Hur ska en bra hjälm sitta?

tess91a

Trådstartare
Hejhej
Behöver eran hjälp nu.

Hur ska en passande hjälm sitta? Fick hem min nya hjälm igår, provade den idag. Vet inte alls hur den ska sitta för att sitta bra?!
Tog samma storlek som min förra hjälm, min äldre sitter lösare runt om huvudet än vad den nya gör, mindre stoppning i min gamla än vad är i den nya. Kanske det som gör att den känns mindre och sitter mycket mer åt?

Ska en hjälm sitta åt runt huvudet, eller är det bara jag som blivit bekväm med min gamla som satt lösare?(Därmed bekvämare enligt mig)
Hur skulle ni göra? Byta till en större eller vänjer man sig vid den nya?

vad har ni för tips för att hitta rätt hjälmstorlek?:)

Sv: Hur ska en bra hjälm sitta?

En hjälm ska sitta stabilt på huvudet, dvs inte trilla av så fort du lutar dig framåt, men den ska inte sitta hårt.
Hur hårt den ska sitta som nu är svårt att beskriva, det får bli en avvägning. I princip alla hjälmar "sätter sig" i stoppningen med tiden, men vissa mer än andra. Tar man en för stor hjälm från början så blir ju denna helt fel när den sätter sig, men en för liten hjälm kanske aldrig blir lagom, och trycka på huvudet ska det inte göra.
Som exempel. Min tidigare hjälm hade jag stl 59, men när den satte sig så blev den alldeles för stor o jag fick fylla ut den med kuddar för gamla cykelhjälmar (de tunna). Min nuvarande hjälm är stl 58 o den satt tight kanske första månaden för att sen bli perfekt. Som jämförelse har jag stl 60 i min tävlingshjälm eftersom den används så sällan att den inte formar sig på samma vis, och dessutom kan jag INTE riskera att få ont av min hjälm när jag tävlar.

Om hjälmen känns okej o inte gör ont så hade jag nog satsat på att den blir bra när den formar sig.

Nya hjälmar är ju lite tighta som mumin skriver. De blir större när stoppningen blir uppvärmd av svett och värme.

En hjälm som passar bra ska smita åt runt huvudet överallt, ungefär som en tight top.
Det får inte glappa någonstans tex uppe på huvudet vilket är vanligt eller på sidorna, fram eller bak utan den ska trycka lika mycket över hela huvudet, annars är det fel form på hjälmen för ditt huvud.
Ibland om det bara är ett väldigt litet glapp kan man ta tex paddar i neopren och klippa sönder och lägga i en bit där det glappar i hjälmen för att få en perfekt passform.
För hur det än är så tillverkas hjälmarna i en form medan alla våra huvuden ser olika ut så det är nästan omöjligt att hitta en som sitter superperfekt från början och då är det ju bra att man kan modifiera lite för perfekt passform :)

Det är bra om den sitter lite extra tight nu i början för att den kommer att forma sig och töja sig efter ditt huvud ju mer du använder den eftersom materialet inte är stumt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
1 067
Senast: SiZo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: super
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka