Hur ska en engelsk sadel ligga?

Druvan

Trådstartare
Snälla, hjälp en westernryttare ;). Hur ska en engelsk sadel ligga egentligen? Hade tänkt införskaffa en engelsk sadel att ha som komplement till westernsadlarna. Här testar jag en Globus Loke på en av hästarna. Hon är ett kallblod men inte extremt bred. Bomvidd 38 på sadeln. Lär väl inte finnas så mycket bredare sadlar om inte denna passar??

20803749.jpg

Sv: Hur ska en engelsk sadel ligga?

En engelsk sadel ska ligga bakom bogbladen (så långt bak att de inte störs av sadeln under rörelse). Sadeln får inte heller gå över sista revbenet i längd. Den ska ligga i balans och inte i bakvikt/framvikt. Och den ska följa ryggen.

Om du sadlar något längre bak så tror jag att den där sadeln blir helt ok. Om den åker fram så prova med en svängd gjord. Om det inte funkar kan det vara så att sadeln är för svängd/ för rak.

Problemet är att ju längre bak jag sadlar, desstå mer drar tjocka magen fram sadeln :). Men det kanske var det du syftade på med svängd gjord..

Ja, sadlar du med en svängd gjord kommer sadeln inte dras fram lika mycket eftersom gjorden då hamnar "framför" sadeln och inte "under".

Det blir ingen Globus. Provred en bomlös Knight Bareback idag, och jag är kär :love:. Vilken skön sadel! Och låg perfekt på hästen- gled varken bakåt, framåt eller i sidled (första gången en sadel ligger stilla). Hade lite förutfattade meningar innan måste jag erkänna, med gud vad skön sadel :angel:.

Visst är det en härlig kännsla :D

Jag var helt lyrisk första ridturen med min bomlösa, hästen älskade också sadeln även om hon testade hur mkt hon kunde busa i den ;) (det gör hon alltid, tar ett litet skutt åt sidan, kör tvärnit mm)

Finns det någon bomlös liknande Knight som har westernhorn? Och finns det westernmönstrade "underlägg" till bomlösa?

Knights bomlösa är en trevlig sadel, så visst köp den! MEN kolla så den inte är snedsydd först. Det exemplaret jag prövade var väldigt mkt snedsytt, kanske syns lite på bilden
http://www.pixbox.se/pic_show_id6774951.html
Det är inte lätt att få en balanserad sits med jämvikt i en snedsadel. Jag åkte iväg åt ena sidan hela tiden, den va snedsydd 1,5 cm har jag för mig. Jag skaffade mig istället en barefoot och den är raksydd, den skjuter inte iväg mig som den snedsydda knights..

Barefoot har westernmodeller. Flera stycken till och med. Westernmönstrade underlägg finns men jag minns inte var jag har sett dem. Kan ha varit på någon utländsk sida.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 311
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka