Bukefalos 28 år!

Hur sätta gummi på gamla vagnshjul?

Sanibel

Trådstartare
;)Vi har en gammal renoverad trävagn med hjul av trä och metall liksom runtom på utsida. Min fråga är hur man skulle kunna klä dessa med gummi för att få en bekvämare och mer tystgående vagn? Någon som gjort det själv? Vill gärna se bilder! :)
 
;)Vi har en gammal renoverad trävagn med hjul av trä och metall liksom runtom på utsida. Min fråga är hur man skulle kunna klä dessa med gummi för att få en bekvämare och mer tystgående vagn? Någon som gjort det själv? Vill gärna se bilder! :)
enklast är väl att skaffa ordentliga "moderna" hjul till den. att bara sätta en remsa med gummi utanpå kommer inte göra ngn större skillnad för åk komforten misstänker jag,
 
Men moderna hjul lär inte göra mer för åkkomforten än trähjulen, men bara ljudvolymen blir ju en lättnad.
@Sanibel , maratonhjul går ju att få nytt gummi på, så det borde gå med trähjul också (om det inte är en väldig fysisk process att kränga på dom?).
 
enklast är väl att skaffa ordentliga "moderna" hjul till den. att bara sätta en remsa med gummi utanpå kommer inte göra ngn större skillnad för åk komforten misstänker jag,
Ja, jag har föreslagit att köpa nya moderna hjul men min sambo säger nej... Han tycker det förstör charmen och det kan jag hålla med om... Men men... :grin:
 
Men moderna hjul lär inte göra mer för åkkomforten än trähjulen, men bara ljudvolymen blir ju en lättnad.
@Sanibel , maratonhjul går ju att få nytt gummi på, så det borde gå med trähjul också (om det inte är en väldig fysisk process att kränga på dom?).
Nej det har du rätt i, men ja ljudnivån vore ju skönt att få ner. Jag ska kolla upp om det finns "däck" eller liknande i rätt storlek. Kanske kan man klä in trähjulen i dessa... ;)
 
Nej det har du rätt i, men ja ljudnivån vore ju skönt att få ner. Jag ska kolla upp om det finns "däck" eller liknande i rätt storlek. Kanske kan man klä in trähjulen i dessa... ;)
Kom att tänka på sånt gummi man har i häst transporter, gjuten gummimatta dvs, kan inte det fungera att kleta runt på hjulen? Det borde ju fästa och man kan ju försöka bygga en gjut ram för det runt hjulet.
Annars är det väll att man får skära till gummi remsor och limma/ spika fast med ngn typ av pappspik, dvs stor skalle.
 
Ta kontakt med en gummiverkstad, det går att vulka dit gummi på gamla hjul, men det kostar en del.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 238
Senast: lilstar
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 465
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 736
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 504
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp