Hur ska jag göra ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Orkidébarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 941
O

Orkidébarn

Jag är så frustrerad och ledsen :cry:

Ingen sadel verkar passa på min häst, även om jag tycker att dom ligger bra från början så skjuter hon över dom och går och kastar huvudet. Hon blir helt plötsligt inte tillfreds med bettet :crazy:

Jag funderar på att ta ut en som provar ut en sadel till henne men det kostar ju multum och jag vet inte hur man får tag på en sån. Kan man göra det när man letar efter en sadel som ska kosta ca 4000 kr?

Sv: Hur ska jag göra ??

klart man kan. bara det att det kanske inte finns nån sadel som passar som är så pass billig. Min kompis har en travare som är i stort sett omöjlig att hitta sadel till. Han är spikrak och bred. i början red hon i min gamla islanssadel men den började lätta ibak efter ett tag. tillslut gav hon upp och köpte en bomlös. hästen trivs jättebra med den och har börjat muskla ryggen. Jag har provridit sadeln både på hennes travare och på min islänning. på hennes häst sitter man bra men på min pålle hamnar man lite i stolsits och underskänklarna bara fladdrar omkring=/ men de e bara att prova sig fram=) finns ju massa olika modeller av bomlöst. skulle jag köpa en bomlös så skulle de va en star trekk cc dressyr. tycker dom "traditionella" bomlösa e fula=/

Antingen provar du bomlöst eller så får du väl ta ut en sadelutprovare. Så dyrt är det inte och kan man egentligen värdera hästens hälsa?

Jag har nu hittat en lösning. En Griffin Haflinger dressyr XX-vid bom och fårskinnspad under :)

Orkidébarn skrev:
Jag har nu hittat en lösning. En Griffin Haflinger dressyr XX-vid bom och fårskinnspad under :)

Passar den hästen?
Den där varmblodet i stallet hade köpt en sån där MAXAM ALLROUND FISH ska tydligen formasig efter hästen och vara "snäll" men kan en bomsadel som inte passa hästen vara snäll?
Han fick ialla fall massvis av knöllar där saden låg och dom har mycket jobb tills dom är borta. Nu blir det att rida barbacka tills han har bygt muskler så han kan få en sadel som passar och tills han har fått bort knölarna.
Tror att det går faktist att skicka tillbacka sadlarna efter att man har provat dom hööks om dom inte passar. Ha med någon som är bra på sadlar så du har någon att diskutera med.

Hoppas att det blir bra
MVH Karin

Orkidébarn skrev:

Varför fårskinnspad? ligger sadeln bra även utan den?

Hej!
www.horseman.se Det e en jätte duktig sadelutprovare som har hjälpt mig me både min förra häst och min nuvarande. Han kommer ut och provar olika sadlar han har med sig som du får även rida i och känna efter. Han provar även ut din egen och säger om den är bra eller dålig! Du behöver inte köpa någon sadel av honom, men efter han har provat ut så kan du ju alltid hitta en sadel som han tycker passar bra beg.
mvh//Frida

sweet_cookie skrev:
Hej!
www.horseman.se Det e en jätte duktig sadelutprovare som har hjälpt mig me både min förra häst och min nuvarande. Han kommer ut och provar olika sadlar han har med sig som du får även rida i och känna efter. Han provar även ut din egen och säger om den är bra eller dålig! Du behöver inte köpa någon sadel av honom, men efter han har provat ut så kan du ju alltid hitta en sadel som han tycker passar bra beg.
mvh//Frida

Han är helt enkelt bäst! Och han åker runt i hela landet och provar sadel. Han har både dyra och billiga alternativ. Tala bara om vad du vill ha så tar han med sig en drös olika modeller..
Jag invänder mot att du måste använda en pad under sadeln, det ska inte behövas om sadeln ligger bra. Dessutom skulle jag aldrig själv kunna bedömma om en sadel ligger så pass bra som jag vill. det är jag alldeles för oerfaren för ( trots att jag haft egen häst i 15 år). Sadeln är den viktigaste utrustningen du har och värt att lägga lite extra på. Det är iallafall min tanke :banana:

Lycka till!

Orkidébarn skrev:
Är du utbildad sadelprovare??

Ta ut en riktig sadelutprovare istället för att experimentera själv, det kan förstöra hästens rygg ordentligt!!

Nej men jag har väl sunt förnuft, till skillnad från vissa andra vet jag hur en sadel ligger bra på en häst.

Sadeln ligger även bra utan paden men det har en tryckfördelande effekt tills hon har musklat sig.

Tycker inte att du ska lägga dig i utan att veta vad jag har för kunskap. :smirk:

Men Maxam är väl inte samma som Griffin?? :confused:

Maxam heter Griffins billighetsvariant...det är samma tillverkare alltså..Thoorowgood heter tillverkaren.

HeJ!

Åk till mustang i märsta.. kostar om dom inte höjt priset 500, dvs inte å dyrt. Bara ta med häst och sadel. Brukar vara jätttetrevliga och duktiga.. Ser till att sadeln även passar ryttaren, vilket är minst lika viktigt som att den passar hästen..

/ Lavinia, som snart måste dit igen

Jag vet en som åkte dit och köpte en alldeles ny utprovad sadel. 1,5 månad senare åker hon tillbaka med den och då undrar dom vem som provat ut den för att den sitter så dåligt. Det var han som hade gjort det :smirk: Många var involverade..

Har dom så dåligt rykte då? Thorowgood?

Tycker du ska ta ditt en sadelutprovare. Kostar iofs lite men det är värt det om man har svårt att hitta en sadel. Var med min häst hos en sadelutprovare och det var jättetur att vi gjorde det. testa hur många sadlar som helst, kändes som hon slängde på närmare 15 st och kände och allt sånt och tillslut hittade hon EN som satt bra (eller bättre än dom andra måste ha padd under) och det var verkligen inte en sadel som jag hade köpt om det fanns andra som oxå hade passat, men det var den enda och var för min inte för att hästen ska ha det så bra som möjligt:p :D

Jag skulle heller aldrig göra som jag gjort, köpt syntet, men det visade sig bli bra :)

Håller på dig Orkidébarn! Visst finns det (alltför) många som inte vet hur en sadel ska ligga och se ut för att passa, men det gäller ju inte oss alla.

Det är ju dock helt klart att föredra att ta hjälp av en sadelutprovare framför att rida i illapassande sadlar (som kan skapa problem som, i extremfallet, kan gå så långt att hästen blir klassad som "omöjlig" och "galen"), men egentligen handlar det ju i grund och botten, som du säger, om sunt förnuft och erfarenhet.

En annan fördel med en sadelutprovare, som jag kan se, är ju att han/hon har med sig ett stort utbud av sadlar vid ett tillfälle. Åker själv just nu skytteltrafik med sadlar mellan hästen och ridsportsaffären, för att hitta en bra sadel till min nya (ganska ädla men ändå väldigt ryggbreda) häst (och som naturligtvis ska passa mig lika bra, vilket verkar vara en svår kombination). Har nu i alla fall lyckats hitta en hoppsadel (en Jacson Celine med xx-vid bom) så nu är det "bara" en dressyrsadel kvar! :smirk: Har naturligtvis funderat på en Griffin haflinger/cob, men tvekar lite efter att jag fått höra en del negativa kommentarer om syntetsadlar... Hur trivs du med din? Och vad skiljer i "ridegenskaper" från en vanlig lädersadel tycker du?

Om sadeln ligger bra utan pad så borde den bli för smal med en tjock fårskinnspad för det är vad jag lägger under sadlar som är för vida medans hästen musklar upp sig.

PÅ en och en halv månad hinner det hända mycket med en häst som går med korrekt utpassad sadel. Musklerna kan ändra sig mkt på kort tid, har själv vart med om det...

Liknande trådar

Gnägg Var med om en hemskt obehaglig incident idag när jag och en stallkamrat var ute på ridtur på kommunala stigar. Plötsligt kommer en... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 898
Senast: animalasia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: Mint
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 318
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?