Sv: Hur rider ni in era hästar?
Såhär gör jag:
Rider in dem 'ute i skogen' efter bilväg. Ingen medhjälpare i något skede av inridningen, inget sällskap.
Om de är redo för det så som tvååringar så får de ryttare på ryggen första gången och rids ca 5 min/gång i skritt. Ser till att halt, stå stilal och gå framåt fungerar. tredje - fjärde gången ungefär travar jag några steg. Utökar passen försiktigt, men rider aldrig längre än tio minuter, och nästan bara skritt. Sen får de vila, och på vintern som tvååringar rids de i lite skritt och trav max tio minuter/gång max 1 gång/vecka (oftast mer sällan)
Efter årsskiftet när de blivit tre så börjar jag, om hästen är redo för det att öka kraven och utökar tiden succesivt så att de framåt mars - april rids ca 20 minuter/Gång i alla tre gångarterna. Går tre gånger per vecka som max, noga med viloveckor här och där, och att de gör annat än bara ridingen.
Fortfarande rider jag ut efter skogsvägar, inget ridbanejobb. Det kommer dock ganska snart efter att hästen har sådan kondition, styrka och utbildningsståndpunkt att den under dessa 20 - 30 minuterspass arbetar i balans i unghästform, väl förstår framåtdrivande resp bromsande hjälper, har nosat lite på sidförande och förstår principen med det. Galoppskänkel behöver inte sitta perfekt men hästen skall galoppera på uppmaning (även om den inte fattar rätt galopp eller precis på hjälpen). Och utan att bli svettig/trött/flåsig. Då börjar jag introducera små korta pass på ridbana, bara några minuter is kritt och trav till en början och sedan byggs det på. Fortfarande viktigt med viloveckor.
Viloperiod kring betet, om de ska gå hela betet och vila, eller varva perioder av vila med perioder av träning beror helt på hur hästen är, hur den växer etc.
Min treåring har haft en del otur i livet och vi har haft en del konvalescenser ivägen. Men fick ryttare på ryggen och reds i skritt några minuter/gång på våren som tvååring. Lärde sig halt, stå still i halten och skritta iväg på skänkelhjälp. Tog några få steg trav med på skänkelhjälp. Sen vilade hon hela sommaren ända in på hösten pga konvalescens, och på senhösten som 2åring tog jag uppr idningen igen. Reds i trav och lite skritt 10 minuter/gång en gång i veckan först, och ökades sen på till två gånger per vecka. Gick som handhäst, tömkördes etc parallellt. Fick sedan vintervila.
På vårkanten, framåt mars efter vintervilan tog vi upp ridningen igen, fortsatte där vi avslutat, men byggde succesivt på så att hon nu i april som treåring reds ca 30 minuter/gång, 3 gånger per vecka uteritt i skogen, i alla tre gångarterna. Lärt sig principen med sidvärts också. Rids enbart på vanliga hjälperna i skritt och trav, fattar galopp strax efter hjälp men inte brytt mig om än att det ska vara på hjälpen eller rätt galopp.
Där var det dags att påbörja böjda spår för första gången, bara några minuter/gång i skritt och trav först.
Nu vilar hon efter en birkelandsoperation, och kommer att betäckas. Ska efter den 6 v långa konvalescensen sättas igång igen så att vi kommer dit hon var innan, samt påbörja arbete på böjt spår i skritt och trav. Sen blir det sommarlov, hur långt beror dels på henne, på hur hon växer osv. Sen fortsätter vi och vidareutbildar. Målet (som man kan få ändra massor med gånger under resans gång) är att hon inför vinteruppehållet ska vara där hon var nu när vi avbröt, plus kunna skritta, trava och galoppera (i rätt galopp) längs fyrkantsspåret i ridhus/på ridbana. Sedan blir det några månaders vintervila (ev hålls hon igång me dpromenader då, får se - hon är inte den som gillar att vila så hon får bestämma). Efter nyår nästa år rider vi ut 3 - 4 gånger per vecka i alla gångarter bara, men ingen större vidareutbildning. Så länge magen inte är ivägen och hon vill så kommer vi att köra så tills hon får bli mamma på heltid ett tag, och så tar vi tag i vidare utbildning hösten som fyraåring.