Du har ju fått ett jättebra svar om hur du gör, men rent praktiskt kan man kanske fråga sig vad värdet i att få med en stam med ickegodkänd far och mamma utan papper.

Det ger ju inte tillträde till några utställningar eller dylikt och det höjer inte värdet på hästen. Ganska mycket jobb (och kostnader) tycker jag för rent sentimentala skäl?
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Jag kan bara svara för egen del
Min häst är e. icke gdk NF hingst men ägarens mål är att få igenom honom på prestation senare.
Mamman är hbl/arab med fullt gdk härst på sin mammas sida (hbl) pappans sida (arab/hbl) är knivigare att få med stam på då en del är döda osv så summa summarum tycker jag att det är värt pengarna och jobbet att få med härst.
ASRP tar 800 kr för ändringarna o sen tillkommer DNA för avkomma o föräldrar men jag tycker det är överkomligt.
Jag kan vara med på 3-års test iom detta, iofs utom tävlan men ändå :)
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Men då har du ju ett syfte iom att du kan starta treårstest.:)
Men är det inget sånt man vill åt så förstår jag inte riktigt att man orkar tjafsa med att få med stammen.
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Då du inte får annat raskod än 99 så borde det inte vara skillnad på att få vara med på 3 års test nu utan stam än senare med stam som ej är stambokförbar. Här uppe så är alla 99or välkomna utam tävlan om det finns plats och då görs det ingen skillnad på stam el utan stam. 99a som 99a.
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Här nere får de med okänd härst inte vara med alls, inte ens utom tävlan.. Kanske ska man flytta till dina trakter då :angel:
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Här nere får de med okänd härst inte vara med alls, inte ens utom tävlan.. Kanske ska man flytta till dina trakter då :angel:

Välkommen:D Här får de vara med på utställningar men inte rangeras och bli BIR el BIS. Däremot så försöker vi rangera dem om de är flera i samma klass. Tidigare om åren så har vi alltid haft med några 99or på kvaliten utom tävlan. Ibland får de gå som 0 häst åt domaren (att värma upp sig på) Men det kanske är så att det är många som väljer att vara med där nere med rasponnier så det inte finns plats. Här är vi glada över alla som vill vara med och bära upp alla dyra kostnader.:smirk: 15 anmälda till kvaliten i Finsta. Gissa om föreningen går med förlust.:(
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

förstår faktiskt inte riktigt varför du vill besvära dig med att få in ponnyns stam i passet. dels är inte hingsten godkänd, dessutom var han väl valack idag så ingen prestation avkomma kan göra honom godkänd som hingst.

för att få in stammen i passet så krävs dna prov. vill inte hingstägaren skriva på några papper osv så är det bara att lägga ner. för ärligtalat förstår jag inte varför vissa ska ha in stam i passet? vad tjänar det till? ha en lös bilaga i passet isåfall vid försäljning om det är nödvändigt. det kostar ju bara extra för ingenting egentligen för att ändra i passet.
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Varför skulle man inte ha med stammen om den nu finns? Tycker det är onödigt att inte försöka. Dessutom vet man var det är för ponny och vad den har att brås på.
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

om mamman inte har superstam så skulle jag inte besvära mig med det. hingsten eller nuvarande valacken är ju inte godkänd så din häst stiger ju inte i värde om stammen finns. alltså finns inget att gå på vad den nu skulle brås på från sin pappas sida vad gällande avkommor.
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Mamman är inte utställd utan har gått som ridskolehäst på 2ridskolor. Dessvärre inte så bra behandlad för 8år sedan så hon går inte att lasta längre. Går inte ens att ge avmaskningsspruta (men att blanda det med mat går alldeles utmärkt)

Mamman är ett renrasigt russ, e: Jesper 340 u: Tintomara. Pappan däremot är korsning mellan nf/arab och är e: Xandino RNF 89. Stammen står med på hans pass.

Hm...nej, det finns inget att gå på när det gäller avkommer eftersom min är den enda. Men efter vad jag har hört genom nuvarande ägarna till pappan liknar avkomman mest honom. Hoppar säkert och högt i terrängen och har möjlighet att utvecklas inom dressyren.
 
Sv: Registrera om fast med stam? Men hur? *långt*

Ja...jag ringde ner och frågade om man kunde få det prioriterat mot att man betalade extra. Ringde på fredagen och alla papper var kompletta och så fick jag det på måndagen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Masse
·
Avel Denna text är hämtad från ASVH ang registrering. HÄSTAR UTAN PAPPER/HÄSTAR MED ICKE GODKÄND HÄRSTAMNING Hästar som saknar ursprung...
2
Svar
31
· Visningar
2 372
Senast: Masse
·
Avel Hur pass viktigt är det att få med stammen på en ponny? Har fått registrera min ponny med "okänd" härstamning eftersom dåvarande...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Myzan87
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 163
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp