Hur ska en svängd gjord sitta?

fjordtokan

Trådstartare
Blir galen! Fattar inte hur svängda gjordar ska sitta, alla säger olika. Så nu vill jag veta:devil:

Hur ska denna gjord sitta?

Sv: Hur ska en svängd gjord sitta?

Den ska sitta så att det som svänger sig inåt ska vara mot hästens framben, dvs. det som "putar utåt" ska vara bakåt, bortåt från hästens ansikte, mot svansen. Gud vad jag e bra på att förklara ;)

Precis så har jag också hört. Jag brukar tänka att "frambenen" ska få plats, alltså ska urgröpningen peka mot dem, och böjen bakåt.

(alltså jag menar att jag hört som skrutten skriver, klickade på fel knapp!)

Senast ändrad:

Nepp. inte som jag förstod det iaf? det som "putar utåt" ska vara bakåt skriver hon ju, och det skrev ju jag med.
Urgröpningen ska vara framåt, så att frambenen för plats att röra sig..

Svängen ska vara framåt frambenen. Vitsen med att den är svängd är att den inte ska komma för långt bakåt. Alltså svängs den framåt.

:)

Ska försöka förklara : Titta på gjorden och tänk : Vilket håll är det mest logisk att den ska sitta åt? Jo, att hästen kan röra frambenen "fritt" och det gör den inte om gjorden sitter åt fel håll. Rätt håll= "urgröpningen" framåt (den mer "kantiga" delen på din gjord) så hästen kan röra frambenen fritt utan att "stöta i" gjorden.

Så här har ja för mig att de ska va:)
fram: mot frambenen
bak: mot bakbenen

Image1.jpg

Precis så har jag också lärt mig, och försökt förklara, men det var ju betydligt mycket enklare att ta kortet och göra som du gjorde!!

Isåfall har tillverkaren felkonstruerat min fd foderhäst gjord då. För i den finns det ringar som man kan fästa gummisnodd/graman etc i och de går bara att böja åt ett håll och då sitter gjorden sådär.

Ja det kanske den är, tråkigt i så fall. Mina medryttare hade satt min dressyrgjord åt fel håll alltså med böjen bakåt. Min häst blev helt galen och då vände vi på gjorden så var allt bra igen.

Tar man böjen bakåt hamnar den på magen då man spänner. Man vill ju att gjorden ska sitta vid sadelgjordsläget. Armbågarna bli ju även mer fria.

:)

är det inte lite individuellt?
Om man har en häst med liggande bogblad och sadel läget väldigt långt bak, då hamnar ju sadelgjorden för långt bak, då har man bågen mot frambenen, eftersom man vill att sadelgjorden ska sitta på bröstbenet/sternum.
Sedan om man har en häst med raka bogblad och sadel läget så långt fram ett sadelgjorden stör benen, ja då vänder man den...:smirk: .

Om man har urgröpningen framåt blir det ju öppnare fram?

Men det är kanske som Lauri säger, att det är individuellt.
Jag har iallafall alltid fått höra att man ska sätta den som på bilden här ovan..

om du sätter gjorden så som på bilden så lär ju spännena hamna vid benen på häste. så jag skulle vända på den och ha böjen utåt så att spännena hamnar bort från benen.

Böjen framåt

Citat från en hemsida som säljer Ronjagjorden:
Sadelgjorden glider alltså inte iväg så lätt framåt, eftersom biten under magen redan ligger en bit framför övriga delen på gjorden. Denna konstuktion gör det också lättare för hästen att röra sig.

Senast ändrad av en moderator:

Okey nu har jag provat gjorden. Först hade jag den som på bilden men då drogs sadeln framåt (har den inte gjort innan), känndes också som om hästen slog i spännena med armbågarna. Vände sedan på den och då satt den rätt och hästen var mer nöjd!

Såna där gjordar är väl gjorda för hästar som har en mage som skjuter sadelgjorden framåt? Den drar då med sig sadeln också framåt...

Alltså ska själva urgröpningen vara bakåt så stormagen inte trycker fram den.

Liknande trådar

Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
163
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag fattas en av dessa skydd på sadeln. Den som skyddar kåpan från spännena på gjorden. Kan inte det officiella namnet så det är svårt...
Svar
4
· Visningar
332
Senast: VincentM
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka