hur ska jag börja träna hästen?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare caka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 795
C

caka

hej
jag jag har precis börjat rida en travare som har varit skadad i ryggen och inte blivit riden på drygt ett år. nu är han frisk och jag har börjat rida honom. Han har blivit riden innan och kan alla fattningar osv.
saken är den att jag för ett litet tag sedan har kommit i kontakt med ägaren till de här hästarna och undrar nu om jag kan få lite tips och övningar på vad jag ska göra för att bygga upp musklerana igen på honom?
ha det bäst /caka

Sv: hur ska jag börja träna hästen?

Hej, börja med att gå promenader om han absolut inte har någon kondition.
Har han skaplig kondis, skritta på honom i en månad, i cirka 20-30 min varannan dag, ut i skogen och så tex.
Sen kan du kanske ta något travsteg, då och då. kanske 30 meter en gång i veckan. när du har hållt på med det sista jag skrev i en månad, börja trava kanske 200 meter en gång i veckan och 30 meter varannan dag, efter det kan du ringa i kanske i en timme, med 500 meter skritt utbrett på, ridpasset.
Och vill du att han ska bygga upp mycket myskler, så klättra en gång i veckan också.
Sen kan du kanske ta en kort galopp då och då!
Lycka till!

Sv: hur ska jag börja träna hästen?

Jag tycker att du ska ut och promera honom för hand, tex runt i skogen,mellan träd & över stock & sten. Det kan du gör i ca3veckor och sedan kan du tömköra hästen rakt fram i ca 2*10 min om dagen i ca 3veckor, och sedan kan du börja tömköra i skogen, lite slalom mellan träden och över stockar & kullar, det kan du göra i ca 3veckor och träna även lite halter när du tömkör. Efter det kan du hoppa upp och skritta ca 15-20 min om dagen bara rakt fram i ca 2veckor & därefter kan du skritta i skogen ca 2veckor (SKRITTKLÄTTRA MYCKET), och efter dessa veckor kan du börja med lite travsteg på jämn mark i 2veckor & sen på liite mer kuperad mark i 2veckor, och sedan kan du börja skritt & tarvklättra mycket(helst i ett sandtag om du har tillgång).
Red igång & musklade ryggen på min vbl-valack på detta sätt :)

Mvh Linnea

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 665
Senast: Edla
·
Ridning Jag har sedan drygt en månad ridit på ett trevligt sto på 15 år. Innan detta reds hon nog ganska sporadiskt, men är inte helt hundra på...
Svar
12
· Visningar
1 019
Senast: Sirap
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
602
Senast: Edla
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 276
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka