Hur ska sadeln ligga vid sidan om manken?

Tillis

Trådstartare
Låter som en korkad fråga, men nu när jag är ute i sadeldjungeln så har jag sett så mycket olika typer så jag bara måste fråga...!
Jag har hittat en sadel som ligger jättebra vad jag kan se på min häst. Den ligger an längs med hela ryggen (och still), bred kanal mellan bossorna, lättar varken bak eller fram och lämnar gott om plats för manken. MEN, bossorna under är inte ullstoppade utan plattor, och dessa plattor löper ju ändra fram (naturligtvis).
Det jag nu hänger upp mig på är att dessa plattor ligger an även mot sidorna av manken – ska de det? :confused: Alltså långt upp på sidorna, tills det är ca 2-3 fingrar kvar tills mankens topp. Då finns det väl ingen plats för manken att bredda sig överhuvudtaget?
Sadeln ifråga är en Lemetex Futura XL med normal bomvidd (min häst har i alla andra sadlar behövt smal bomvidd). En tanke är att han kanske måste ha bredare bomvidd ändå, men då tror jag sadeln tippar framåt. :crazy:
Kanske är det så att denna sadel inte alls ligger så bra som jag inbillar mig... :(
 
Hejsan! Ska se om jag kan ge något svar.. Förstod inte riktigt hur du menade.... Sadeln ska alltså ha samma vinkel som hästen vid manken. Om den är för smal kommer det bli för mycket tryck på sidan om manken där spetsarna på sadeln går ner.. (Ortspetsar kan dom nog heta?) Alltså dom spetsar som går ner från bommen. Trycket ska vara jämt ända från manken och ner! Din häst kommer att kunna bredda sig till en viss gräns, sen kommer du behöva en vidare sadel. Problemet med en sadel som inte är ullstoppad är att du inte kan rätta till några fel senare. Med vissa ullstoppade kan man lägga i mer stoppning i början, och ta ut när hästen breddat sig. Det kan du inte med en annan stoppning. Sadeln kan också bli sned, och du kan inte göra något åt saken, utan att kassera sadeln.
Det bästa är att du om du är osäker ta hjälp av en riktigt duktig sadelmakare.. (jag skulle nog rekomendera en auktoriserad, så att man vet att dom kan sin sak!) Det kostar inte mycket, och du kan spara många tusenlappar på både hästvård och nya sadlelköp... Hoppas du fick liiite hjälp iaf! :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
966
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 398
Senast: Oknytt
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 391
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp