Hur ska jag mäta?

Fritidsryttare

Trådstartare
Jag har en pålle, en fjording, mkh på runt 150 cm. När jag köpte honom fick jag med en sadel men den verkar väldigt liten, så nu ska jag köpa en ny, tänkte jag. Men hur ska jag veta bomvidd osv.? Det här med sadlar är inte min främsta sida precis, och jag vet inte riktigt vilka mått jag ska kolla och så där.:smirk: Ngn som skulle kunna ge mig några tips?

Sv: Hur ska jag mäta?

Hör med närmaste sadelmakare, dom kan sääkert hjälpa dig att hitta den perfekta sadeln :) . Annars kan du ju köpa en sån där Easy Measure grej på Horze.se för typ 315 kr eller något liknande. Där mäter man.. Lycka till

Fritidsryttare skrev:
Jag har en pålle, en fjording, mkh på runt 150 cm. När jag köpte honom fick jag med en sadel men den verkar väldigt liten, så nu ska jag köpa en ny, tänkte jag. Men hur ska jag veta bomvidd osv.? Det här med sadlar är inte min främsta sida precis, och jag vet inte riktigt vilka mått jag ska kolla och så där.:smirk: Ngn som skulle kunna ge mig några tips?

Jag köpte en begagnad Passier sadel till min Fjording (dyr som satan, men dt var den ända som passade :D) och den är 17,5 tum.

Fritidsryttare skrev:
okej, hur stor är din fjording ungefär? min är ca 150 cm i mkh. :)

mankhöjden har inget med bomvidden på sadeln att göra:idea:

det verkar som det är svårt att hitta en bra sadel till fjordingar. men låna hem sadlar(om det är möjligt) och prova dej fram..

Hehe så sant som det är sagt, de hade nästan ingen sadel som passade honom... :P Den han har nu passar dock utmärkt och den är väldigt skönt, trots det billiga priset, vilket bevisar att dyrast inte alltid är bäst. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
627
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 415
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka