Hur ska dressyrgjorden sitta?

Ketrawzc

Trådstartare



Är gjorden för kort? Sadeln ligger tillfälligt med fårskinn under, så stropparna kommer ju längre ner sen. Men sadelgjordens placering blir densamma.
 
Den ser för kort ut ja. :) tanken är väl att de svängda partiet ska vara vid armbågen (heter der ens så?) så den får mer plats vid rörelse bakåt.
 
Hur lång gjord man har är nog väldigt individuellt, men jag föredrar en längre gjord som når lite högre upp. :) Men så länge gjorden inte skaver på hästen och inte är i vägen när den drar bak armbågen så gör det ju inget.
 



Är gjorden för kort? Sadeln ligger tillfälligt med fårskinn under, så stropparna kommer ju längre ner sen. Men sadelgjordens placering blir densamma.

Jag tycker att den är alldeles för kort. Typ minst 1 dm för kort. Tänk på hästens bekvämlighet. Bättre att sadelgjorden går så högt upp det går, annars ligger stropparna och nyper, skaver och är allmänt oskönt. Så anser jag i alla fall :)
 
Denna gjord är 60cm. Min 75 är på tok för lång. Håller med om att en 70 nog hade känts perfekt.
 
Ja jag tycker 75 gjorden sitter bättre. Anledning till frågan var att "alla" i stallet har så korta dressyrgjordar! Verkar som att man ska ha så kort som möjligt helt enkelt.
En 70cm skulle bog sitta optimalt.
 
Ja jag tycker 75 gjorden sitter bättre. Anledning till frågan var att "alla" i stallet har så korta dressyrgjordar! Verkar som att man ska ha så kort som möjligt helt enkelt.
En 70cm skulle bog sitta optimalt.
Jag har 75 till min häst. Hon kan omöjligt ha mindre, hade en 90 gjord i början :) (använde shettisens gamla innan jag hade en riktig dressyrgjord.) Men den var av bra längd för hästen, kom i vägen för skänklen bara.
Har bild på nuvarande gjord där man ser någorlunda hur den ligger. Sadeln var bara på prov.
 
Jag har 75 till min häst. Hon kan omöjligt ha mindre, hade en 90 gjord i början :) (använde shettisens gamla innan jag hade en riktig dressyrgjord.) Men den var av bra längd för hästen, kom i vägen för skänklen bara.
Har bild på nuvarande gjord där man ser någorlunda hur den ligger. Sadeln var bara på prov.

Min 75 gjord går nästan ända upp till schabraket.
Hästen har 120 på hoppsadeln.
Ska försöka kolla om jag hittar nån 70gjord.
 

Liknande trådar

Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
640
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp