Hur resonerar ni när ni väljer hanne till er tik?

Rie

Trådstartare
Kan inte så mycket inom hundavel, men jag förmodar att de utställningsmeriterade hannarna är i majoritet. Men finns det någon som använder ej utställda exemplar alt unga hannar? Någon som är kunnig inom avel alltså, inte de som "bara ska ha valpar"?
Läser man lika mycket härstamningar som på hästsidan ?

Har för några år sedan tackat nej till flera förfrågningar om att para med vår hanne, men efter att ha träffat en löptik av samma ras börjad nu tankarna fara.....
Vår kille är bara utställd som valp, då han blev lite större än rekommenderad maxhöjd. Han har ett underbart lynne - det var därför förfrågningarna kom från ägare till tikar av olika jämnstora raser - och är enligt uppfödaren (föga opartisk !) väldigt fint byggd med bra vinklar osv....

Är jag helt vansinnig om jag funderar på saken om förfrågan kommer från ägare av LÄMPLIG tik av samma ras.
Vill inte vara oseriös.....
 
Jag skulle inte välja en omeriterad hanne, men det beror mest på att jag har en arbetande ras.
Dock anser jag att linjerna hos de hundar som ska paras ska passa ihop. Championtitlar från utställning kan vara ganska oviktigt beroende på vad man vill ha ut av sin uppfödning. Dock skadar det ju inte att ställa hunden en gång till i vuxen ålder för att verkligen se att hunden är rastypisk.
 
Nej det tycker jag inte. Tycker du själv att den kombinationen kan tillföra rasen ngt så varför inte? man kan kolla inavel och så på genetica men jag har ingen adress dit tyvärr.

Javan
 
just det! jag har som tumregel att vill jag inte själv ha en valp ur kombinationen (behöver inte alltid ta en men jag ska VILJA) är det förmodligen inte något att ha och avstår från den parningen. Jag är dessutom kräsen och har också en arbetande ras så de ska bevisa att de duger ngt till på prov också.

javan
 
För mig är utställning helt ointressant. Skulle jag köpa en sällskapshund så skulle jag titta på det genom att försöka umgås med bägge föräldrarna. Utställningsmeriter behöver nödvändigtvis inte säga något om hunden mer än att den är rastypisk. Temperament är trots allt viktigast.

Vill du ha en valp själv efter din hund?
 
Nu när jag inte håller på med arbetande raser längre, så kollar jag allra mest på temperament! Sen exteriören (Hanen måste vara rastypisk, och inte ha några defekter så att säga) och sist hans resultat.

Visst är det kul att få valpar med enbart champions i stamtavlan, men det är inget vi prioriterar alls. Det är bara ett plus i kanten om hanen vi fastnat för råkar ha en massa meriter.

När vi höll på med arbetande hundar (Schäfer och Malinois, och Briarder tidigare) så användes flera av våra hanar (Hade aldrig tikar) i aveln. Mestadels av deras egen uppfödare som hade en tik som passade med hanen. I några fall också av andra uppfödare.

Då kollade vi så att tiken först och främst var frisk och hade ett bra temperament (Det var ju ändå våran hane som skulle stå som pappa till en kull med dåliga valpar annars, om man hade otur). Sen kollade vi hur hon var inom den grenen som hon tävlades/tränades i. För våran del var det mest lydnad, spår och skydd som tikarna hade använts i :)
Meriter spelade inte riktigt någon stor roll, men vi ville ha "bevis" på att hon var en bra hund och att den parningen skulle föra rasen framåt och ge bra hundar i sin tur!
 
Jag tittar överhuvudtaget inte på utställningsmeriter. Det går inte att lita på våra domare. Dom flesta championhanar vi har i Sverige av min ras är inte värda sina titlar. Finns multichampions som jag aldrig skulle använda. Däremot är meriter inom andra grenar, MH-test etc lite mer tillförlitliga.

Pappa till min senaste kull var inte utsälld innan parningen (fast nu är han champion). Föll för hans underbara vinklar och temperment. Han kompleterade min tik bra trots avsaknaden av meriter :)
 
Man får ställa ut hundar hur länge man vill, men i vissa åldrar så går dom i olika klasser. Din räknas som en Veteran nu, och enda skillnaden där är att du tävlar mot ganska så jämnåriga hundar.

Vad är han för ras?

Bilden går inte att se, jag tror att du gjort mappen privat, så att bara du kan se den.
 
Nu har jag ändrat

så att den ska gå att se.
Om nu bilden säger något....kanske fel vinkel. Det är väl som med hästbilder, att dt ska vara rätt uppställt också....
 
Re: Nu har jag ändrat

Schnauzer är inte min ras, men på den bilden såg han väldigt fin ut! Bra och rena vinklar, trevligt huvud och fin färg.

Min styvmor har haft Schnauzers, så jag vet på ett ungefär hur dom "ska" se ut, men det var ett par år sedan nu. Men jag tycker han ser väldigt trevlig ut :)

Vad fick han för något på utställningen?
Om ni känner för det och orkar så är det ju bara att anmäla till någon officiell utställning nära er, för att få en nyare bedömning på honom. Han har säkerligen utvecklats mycket mer sen kortet togs..

Det är inte alls särskilt svårt att ställa, och är han lydig så borde han klara av att gå i koppel inne i ringen tycker jag allt.

Man får springa lite, ställa upp dom framför domaren, dom får stå på bordet så att domaren får känna på testiklarna, och titta på tänderan och sen klämma och känna lite allmänt bara.
 
BC ställs oftast inte ut eftersom vallegenskaperna är viktigare, så jag går mer på hundarna är i sättet, temperamentet, vallegenskaperna.Sen att han ska va HD & AD röntg. och ögonlyst är en självklarhet.
 
Det viktigaste för min del är att parningen tillför något... Görs så många dåliga parningar med illa resultat, så då kan man lika väl strunta i det.

Kan mycket väl tänka mig att din hane kan tillföra något, tvekar inte alls då han ser fin ut och det kan vara svårt att läsa meriter på en dvärgschnauzer, då de flesta hålls som sällskap och i stort sett bara ställs ut.

För det första ska han vara frisk och man ska kolla alla hans syskon och avkommor om eventuella sjukdomar och defekter. Sedan då merieter om allt verkar bra (annars är det ju bara att stryka direkt :crazy:), då vill jag ha MH-resultat och eventuella tävlingsresultat, vill också gärna kolla på syskon och föräldrars meriter.

Inom mitt område, jakten, är det mesta viktigt. Höfter och syn framförallt, skönhetsfel som fläckar är inget man bryr sig om. Men det viktigaste är ju att hunden kan sitt ändamål, det den är framavlad för, annars är den ju inte rastypisk... Vår labrador är jättefin, underbart temperament, snygg (hade dock åkt ut direkt i ringen), eftertraktad stam och en utmärkt arbetshund. Men eftersom hon biter ngt för hårt i apporten så valde vi att srunta i valpar på henne, hon kan inte sitt ändamål...

Tänk också på om många kombinationer har ex gjorts med din hanes helbror osv. Man vill ju alltid få in nytt blod i aveln och har man då mycket av det blodet så tillför kanske inte parningen ngt...

Lycka till!!!

//E
 
Valpklassen \"räknas\" väl inte, men

han fick på internationell utställning detta omdöme:
"Good size & coat. Corr teath, good ears and neck,Short body. Good topline. Suff ang. Suff moving "
Klass 1, HP och bästa valp. Och därmed även plats i finalen med alla valpar.....Domare Alessandra Guiseppe Italien.

Dock ska det erkännas att det inte var så många startande i hans klass....
 
är det inte ganska bra att kolla upp om kombinationen av era hundars linjer passar ihop? även om det rör sig om två jättefina individer kan resultatet bli halvdant om de inte kompletterar varandra. (jämför på hästsidan: napoleon (amirals far) till stora, grova ston. resultatet = pannkaka).

när det gäller individen kan man lista upp sin egens hunds för- och nackdelar. ett måste är att tiken inte har samma svagheter, då kommer avkommorna med stor sannolikhet att få samma "fel".
 
Givetvis.

I dagsläget finns ingen påtänkt "blivande mamma". Jag bara funderar rent generellt. (Löptiken ifråga hade haft en kull sjuka valpar och ska inte ha fler kullar pga detta.)

Och till någon annan som undrade: givetvis skulle jag vilja ha en yngre upplaga av vår herre. Annars hade man väl inte ens tänkt tanken...
 
Re: Valpklassen \"räknas\" väl inte, men

Ja, det var ju en bra kritik!

Sen även om det inte är många startande så betyder kritiken alltid mest.. :)

Så om ni hittar en lämplig tik, som inte har hans svagheter, en passande stamtavla så.. Kör på! :)
 
Re: Valpklassen \"räknas\" väl inte, men

Ja, sá är det, men..... Jag som sitter pá inside information...
Om det är fá hundar med, sá brukar domarna vara snällare. Detsamma gäller om niván pá klassen är lág. De lyfter de upp resultatet lite. :angel:
Nästan alltid hänger det pá vilken konkurrens som finns i ringen, i rasen för dagen och i landet där utställningen hálls.
Visst finns det undantag med riktigt strikta domare som háller certet även om det bara finns en tik som fátt ett 1:a pris. ;)
God fortsättning!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp