Hur ska man få någon att förstå detta med doping??

Travtjej_87

Trådstartare
Ja precis som rubriken säger, hur ska man få en inackodering att förstå detta med doping.... Jag har försökt förklara flera gånger hur viktigt detta är nu när jag ska börja åka med min 2åring till banan.....
Men hon försöker inte ens förstå... jag vill inte åka in på doping pga någon annan...

Någon som har några tips på vad jag kan göra?? börjar bli små panik slagen nu när jag verkligen vill åka iväg med lillkillen å köra lite...

Grubblar mig knäpp på detta problem...:(

Sv: Hur ska man få någon att förstå detta med doping??

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar. Vem gör vad? Och hur påverkar det dig?

Menar du att den personen medicinerar hästar i samma stall som du, eller ger något tillskott i fodret som numera är dopingklassat?

Och är den personen inackorderad hos dig, och ger något du inte kan tillåta?, säga upp personen om den inte lyssnar?

kl

Om det är så som Kellie säger, anmäl? Jag förstår inte problemet?

Fast det är ju inte förbjudet att medicinera en sjuk häst eller fodra med tillskott, så anmäla vad?
Det är ju bara otillåtet att starta i lopp med detta i hästen. Vad jag förstår så är det inackorderingen som får något, och den kanske inte startar? Räta gärna ut frågetecknen så vi förstår...;)

Säg upp vederbörande om det inte sker en omedelbar bättring.

alltså tjejen står här hos mig, vi har hästarna just nu i lösdrift. jag har bett henne att hon inte ska använda massa dopingklassade medel så att jag kan med gott samvete å inte behöva vara orolig över att han kunnat få i sig något som jag itne gett honom... jag har även sagt att alla medel finns å bättre att ta av mitt än att köpa om de kan vara doping osv men hon vägrar att lyssna,hon håller på och mixtarar med en massa olika grejer har ingen aning om vad allt är... jag menar att om detta är mitt stall så borde man ju kunna lyssna, det är ju en viktig bit detta med doping inom travet, även om man inte är intresserad av de själv så måste man ju kunna acceptera att jag måste vara petig....
jag blir inte klok på henne....

Okej, ja går hästarna på lösdrift är det verkligen svårt.
Då tycker jag att du får skriva ett nytt hyreskontrakt, där det framgår att det inte accepteras att dopingklassade tillskott/preparat etc får användas på ett sådant sätt att din häst kan få i sig av det. Dvs inte alls...:angel:
Om hon inte kan gå med på det, får du nog söka en ny inackordering och helt sonika sparka ut henne.

Om vi pratar om naturpreparat med relativ kort karens, så behöver du nog inte oroa dig så mkt, men innan start lär du nog se till att hon slutat med detta, eller delar på hästarna minst 96 timmar (?) innan..... Om vi pratar om helt andra preparat så sparka henne i baken så långt du kan...:devil:

Men ett rejält hyreskontrakt bör man alltid skriva, även med sina bästa vänner. Lycka till!

Be henne ta fram alla preparat och jämför mot dopinglistan.

Med tanke på hur korkade många av reglerna är så förstår jag att det kan vara svårt för henne att fatta.
Men du har ansvaret för vad som kommer i din häst och det är ditt ansvar att se till att hon inte ger något till sin häst som din kan få i sig.
Så mitt råd är enkelt säg upp henne direkt om hon inte omedelbart tar bort allt som är dopingklassat inom travet!
Finns inget annat du kan göra i detta fallet tyvärr. :(

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 171
Senast: Piaff
·
R
Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: Raderad medlem 147980
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 359
Senast: tomte
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka