Hur ska jag rida igång honom?

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

unspection

Min häst har varit halt lite till och från och äter nu metacam i 5dagar,men hur ska jag rida igång honom?
Han skrittades sen 18september -7 oktober och efter det travade jag lite i en vecka. Sen vart han halt den 15oktober och ska stå tills 10:e november.
Hur länge tycker ni att jag ska skritta på honom? och sen när jag kan börja trava hur länge ska jag göra det oså?
Hur ofta bör jag longera oså.. Ge gärna lite tips på hur jag ska rida igång honom :)
 
Sv: Hur ska jag rida igång honom?

Jag skrittade i 4-5 veckor med Bellie, och nu har jag lagt in både trav och galopp. Det har gått runt 9-10 veckor för oss nu och vi är inte helt igång än. Jag tycker inte alls att du ska longera, det är så enformigt och sliter mycket. Tömkör hellre i skogen ;)
 
Sv: Hur ska jag rida igång honom?

Okej :)
Hur lång tid travade du innan du började med galoppen?
Kan man göra skänkelvikningar och sånt när jag skrittar igång eller ska man vänta tills hästen är helt i kondition?
Tömköra låter kul-har aldrig gjort det innan,så får be någon visa mig ;)
 
Sv: Hur ska jag rida igång honom?

Det spelar inte så stor roll när man börjar galoppera efter att man börjat trava, traven sliter mer än galoppen, så du kan lika gärna byta ut en travsträcka till en lugn galoppsträcka.

Jag tkr du kan flytta sidvärtes och sånt, det ska inte vara nåra problem. :)
 
Sv: Hur ska jag rida igång honom?

Gäller ALLA raser, oavsett ponny eller häst

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1003201

Citerar användbart stycke i början av tråden...

I denna tråd, ska ALLA och då menar jag ALLA trådar om igångsättning, tips på kondition- och styrka ställas. INGEN häst är bättre, eller sämre än någon annan utan startas nya trådar om igångsättning, styrketräning eller konditionsträning kommer de att raderas eller låsas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp