Hälta i bakben 2 dagar efter skoning

hästtjej123

Trådstartare
Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han tydligt halt på ett bakben, tydligt de första stegen men sedan släppte det och blev nästan som normalt på rakt spår men man såg att det inte var helt 100. Hovslagaren kom och tog av skon, reagerade på insidan av hoven vid visitering och ev en söm som satt lite lite tight, la våtomslag och då blev hästen mer halt några timmar efter det och även då på rakt. Ett dygn senare på box såg det betydligt bättre ut igen, knappt märkbart på rakt men vid uttag ur boxen och man går åt höger så reagerar han(/är halt första steget) och inte helt vill ta ut/trycka ner bakbenet som vanligt för att sedan på rakt ser ut att gå normalt. (Antagligen pga öm på insidan?) Vid sväng åt vänster i boxen syns det inte alls på samma sätt. Det har bara gått 3 dagar så förhoppningsvis går det åt rätt håll men undrar ändå om någon har varit med om samma och har någon tanke vad det kan vara samt hur lång tid det kan ta innan även det i sväng släpper? Har inte hänt mig innan så undrar bara om tankar!
(Inte värme eller puls i hoven, han står på den ”sjuka” hoven ibland och vilar den andra!)
 
Hovar kan vara trickigt.
Har du tur blev det bara ett sömtryck och en lokal inflammation och utvecklas inte till en regelrätt böld, så jag skulle hålla ponnyn under uppsikt som du verkar göra några dagar på begränsad yta. Hästar är så olika känsliga med en del kan ta långt tid och andra är mer opåverkade. Om du inte tycker det blir helt bra skulle jag åka in och göra en koll för att utesluta andra diagnoser, det kan ju hända att det inte var sömtrycket som orsakade hältan från början utan en hovbensspricka/ligamentskada/annat finns mycket som kan gå snett därinne, ofta har de ju mer digitalpuls men varierar säkert med hur väl den känns.
 
Hårt och knöligt kan ju tyvärr ge hovbensfraktur, vilket oftast ser ut som sömtryck/stengalla/hovböld. Jag hade nog åkt in för att slå en plåt för att vara på den säkra sidan.
 
Precis som ni nämner är man ju hellre på den säkra sidan så det var med ganska mycket ångest vi idag röntgade hoven men lättnaden var stor när ingen fraktur eller liknande hittades. Ponnyn har däremot en väldigt väääldigt tunn sula och också en blödning! Sko med sulor, metacam och vila så hoppas vi det ska bli bättre!
 
Precis som ni nämner är man ju hellre på den säkra sidan så det var med ganska mycket ångest vi idag röntgade hoven men lättnaden var stor när ingen fraktur eller liknande hittades. Ponnyn har däremot en väldigt väääldigt tunn sula och också en blödning! Sko med sulor, metacam och vila så hoppas vi det ska bli bättre!

Så värt att få besked! Bra att veta i framtiden också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja bolla lite tankar med er. Jag har en Malinois hane, unghund på 10mån. I torsdags kväll tyckte jag att han gick...
Svar
17
· Visningar
2 543
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 374
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 131
Hästvård Ska börja med att säga att jag självklart haft kontakt med veterinär som kommer imorgon på morgonen men fram till dess får vi spekulera...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp