Hur ska JAG träna lastning??

Iris71

Trådstartare
Jag är mer än ovan på att lasta hästar. Därtill tycker jag det är nervöst och obehagligt! Med andra ord så behöver JAG verkligen träna!!:idea:

Men HUR ska jag göra det? Nån som har förslag? Ska jag låna en transport och prova att lasta på mina hästar? Eller ska jag se till att vara med vid så många lastningar som möjligt??:confused:

:bow:

Sv: Hur ska JAG träna lastning??

Hej,!

Jag är inte heller van med att lasta hästar innan ja fick pröva.
Man ska alltid ha med sej någon ifall man lastar ifall man inte ärvan och hästen inte kan gå in själv och står stilla osv. Dåå behöver man hjälp med att ngn stänger luckan osv. Men de ja tycker att du ska göra är att vara med så mkt som möjligt få be om att få lasta andras hästar där du är när dom ska iväg ngn stans. Men de e inte såå svårt att lasta bara man är två st såå går de :D Lasta dina egna hästar också ;) de gör allt lättare också. Men va med såå mkt som möjligt.! Lycka till med lastningen :D

// Vesslan :D;) :d

Jag tycker INTE du ska ge dig in i att lasta dina egna hästar om du själv känner att du saknar kunskap och blir nervös och spänd.

Lastning och transporter är tillräckligt komplext för hästarna till att börja med, då det är helt emot deras instinkter överhuvud taget, för att du ska vilja riskera att "prov lasta" utan att själv känna dig 100% lugn och säker. Det räcker med ett misstag så har du last problem sedan, så bräckligt är hästens inställning till trailers, även de mest vana, om något går tillräckligt snett.

var med någon kunnig, eller ha någon kunnig lasta dina och förklara medans du är med och ser på! träna inte själv förrän du känner att du har koll och är lugn med situationen! Lycka till!

Iris71 skrev:
Jag är mer än ovan på att lasta hästar. Därtill tycker jag det är nervöst och obehagligt! Med andra ord så behöver JAG verkligen träna!!:idea:

Men HUR ska jag göra det? Nån som har förslag? Ska jag låna en transport och prova att lasta på mina hästar? Eller ska jag se till att vara med vid så många lastningar som möjligt??:confused:

Gör inget själv om du är nybörjare , och därtill känner det obehagligt. Skaffa hjälp som dels kan träna hästen, dels lära dej hur du ska gå till väga. Det är så mycket som kan gå snett och ställa till det för framtida lastningar så du ska absolut skaffa hjälp!

Iris71 skrev:

Då får du be någon du vet som kan lasta hästen, göra det. Jag var så pissigt nervös så det smittade naturligtvis av sig på min häst också, som i sin tur blev svårare och svårare att lasta. Till slut fick jag inte vara i närheten när de andra lastade min häst. Sen när JAG fattade att min häst kunde så vågade jag själv.
Några år senare så åkte jag och hästen på egna turer till ridhusen i närheten. Och du, det gick skitbra!

Tack snälla för svaren!! Har pratat med några kompisar som åker mycket på träningar och ska få vara med när de lastar sina hästar.... Sen, som ni skriver, ska jag med hjälp träna på mina egna!!

Måste ju lära mig detta så att mina barn kan åka på träningar om några år ;)

Iris71 skrev:

Jag tycker du ska pröva med att först vara med att lästa hästar några ggr i veckan beroende på hur mkt tid du har. Sen bör du pröva en lugn häst som gillar att åka transport och lasta den hästen tills du känner dig säkrare. Sen får du öka gradvis med lite mer svårlastade hästar som inte är rädda för transport men är lite tjurig bara. Sen ska du se att innan sommaren är slut (om du börjar träna nu) kommer du att kunna "packa" in ästan vilken häst som hellst!
:banana:

sandia skrev:
Jag tycker du ska pröva med att först vara med att lästa hästar några ggr i veckan beroende på hur mkt tid du har. Sen bör du pröva en lugn häst som gillar att åka transport och lasta den hästen tills du känner dig säkrare. Sen får du öka gradvis med lite mer svårlastade hästar som inte är rädda för transport men är lite tjurig bara. Sen ska du se att innan sommaren är slut (om du börjar träna nu) kommer du att kunna "packa" in ästan vilken häst som hellst!
:banana:

Se till att du har med dig kunniga lugna personer varje gång bara till du känner dig 100% säker!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 911
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 184
Senast: Mint
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 017
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 744
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka