hur ska jag göra? Hovproblem

F

Fantasi

torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota)

Fredag skoddes bak

Lördag min medryttare red ut, mest skritt inget att anmärka på.

söndag, jag körde, ganska mkt trav, hård mark men höll mig där det var snölager/is.

Måndag HALT vb, tydligt halt i trav rakt fram och i h varv på volt(vilket talar för insida vb.)Varm i hov och ben samt lite puls.

tisdag samma

onsdag samma,Drog av skon ömmar kraftigt då jag häver upp skon på v sida.

tors samma, våtvärmande runt hov.

fre ingen förändring, våtvärmande runt hov.

lö ingen förändring våtvärmande runt hov

sö. ingen förändring hovslagare (annan) kom ut och kollade, var till 99,9 % säker på att det berodde på sömstick samt (väldigt)öm sula, avråder till atg besök och råder mig att sko hästen med mindre, utlagda skor, ta bort trycket på sulan samt sko med hård sula. Och använda tunnare söm. Tycker jag skall göra detta om prioritet nr 1 innan jag far in till vet, för han tyckte det var ett solklart fall som går att lösa med rätt verkning och skoning.

Ska jag göra ett försök som hovslagaren säger?


hästen belastar sin hov(kan utan problem avbelasta sin motsvarande hov) samt går (i stort sett) rent i skritt. han haltar dock tydligt i trav samt ömmar tydligt i hoven då man sidförflyttar honom åt höger på gången.
Det är tydlig värmeskillnad i hoven men oftast även resten av benet fast han är inte "jättevarm"
Lite puls.

det jag tycker talar emot sömtryck är att han gått så pass många dagar utan sko nu, samt att han gick två dagar haltfri efter skoningen innan hältan kom. men två tre av de söm som satt innanför lamellranden satt på hovens insida.

Å andra sidan så har han sulan på vissa ställen i jämnhöjd med hovväggarna vilket ju betyder att han belastar på den och han är väldigt öm i sin sula, rycker tydligt då man trycker med tång, mest på högra halvan av hoven och mot tån.inte ett speciellt ställe utan på en större yta.

5 utav sex söm var innanför lamellranden, och två utav dem ca 3 mm uppskattningsvis.

hästen har för övrig väldigt tunna hovväggar.

hur tycker ni att jag skall göra, lita på hovslagarens prognos och testa att sko om han igen eller fara in på atg direkt med risk för att det bara konstateras att det beror på sömtryck eller sulömhet..

jag har en preliminär tid i morgon på atg, å andra sidan kan min hovslagare komma ut på tis morgon och sko, och då bör man ju rimligtvis se skillnad på kvällen, eller morgonen därpå enligt denne hovslagare som kikade på honom.skulle han därimot då inte visa förbättring så skulle jag åka in med honom sade han. Vad ska jag göra?

känner ju inte heller att jag vill kast bor tusenlappar på att få samma diagnos utav vet, men det jag är/var lite orolig för var att det skall vara en hovfraktur, men det trodde hovis inte alls, då skulle han inte belasta hoven så pass mycket som han gör sade han..
 
Sv: hur ska jag göra? Hovproblem

Om hästen nu var så halt o hade puls, så hade jag plockat ur sömmen försiktigt istället för att bända av skon.

Har du inga boots som du kan använda ett tag- tills hoven har vuxit ut lite?
Antar att det är en travare, annars hade du kunnat rida den i ridhus ett tag.
 
Sv: hur ska jag göra? Hovproblem

naturligtvis slog jag upp sömmen först, men eftersom jag inte fick grepp om den var jag tvungen att bända lite i skoarmen.. nej jag har inga boots.. men enligt hovisarna är det fullt möjligt att få på en sko+sula utan att det skall behöva bli sömtryck eller slutryck, med lite trix..
 
Sv: hur ska jag göra? Hovproblem

har bestämt mig för att fara in till atg i alla fall i dag, jag kanske åker in i "onödan" men då kan jag i alla fall pusta ut efteråt.. håll tummar och tår för att det bara är så enkelt som hovis tror! alternativt en böld.
 
Sv: hur ska jag göra? Hovproblem

Hur har det gått för dig? Jag har en ponny med EXAKT samma problem och vi står i valet och kvalet vad vi ska göra!!
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 866
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: moster_punk
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 033
Senast: Marvin
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp