parfymflaska
Trådstartare
Ok, jag sitter med bokslutet för år 2015 för ett litet handelsbolag. År 2014 var första verksamhetsåret, då bokfördes inte momsen, utan alla inköp och försäljning bokfördes inklusive moms. Rent nybörjar-klant-misstag. Skatteverket har sagt att detta får vara ok för den här gången, eftersom momsen ändå redovisades korrekt på momsdeklarationen och det rör sig om så små summor, men i fortsättningen ska moms på inköp/försäljning givetvis redovisas på konto 2640 resp. 2611.
Min fråga: Hur ska jag lägga in föregående års momsfordran i ingående balans för år 2015? Hur ska jag bokföra det för att justera för missen förra året?
Konto 2640 och 2011, ska de bokas ner mot 2650 redovisningskonto för moms båda två? Eller ska de bokas ner mot 1650 Momsfordran, och/eller något annat?
Snälla hjälp mig tänka, jag har feber och är helt seg i kolan.
Min fråga: Hur ska jag lägga in föregående års momsfordran i ingående balans för år 2015? Hur ska jag bokföra det för att justera för missen förra året?
Konto 2640 och 2011, ska de bokas ner mot 2650 redovisningskonto för moms båda två? Eller ska de bokas ner mot 1650 Momsfordran, och/eller något annat?
Snälla hjälp mig tänka, jag har feber och är helt seg i kolan.