Hur ska kaninen bo?

Dani

Trådstartare
Vi har fått ta över en kanin, en sexårig dvärgvädur (?). Jag kan inget om kaniner...

Kaninen har nu en stor innebur i åttaåringens rum på ovanvåningen. Burdörren står öppen alltid och han kan gå ut och in som han vill, vilket han gör väldigt ofta. Han kommer när vi kallar på honom och är väldigt sällskaplig, men tycker inte om att bli lyft. Dörren till dotterns rum är dock stängd, och hon är inte så ofta och leker på rummet.

Helst skulle jag vilja ha honom lös på hela nedervåningen så vi kan ha glädje av varandra, men är rädd att katten ska ta honom, hon är väldigt intresserad. Hunden och kaninen tycker om varandra.

Funderar på att skaffa utebur till honom, men då blir han ju ännu mera ensam.

Jag har trädgård och mycket plats och vill göra det bästa för kaninen, så min fråga är, hur vill han egentligen bo?
 
Sv: Hur ska kaninen bo?

Med tanke på att han är sex år och van att ha det på ett visst vis så vill han. pg helt enkelt ha det så?
 
Sv: Hur ska kaninen bo?

Fast innan han kom till oss hade han suttit ensam i en utebur.... de hade inte tid för honom och det var därför vi fick ta över honom.
 
Sv: Hur ska kaninen bo?

Jag tycker det låter som ett rätt bra kaninliv faktiskt. Han kan hoppa ut och in i buren som han behagar och får en massa sällskap (som jag tolkade?). Om han är mycket ensam i åttaåringens rum dock så skulle jag nog försöka ha honom på nedervåningen ibland, men skilja katten och kaninen åt. Utebur inbillar jag mig vara rätt tråkigt för en kanin, om kaninen är helt själv och/eller inte har en stor inhägnad.
 
Sv: Hur ska kaninen bo?

När jag hade kanin fick han hoppa fritt i en del av huset dagtid. På natten fick han vara i sin bur. Tycker det är bra om ni har kvar kaninen inomhus och kanske går ut med den i trädgården med sele. Våran var så pass tam att vi kunde ha honom lös på gräsmattan om vi var i närheten. Vi fixade också en enkel rasthage till honom med hjälp av kompostgaller så att han kunde vara ute på somrarna dagtid när vi inte kunde passa honom hela tiden.

Personligen skulle jag låta kaninen ha som det är just nu. Känns som att den får vara med mer än om den skulle varit utomhus.

Min kanin gillade inte heller att bli buren, men jag tränade en stund med han varje dag och tillslut kunde man bära runt på honom utan att han sprattlade. Han tyckte det var extra mysigt när man lyfte upp honom och hade han i knäet när man kollade på TV.
 
Sv: Hur ska kaninen bo?

Kaniner bör ha sällskap av annan kanin ffa om de bor utomhus, men om den är så pass gammal är det nog dumt att försöka hitta en kompis åt den. Det är inte alltid så lätt att sammanföra två vuxna kaniner som inte känner varann.

Inte heller kan du flytta ut den nu mitt i vintern eftersom att den är van vid inneklimatet. Vill ni ha den ute kan ni flytta ut den i sommar och sen låta den bo kvar i uteburen när hösten och vintern kommer, då anpassar den sig efter temperaturen.

Jag hade behållit den inne eftersom att den inte har någon kaninkompis som sällskap. Katter brukar inte ta kaniner, men är det en dvärg vet man ju inte helt säkert om katten får för sig att försöka. Jag hade flyttat ner kaninen i köket eller liknande ändå därför att jag är lite tveksam till att barn har djur på sina rum utan vuxens uppsikt. Dessutom skulle den då få sällskap och det skulle hända mer för den. Jag hade börjat med att ha kaninen i sin bur i köket eller liknande en tid och släppt ut den när katten var ute endast. Så att katten får titta på den genom gallret och vänjer sig vid den så att det inte längre är så spännande. Sen hade jag haft den i knäet och suttit med den på golvet regelbundet så att katten fick se den röra sig utanför buren med matte som skydd. Sen tror jag att katten kommer att tappa intresset mer och mer när den fått lukta och titta och undersöka kaninen regelbundet i den miljön så då kan man ha den lös utan att oroa sig för katten.

Jag har fyra utekatter som jagar både det ena och det andra - och grannkatter och vildkatter som stryker. Skaffade höns i somras och det var ju otroligt spännande. Hade dem i hönsgård första veckorna och en av katterna satt ständigt utanför och tittade. Men med tiden minskade intresset och till slut släppte jag ut hönsen frigående i min trädgård. En av mina katter provade vid ett tillfälle att smyga på dem och sen rusa fram, men hon rörde dem aldrig utan ville bara skrämma dom. Då fick hon en bräda efter sig och sen dess har det aldrig mer hänt. De rör inte ens mina friserade dvärgar som ser ut som små kaniner och inte ens väger 1 kg - inte ens när jag köpte dem som småttingar, trots att jag inte var med utomhus. Så katter kan absolut lära sig vad man får röra och inte - och vad som är värt att röra och inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska kaninen bo?

Min systerson har två i stallet. Vintertid har de en bur, med krypin och våningsplan. Sommartid får de vara lösa i en box. Har räv och vill inte riskera något. Började med en hanne, inne men han trivdes inte. Utan fick flytta ut och fick flickvän. Han är numera kastrerad, då det vart många småkaniner. Något vi räcknade med. De mår riktigt bra.

Jag har en inne. Hanne, son till sysstersonens. Han fick till en början vara helt instängd i buren. Pågrund av hunden, ricktig smådjurs dödare. Katterna hoppar in i boxen somnartid, bryr sig inte om kaninerna där. När hunden struntade i kanninen högt upp, flyttades buren ner på golvet under uppsikt. Sedan lös, hunden i koppel första tre gångerna. Efter det bryr sig inte hunden om kaninen. Eller de har börjat leka lite, studas fram och tillbacka.
Katterna är inte förtjusta, kaninen nyper dem i svansen.

Min kanin trivs bättre i sin bur, efter att han fick ett hus. Sitter gärna på tacket och spejar.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 685
Senast: KesoNeso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 233
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 378
Senast: Wille
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 964
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp