Hur rider ni in era hästar?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Alexzandra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 311
A

Alexzandra

När allt förarbete är klart och man suttit på hästen för första gången, vad gör ni då? Hur ofta rider ni? Hur länge varje gång? Hur länge med ledare? Ridhus, paddock eller ute i naturen?

Håller själv på med min nyköpta fyraåring som efter inridningen i januari 2005 inte gjort något alls. Vill gärna ha lite tips och idéer, för även om han är en ängel nu så lär väl buset komma fram snart!:crazy:

Sv: Hur rider ni in era hästar?

har inte ridit in någon från grunden än.. har två 2 åringar som vi börjat smått med.
Men de viktigaste tycker jag är att den går FRAMÅT.

Köpte min mara Charlie när han var knappt ett o började egentligen redan då, promenader, tömkörning, träns o sadelvänjning, inte allt på en gång då ;) Hösten när han var 2 1/2 lät jag en liten tjej hänga lite på honom ca 5 minuter en gång i veckan, ledde runt honom på ridbanan.
I december satt hon på honom första gången.
Sen avaktade vi under vintern.
Han var en väldigt okomplicerad häst, jag kunde när jag var ute o gick med honom kravla mig upp från en sten rida en bit o sen hoppa av igen. Tog det väldigt lugnt med honom som treåring, red lite ute i skogen under våren sen sommarbete o treårstest på hösten. Fortsatte med skogsridning under hösten. När han fyllde fyra började jag rida honom på riktig för tränare. Tuiden med Charlie är en av de bästa i hela mitt liv, han är en underbar liten häst, tyvärr för liten för mig o i maj förra året togs det svåra beslutet att sälja honom :(

Det är olika.

Ett sto jag hade satt jag upp på rätt så snart och eftersom hon hade så mkt motor så blev det inte så mycket bock och bus, hon tuffade på och jag styrde så gott det gick=)
Hästar av det slaget är de absolut bästa att rida in, de tråkigaste är de som är lite dåligt hanterade och inte van vid smackning=framåt och ptroo= stopp. De pigga är också de som är absolut lättast att börja galoppera på tycker jag, de som är lite lata och fundersamma brukar istället lägga energi och viljan uppåt istället för framåt. Mkt jobbigare...

Min favorit var en valack som var supertrevlig, men av det "latare" slaget, blev lite fler avfallningar eftersom det var mkt bock m m men han hade så lätt för sig så när han väl vant sig vid mig på ryggen gick han i princip i form av sig själv, han var också mkt taktmässig vilket jag tycker underlättar.

En annan var lugn som en filbunke och bara gick, men han var nästan för oberörd, både av mig som ryttare och även av andra grejer, när vi började hoppa ex. kunde han bara hoppa rakt in i hindret, han var helt enkelt inte så koncentrerad. När jag hoppar in dem föredrar jag att de är lite "tittiga" och uppmärksamma, de är oftast de som blir mest försiktiga sedan, är de för brötiga och bara går på allt så blir dt lätt att bommarna faller. Men allt är väl tyck och smak.

Jag brukar iallafall rida in när de är max 3, gärna på hösten inna, ju äldre de blir desto jobbigare och starkare tycker jag, jag anser inte alls att de mognar utan snarare blir de bara tuffare och bekvämare med åren, vet inte om nån håller med.

När jag väl sitter på dem ska de kunna start och stopp från marken, svänga när jag tömkör och STÅ STILLA när jag sitter upp. Sedan brukar det räcka med att ngn leder mig några gånger innan man kan forstätta själv. Jag rider alltid in i ridhus eller på bana, rider ut i sällskap när de kan skritt o trav , bra med draghjälp i galoppen ute tycker jag. Har gjort misstaget att rida ut för "tidigt" på nån häst ensam, det gör jag inte om, kan de inte stopp ordentligt är det bara farligt att ge sig iväg ut själv.

längtar nu tills det blir dags för nästa häst att rida in, blir troligtvis dock inte förrän om 2-3 år "suckar". Lång tid...

Såhär gör jag:

Rider in dem 'ute i skogen' efter bilväg. Ingen medhjälpare i något skede av inridningen, inget sällskap.

Om de är redo för det så som tvååringar så får de ryttare på ryggen första gången och rids ca 5 min/gång i skritt. Ser till att halt, stå stilal och gå framåt fungerar. tredje - fjärde gången ungefär travar jag några steg. Utökar passen försiktigt, men rider aldrig längre än tio minuter, och nästan bara skritt. Sen får de vila, och på vintern som tvååringar rids de i lite skritt och trav max tio minuter/gång max 1 gång/vecka (oftast mer sällan)

Efter årsskiftet när de blivit tre så börjar jag, om hästen är redo för det att öka kraven och utökar tiden succesivt så att de framåt mars - april rids ca 20 minuter/Gång i alla tre gångarterna. Går tre gånger per vecka som max, noga med viloveckor här och där, och att de gör annat än bara ridingen.

Fortfarande rider jag ut efter skogsvägar, inget ridbanejobb. Det kommer dock ganska snart efter att hästen har sådan kondition, styrka och utbildningsståndpunkt att den under dessa 20 - 30 minuterspass arbetar i balans i unghästform, väl förstår framåtdrivande resp bromsande hjälper, har nosat lite på sidförande och förstår principen med det. Galoppskänkel behöver inte sitta perfekt men hästen skall galoppera på uppmaning (även om den inte fattar rätt galopp eller precis på hjälpen). Och utan att bli svettig/trött/flåsig. Då börjar jag introducera små korta pass på ridbana, bara några minuter is kritt och trav till en början och sedan byggs det på. Fortfarande viktigt med viloveckor.

Viloperiod kring betet, om de ska gå hela betet och vila, eller varva perioder av vila med perioder av träning beror helt på hur hästen är, hur den växer etc.

Min treåring har haft en del otur i livet och vi har haft en del konvalescenser ivägen. Men fick ryttare på ryggen och reds i skritt några minuter/gång på våren som tvååring. Lärde sig halt, stå still i halten och skritta iväg på skänkelhjälp. Tog några få steg trav med på skänkelhjälp. Sen vilade hon hela sommaren ända in på hösten pga konvalescens, och på senhösten som 2åring tog jag uppr idningen igen. Reds i trav och lite skritt 10 minuter/gång en gång i veckan först, och ökades sen på till två gånger per vecka. Gick som handhäst, tömkördes etc parallellt. Fick sedan vintervila.

På vårkanten, framåt mars efter vintervilan tog vi upp ridningen igen, fortsatte där vi avslutat, men byggde succesivt på så att hon nu i april som treåring reds ca 30 minuter/gång, 3 gånger per vecka uteritt i skogen, i alla tre gångarterna. Lärt sig principen med sidvärts också. Rids enbart på vanliga hjälperna i skritt och trav, fattar galopp strax efter hjälp men inte brytt mig om än att det ska vara på hjälpen eller rätt galopp.

Där var det dags att påbörja böjda spår för första gången, bara några minuter/gång i skritt och trav först.

Nu vilar hon efter en birkelandsoperation, och kommer att betäckas. Ska efter den 6 v långa konvalescensen sättas igång igen så att vi kommer dit hon var innan, samt påbörja arbete på böjt spår i skritt och trav. Sen blir det sommarlov, hur långt beror dels på henne, på hur hon växer osv. Sen fortsätter vi och vidareutbildar. Målet (som man kan få ändra massor med gånger under resans gång) är att hon inför vinteruppehållet ska vara där hon var nu när vi avbröt, plus kunna skritta, trava och galoppera (i rätt galopp) längs fyrkantsspåret i ridhus/på ridbana. Sedan blir det några månaders vintervila (ev hålls hon igång me dpromenader då, får se - hon är inte den som gillar att vila så hon får bestämma). Efter nyår nästa år rider vi ut 3 - 4 gånger per vecka i alla gångarter bara, men ingen större vidareutbildning. Så länge magen inte är ivägen och hon vill så kommer vi att köra så tills hon får bli mamma på heltid ett tag, och så tar vi tag i vidare utbildning hösten som fyraåring.

Jag går efter individen, men försöker att göra det så okomplicerat som möjligt.

Sadel, sele och träns är de sen länge vana vid....även en lämplig runda som de är vana att promenera eller tömköras på.

Hoppar upp en dag när allt känns bra, skrittar lite och har en stadig förlöpare framför...

Börjar sitta upp hösten som 2.5 åring om de är ok mentalt o kroppsligt. Rider i skogen med sällskap i alla gångarter innan vintern. Vila.
När våren kommer så är målet att rida någorlunda balanserat och "lydigt" innan sommarbetet...

Senast ändrad:

jag tycker att man ska max på en 3 åring rida den 3 gånger i veckan, det fins så mkt annat man kan göra, som longering, tömkörning ut och gå i skogen och likande.

När jag red in min 3-åring var jag mest i hagen eller på volten, där jag började vänja hästen med ryttare och likande, det gick väldigt bra och går fortfarande väldigt bra, nu rider jag i skogen, i ridhuset och på volten, försöker att variera det och offtast blir det skogen eller volten, i skogen är det lättare att få hästen att gå framåt och uppmärksamma ryttarens hjälper, på barnan kan det lätt bli att hästen gårimot och verkligen inte frå någondrivning framåt, när hästen är ung och inte kan så mkt, tycker jag inte att det finns några direkt övningar, man rider på som vanligt, skritt, trav och galopp, och sedan volter, flytta för skänkeln, halter och likande, och självklart måste man gå efter den indeviden man sitter på. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 072
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 817
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 874
Senast: AbCdE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 570
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka