Hur ser denna ryggen ut?

aida

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Jag ska köpa en ny sadel till min häst men börjar nu tvivla på att jag bedömmer min hästs rygg rätt...
Och jag skulle vilja veta ungefär vad jag ska testa.

Hon har just nu en äldre sadel märkt "thoroughbred saddlery" som ligger bra på henne när hon står still, men den glider fram framförallt i galoppen.
Ett stort bidrag till att den åker fram är att sadelgjordsläget är rätt så långt fram i förhållande till var stropparna vill vara när sadeln ligger där den ska. Jag har testat antislippadd och svängdgjord och då blir det lite bättre, men inte helt.

Så hur skulle ni bedömma att hennes rygg ser ut? spikrak-rak-lite svängd-svängd-överbyggd..osv????
(Jag har mätt bomvinkeln på henne och enligt den var hon storlek 37 i prestige mått, minns ej graderna. Men det är deras bredaste storlek. Hon har dock tyvärr tunnat ur lite sedan dess iom ett stallbyte, på rätt väg igen nu.)

DSC04577.jpg

DSC04574.jpg

DSC04571.jpg

DSC04567.jpg

DSC04573.jpg

DSC04564.jpg

Hoppas att någon kan putta mig åt rätt håll i alla fall!

Sv: Hur ser denna ryggen ut?

Kan tyvärr inte hjälpa dej så mycket, men ska bli spännande att se vad du får för svar. Dom häst på väldigt lik min valack i ryggen. Skillnaden är att min är byggd lite mer i uppförsbacke.

Hos sadelutprovaren sa dom att han hade bred, normalsvängd rygg, extremt kort sadelläge och jättehög manke. Inte lätt att hitta nåt som passar där inte..:(

Mvh Domino_s

Du får ta och slänga in ett par bilder på din med så hoppas jag att någon (?!) kan dela med sig av sin åsikt eller erfarenhet...

Rekommenderade inte utprovaren några sadlar?
Vad har du på din nu?

Hon påminner om min fjordhäst och hon bedöms att ha en rygg som är något svängd. Antagligen glider sadeln fram för att den är för vid, det problemet hade jag. Nu har jag en bates isabell werth som ligger kanon det tog mig ett tag att hitta en bra sadel och det positiva med den är att man kan byta ut bomvidden så den passar året om. Dock har jag nu tappat intresset för dressyren och funderar på att sälja den men det är ett svårt beslut för den är verkligen super skön så den kan rekomenderas och jag tror att den skulle passa :)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
560
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Ska ta hjälp av sadelprovare framöver, men söker ändå lite input. Vi har en swb/welsh sekt B med ganska ”welshisk” rygg. Nästan...
Svar
1
· Visningar
547
Senast: Elisha
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 344
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka