Hur sällan är OK?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 169
M

mala

Just nu har jag inte så mycket tid att rida. Skola och sånt. Har av olika anledningar inte heller möjlighet att ha medryttare.
Så om man sköter hästen varje dag och pysslar om den, den får gå i stora hagar med kompisar från tidigt på morgonen tills sent och man tränar NH en eller två gånger i veckan. Är det ok om man då bara rider en gång i veckan? Alltså rider ut. Kanske hinner jag en halvtimme lätt dressyr i paddocken en dag i veckan också eller istället för en NHträning. Det är ju lixom inga långa pass och nån vecka kanske jag bara hinner rida ut en gång och inget mer. Bara pyssel för det hinner ja alltid.
Hästen är 14 år och en promenadhäst eller hobbyhäst eller vad man kallar det. När vi rider ut tar vi det lugnt och skrittar mest.
Hur sällan tycker ni inte är ok?

Sv: Hur sällan är OK?

mala skrev:
Just nu har jag inte så mycket tid att rida. Skola och sånt. Har av olika anledningar inte heller möjlighet att ha medryttare.
Så om man sköter hästen varje dag och pysslar om den, den får gå i stora hagar med kompisar från tidigt på morgonen tills sent och man tränar NH en eller två gånger i veckan. Är det ok om man då bara rider en gång i veckan? Alltså rider ut. Kanske hinner jag en halvtimme lätt dressyr i paddocken en dag i veckan också eller istället för en NHträning. Det är ju lixom inga långa pass och nån vecka kanske jag bara hinner rida ut en gång och inget mer. Bara pyssel för det hinner ja alltid.
Hästen är 14 år och en promenadhäst eller hobbyhäst eller vad man kallar det. När vi rider ut tar vi det lugnt och skrittar mest.
Hur sällan tycker ni inte är ok?
Ur hästens synvinkel så är nog det bästa om han slipper bli riden alls! Hästens största nöje och intresse är att äta och para sej! :D Så ha inte dåligt samvete för att den inte blir riden ofta , det ser nog hästen som en fördel. Man ska inte projicera sina mänskliga värderingar på ett djur för då blir det så fel.

Senast ändrad av en moderator:

Om hesten inte blir veldigt pii, om du inte rider den, går det nog...
Våran sto, blir veeeeldigt pigg om vi rider før mycket på henne, men springer aldrig ut, vil bara springa lite, och ha kul....

En kompis red henne lite i ridhuset idag, ved två tiden, mens jag tog en skritt tur barbacka några timmar senare... Då var hon pigg och glad, ock tyckte det var ass kul...

Så har du en lugn hest, som inte blir så pigg, behøver du inte rida mer enn en gång i veckan.... Longera/tømmkør... Nh træning...
Ja, och pyssel...

det er mysigt det med... :)

Du behöver eg inte rida hästen alls då det låter som att den endå får sitt rörelsebehov tillfredsställt.

Men det du kanske ska tänka på är att hästen börjar bli äldre o för äldre är det bra att vara igång så myckt som möjligt för att hålla uppe muskelmassan mm. Då mår de ju bäst (som äldre människor). Det kan också vara svårare att få tillbaka en äldre häst på den nivån den var på innan man ställde av den. Men detta beror också på var din ambitionsnivå ligger på o hur myckt du vill göra med hästen då du får mer tid till den. Så hur myckt som är OK beror på din ambitionsnivå.

Det beror väl på hur hästen är i psyket. Den ena hästen i vårt stall kunde lugnt blivit pensionerad och bara gått i en hage för resten av livet, medan en annan skulle få nippran av att bara så i en hage hela tiden. Hon är rätt krävande när det gäller psykisk stimulans och klarar bara av att vila två dagar streck, sen blir hon heltossig.

Men klarar hästen av att vila så mycket så ska det väl inte vara några problem, tycker jag.

Ingela_S skrev:
Det beror väl på hur hästen är i psyket. Den ena hästen i vårt stall kunde lugnt blivit pensionerad och bara gått i en hage för resten av livet, medan en annan skulle få nippran av att bara så i en hage hela tiden. Hon är rätt krävande när det gäller psykisk stimulans och klarar bara av att vila två dagar streck, sen blir hon heltossig.

Men klarar hästen av att vila så mycket så ska det väl inte vara några problem, tycker jag.

Hästen är helt cool. Glad att komma ut men inte pigg eller busig eller nåt. Hade det vart för 3 år sen hade det inte funkat fast nu verkar det som om han gillar bäst att vila och luffa runt lite. Hade jag ridit varje dag och istället skippat pysslet så hade han nog vart lessnare.

Sunt resonemang att du rättar tiden vad du gör med hästen till hur hästen är - i detta fallet uppskattar mer pyssel än ridning.

det viktigaste med så infrekvent ridning är ju att du anpassar arbetet därefter och är mycket försiktig. dvs inga "normal pass" är vettiga på en häst som rids 1 g/vecka. Om du skrittar mest som du skriver och inte rider långa pass så är det helt ok.

När vi rider ut är vi minst ute en timme. Skritt mest och så lite trav och kanske nån kortare galopp. Ibland är vi ute flera timmar fast då rider jag inte hela tiden utan brukar leda en del också. Tänkte att om hästen kan gå i hagen hela dagarna borde den kunna promenera med mej ett par timmar också. Fast jag kanske har fel?

varför kan du inte sätta medryttare på honom ?

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 197
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 308
Senast: Nota
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 894
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka