Hur ser det ut bland dina papper? (spinoff på skafferitråden)

Rumerika

Trådstartare
Skafferitråden fick mig att ta tag i och börja städa upp bland mina papper och pärmar.
Nog för att mina lådor svämmar över av lösa papper men att det var så här illa trodde jag inte för ajg brukar röja med lite ojämna mellanrum..

Hittade oöppnade kuvert från försäkringsbolag fårn 2011, ett kvitto från ICA från 2012 och diverse deklarationspapper från Skatteverket som gr tillbaka till 2010. Det värsta var nog ändå registreringsbeviset på bilen jag sålde 2008 :o
Och det här är papper som aldrig kommit in i mina ytterst fint sorterade och uppmärkta pärmar..... :crazy: (än så länge har jag slängt en halv papperskasse med urgamla papper...)

Så hur ser det ut bland dina papper?
Är du oxå översvämmad?
 
Skafferitråden fick mig att ta tag i och börja städa upp bland mina papper och pärmar.
Nog för att mina lådor svämmar över av lösa papper men att det var så här illa trodde jag inte för ajg brukar röja med lite ojämna mellanrum..

Hittade oöppnade kuvert från försäkringsbolag fårn 2011, ett kvitto från ICA från 2012 och diverse deklarationspapper från Skatteverket som gr tillbaka till 2010. Det värsta var nog ändå registreringsbeviset på bilen jag sålde 2008 :o
Och det här är papper som aldrig kommit in i mina ytterst fint sorterade och uppmärkta pärmar..... :crazy: (än så länge har jag slängt en halv papperskasse med urgamla papper...)

Så hur ser det ut bland dina papper?
Är du oxå översvämmad?


Nä. Men jag är släng-fascist.

Jag har en "viktiga papper-låda" som jag röjer igenom ca två gånger om året och rensar ur. Sedan finns intygspärmen, djurpärmen, och bankpärmen. Das ist alles.
 
Jag har en pärm för jobb, med skrivna referenser och sånt i. Sen har djuren en pärm och så har jag en med viktiga papper. Det är allt. Jag slänger det mesta!

Jag vet folk som sparar typ alla fakturor, kvitton mm i flera år innan de rensar ut dem. Jag sparar ingenting sånt. Djurens pass och vaccinationsintyg sitter i deras pärm, men jag sparar inte veterinärfakturor tex.
 
Skafferitråden fick mig att ta tag i och börja städa upp bland mina papper och pärmar.
Nog för att mina lådor svämmar över av lösa papper men att det var så här illa trodde jag inte för ajg brukar röja med lite ojämna mellanrum..

Hittade oöppnade kuvert från försäkringsbolag fårn 2011, ett kvitto från ICA från 2012 och diverse deklarationspapper från Skatteverket som gr tillbaka till 2010. Det värsta var nog ändå registreringsbeviset på bilen jag sålde 2008 :o
Och det här är papper som aldrig kommit in i mina ytterst fint sorterade och uppmärkta pärmar..... :crazy: (än så länge har jag slängt en halv papperskasse med urgamla papper...)

Så hur ser det ut bland dina papper?
Är du oxå översvämmad?

You're not alone, om vi säger så....:p
Ett axplock av vad som funnits i vårat hus (och som slängdes förra veckan faktiskt...):
- Postodkods. reklam från 2011 - oöppnat originalskick dessutom!
- Kvitto på 3 liter mjölk och 1 Marabou kaka daterat 2007-11-01.
- Registreringsbevis på en bil som byttes in 2004 - och skrotades 2011.
- Flera stycken papper (kopior) på olika typer av kvitton/reg.bevis. för bilar och motorcyklar pappa sålde när han var 20-30 år gammal. Han är 58 idag :grin:

Så nej, du är inte den enda som har en enorm oreda i pappershögen.
 
Jag lägger papper på soffans armstöd. När det blir rasrisk rensar jag bort de som kan slängas och lägger tillbaks övriga på soffan. :angel: Sen har jag några pärmar med gamla papper i.
För någon månad sen hittade jag ett mataffärskvitto från 2009. :cool:
 
Jag försöker att sortera posten mellan vedspisen och backen för återvinningspapper, men sen...
Det jag måste spara befinner sig i arkeologisk sortering. Jag får försöka minnas hur länge sedan och dyka in i högen på rätt djup.
 
Papper som behöver sparas sitter i pärmar bakom aktuell flik. En pärm/år. Räkningar läggs i en mapp och sätts in i pärmen efter betalning. Hästarna och hunden har en egen pärm där alla veterinärpapper och dylikt finns. Bilen och transporten har en egen pärm.

Kvitton på dyrare saker sparas i en mapp och slängs när de inte är aktuella längre.
 
Jag har sparar mycket (av rädsla för att råka slänga något viktigt) men har rätt bra ordning. Försöker slussa över mer och mer från snigelposten till mejlen för att minska mängden papper. Har en pärm med flikar i där jag sorterar in allt vad gäller bank, försäkring, jobbintyg, räkningar (som slängs med jämna mellanrum), pension och tentor (någon form av nostalgi). Sen har jag en låda för garantikvitton på elektronik och annat som möjligen kan gå sönder. Övriga kvitton slängs oftast redan i butiken. Som student har jag även två pärmar med gamla hand-outs och andra "vettiga" papper som kan tänkas behövas i framtiden... ehm :p
 
Papper som behöver sparas sitter i pärmar bakom aktuell flik. En pärm/år. Räkningar läggs i en mapp och sätts in i pärmen efter betalning. Hästarna och hunden har en egen pärm där alla veterinärpapper och dylikt finns. Bilen och transporten har en egen pärm.

Kvitton på dyrare saker sparas i en mapp och slängs när de inte är aktuella längre.

Glömde, vi har såklart en huspärm också med alla papper om huset.
 
Letade efter silvertejp tidigare, såg då att byrålådorna är fulla med gamla papper av all de slag. Tömde lådorna vid senaste flytten men på något konstigt sätt har papper av alla de slag krupit in i lådorna. Coop magasinet (oöppnade) från 2011, 2013 2014. Gamla räkningar som jag sparat efter jag betalat dem osv.
Numera slänger jag allt sånt med en gång (när jag ser dem).
 
Reklam och tidningar slängs (eller eldas upp) direkt när de är inaktuella. Kvitton slängs - såvida det är inte är garantibevis.Har kvittopärmar för min egen bokföring och de spar jag i 10 år.

Men de flesta papper är sammanträdeshandlingar. Dagordningar, minnesanteckningar etc. Samt brev från vården. De ligger i nån obestämbar hög på skrivbordet.

Mitt skrivbord är ett mörker.....Saker jag inte riktigt kommit mig för att sortera bort ligger staplade.

Fast jag har haft städattacker. För en massa år sedan gick jag loss och slängde föredrag jag aldrig mer kommer att hålla, dokumentation från evenemang jag glömt etc. Det blev rätt många papperskassar till återvinningen.

Borde rensa datorn också.....
 
Nä. Men jag är släng-fascist.

Jag har en "viktiga papper-låda" som jag röjer igenom ca två gånger om året och rensar ur. Sedan finns intygspärmen, djurpärmen, och bankpärmen. Das ist alles.
jag är ju väldigt duktig på att slänga å röja i kökskåp å garderob... det var värre m pappren å det värste var att ajg trodde jag hade hyfsad koll....

För vörigt har jag ju oxå en bostadspärm, intygspär, föreningspärm osv... men jag anävnde visst inte de fullt ut..... :meh:
 
skönt att se att jag inte är helt ensam om röran :angel:

Men efter den här eftermiddagen ås har slänghögen blivit en hel papperskasse och en plastpåse.
Alla prämar uppdaterade och uppsorterade m alla papper i datumordning.
Blev t o m två helt tomma pärmar efter rensningen.

Men nu tror jag att jag har fått lite ordning iaf :)

Förresten hittade jag mina akassa-papper från 2001 - de åkte ut oxå :D
 
Här slängs inte mycket, går att hitta motbok, ransoneringsbok, kvitto på en häst inköpt på 40talet och försäkringsvillkor på samma häst, en utbetalning från försäkring för en skogsbrand och mycket mycket mer här hemma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp