Sidokappa in i lamellen

Ajda

Trådstartare
Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då. Lyckades få bort skon direkt och vi leda hästen några km hem.
Hovslagaren kom morgonen därpå. Konstaterade att det var ett halvdjupt hål men inte in i kötthoven. Hon verkade upp och la i sole pack. Ponnyn var den morgonen varm i hoven men ingen puls.
Dock tillkom puls i kotan dagen därpå och där är vi fortfarande. Lite varm om hoven, framförallt upptill och runt kronranden. Ganska svag puls som kommer och går. Inte aynligt halt i skritt.
Har kontakt med hovslagaren som förespråkar våtvarmt omslag. Men gör det nytta när det knappt kommer åt själva hålet? Skon sitter på ovan och sole pack i hålet?

Det har gått en vecka i morgon. Varken bättre eller sämre.
 
Det skadar inte att testa ett omslag, ger det någon effekt så är det ju bra.

En tanke är att ponnyn kanske ådrog sig någon mer skada när den lyckades vrida sin sko. Det lär ju ha varit en del kraft bakom detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 419
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 498
Senast: Elendil
·
Hästvård Igår hade mitt vilddjur dragit av ena framskon ett kvarts varv, så att sidokappan gått in i lamellranden eller strax innanför. När jag...
Svar
4
· Visningar
2 253
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp