Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?
Jag har sett många som slår till sina hästar när de "gör fel". Men jag tror inte på ett sådant ledarskap. Tror inte att man vinner respekt på det viset, bara rädsla.
Nu undrar jag hur NI gör. Tex när ni tränar era hästar.
Dum fråga kanske
Såna här diskussioner startas flera gånger varje år, du kan ju börja med att tala om hur du gör själv?
Min häst är rädd för hårda röster och spön från marken, så jag har suttit i farliga situationer flera gånger, när jag varit i ridhus, på ridbanor och tillsammans med andra. Är det någon i ridhus eller på ridbana som rappar till SIN häst, så flyger min häst i vädret och kastar sig i stort sett okontrollerat i väg.
Ägaren som jag köpte min häst av, köpte hästen när den var 10 år. Det tog två år för ägaren att komma underfund med hästen, som var skygg, lättskrämd och ingen lätt häst... Ägaren började spåra i hästens historia, men slutade söka när hon kom till TIONDE namngivna ägaren... och då var hästen ändå tio år, när hon köpte den, MINST en ägare för varje år, för det fanns alltså fler tidigare ägare. För mig tog det FEM år, att komma RIKTIGT nära min häst men idag när hon är 24 år är hon min knähund, även om hon har en räv bakom vardera örat när man rider...

Jag använder helt enkelt harklingar, kroppsspråket, går emot hästen, går ifrån hästen, vänder sidan till, tittar långt bort, tittar nära, tittar upp, tittar ner, stampar i marken, säger korta koncisa ord "NEJ xx", "Så ja, xx", "Braaaaa xx", "duktig xx", "saaaaktaaaa", "öööka", "prrrr...", "whooah..." traaava", "gaaaaalopp".
Jag vistas mkt i stall och hage utan att egentligen "mena att jobba eller rida" utan bara umgås med flocken. Det är precis som med vilket husdjur som helst, en flock som du ska ingå i. Men du ska inte vara lägst i flocken, vare sig du umgås med din hund, häst eller vad du har för djur, utan du ska respektera ditt djur, men ändå vara den som ditt djur har respekt för.
Respekt vinner man inte med våld, utan konsekvent behandling och upprepande av signaler, tills man får det "svar" man vill ha.