Bukefalos 28 år!

Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Att man inte bara knappar in personnummer själv beror på att vi har en lag angående identifiering inom sjukvården. Du ska kunna styrka din identitet mot godkänd legitimationshandling. Det finns de som medvetet uppger fel personnummer.
Som både @kryddelydd och @Lovisaleonora har skrivit så är inte det väsentliga att stryka id i receptionen, det som är viktigast är att den behandlande läkaren/sjuksköterskan kollar id. Men problemet med att logga in själv är att många inte klarar av det av en eller annan anledning och kontakten i receptionen kan vara en första koll på vad som behövs. Som ett litet sidospår så kan det sitta helt katastrofala personer även där, en bekant skadade handen rätt illa precis utanför VC på deras öppettider, människan i receptionen försökte påpeka att hen inte skulle få någon hjälp innan hen hade visat id och betalat. Hen påpekade att om hen försökte ta upp plånboken så skulle det komma blod över hela golvet och frågade om hen inte kunde få göra det efter någon hade kunnat lägga på ett första förband... Det hela höll på att bli farsartat innan en läkare kom förbi och kastade sig över min bekanta och la om och sydde ihop.
 
Som både @kryddelydd Men problemet med att logga in själv är att många inte klarar av det av en eller annan anledning och kontakten i receptionen kan vara en första koll på vad som behövs.

Det kan istället finnas en "på golvet"-person som INTE sitter bakom en glasruta utan snabbt kan hjälpa tillrätta både genom att hjälpa till färdtjänst och hjälpa att logga in sig. Detta kan flera utan utbildning göra, vilket öppnar arbetstillfällen för andra personalgrupper.
 
Det kan istället finnas en "på golvet"-person som INTE sitter bakom en glasruta utan snabbt kan hjälpa tillrätta både genom att hjälpa till färdtjänst och hjälpa att logga in sig. Detta kan flera utan utbildning göra, vilket öppnar arbetstillfällen för andra personalgrupper.

Bra tanke. En "servicepersonal" som kan hjälpa tillrätta, och kanske också kan ha andra uppgifter som att kolla att det finns papper till skrivare och andra "okvalificerade" arbetsuppgifter.
 
Det konceptet känns mer serviceminded och betydligt bättre i en modern sjukvård. Idag sitter ofta inhyrda väktare i informationsdisken på sjukhus, vilket känns minst sagt mindre kundvärdigt.
 
Att man inte bara knappar in personnummer själv beror på att vi har en lag angående identifiering inom sjukvården. Du ska kunna styrka din identitet mot godkänd legitimationshandling. Det finns de som medvetet uppger fel personnummer.

Det kan ju "lätt" lösas genom att göra som danskarna och ge varje person ett "sjuk-ID" / gult kort, med alla personuppgifter, streckkod och magnetremsa. Hos läkaren drar du det genom en kortläsare i receptionen så personalen vet att du kommit och på de flesta apotek kan du scanna det när du tar en nummerlapp, vilket gör att din medicin redan är förberedd och klar när det blir din tur i kön :up:.

Det hjälper dessutom enormt i akuta fall där personer fallit om på gatan och medvetslösa åker in med ambulansen, eftersom sjukhuspersonalen kan finna all sjukhistorik och eventuella caves på personen på två röda även om den inte kan berätta något själv :).
 
Att man inte bara knappar in personnummer själv beror på att vi har en lag angående identifiering inom sjukvården. Du ska kunna styrka din identitet mot godkänd legitimationshandling. Det finns de som medvetet uppger fel personnummer.

På Akademiska Sjukhuset i Uppsala knappar man själv sitt personnummer till flera av mottagningarna.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hur ska vi åstadkomma det? Vem ska bemanna närakuten, och var ska de personerna hittas?
Hur ska man få ner tiderna "till dit man får remiss"?
Pengar och personal? Eller snarare dra ner på chefernas löner precis som du säger.
För personalen kan man ta hand om den man har och försöka få tillbaka den i Norge (säkert Danmark i Skåne)
Minska ner hyrpersonalen, anställ dem istället.

Min remiss är antagligen en kostnadsoch personal fråga men enligt mig så var sonens en för låg prioritering, men även på barnmottagningen behövs det mer effektivisering.

Jag hade praktik på en privat vårdcentral i höstas och det var väldigt trevligt, det flöt på bättre där och personalen var inte på gränsen till utbrändhet. De hade drop-in under dagen som ssk tog hand om och två gånger i veckan var det drop-in med läkare.
Ssk tog mycket ansvar och hade mycket patient kontakt.
Nu har jag bara varit patient hos landstingets vårdcentraler men jag tyckte det var stor skillnad. (dessutom så harde nästan en läkarsekreterare per läkare på den privata vc)

Nu ska jag snart iväg till sjukhuset för första gången, på en nedläggningshotad avdelning. Det ska bli intressant.
 
Ni på ert boende kanske inte gör det men jag har råkat höra ett samtal mellan två anställda på ett boende som uttryckte just det, de valde att skicka in en äldre boende som låg för döden men det var kort om folk och de hade inte möjlighet att sitta hos hen.
Svärmor fick tillbringa en dag på akuten, skickad från boendet eftersom boendets läkare inte lyssnade på personalen och stirrade sig blind på att hon hade gallstens problem. Problemet var bara att hon även hade en komprimerad kota i ryggen också... Två vändor på VC och en hel dag på akuten innan något kom på att de skulle ta en röntgen bild på ryggen, trots att personalen gång på gång påpekade att strax innan hon började få ont så hade de hittat henne på golvet i sitt rum...
Det har jag aldrig hört talas om innan, otroligt dåligt att skicka in dem istället för att få in personal till vak. Sen så har vi "fuskat" och inte haft ordentligt vak om det är dåligt med personal an någon anledning. Då kollar vi minst var femte minut under den stressiga timmen som det är svårt att klara sig på en för lite personal sen får vi klara oss på en man kort resten av dagen vilket fungerar bra. Sen kan även chefen sitta där, om hen är där då. Då brukar det snabbt dyka upp en till personal.
Men aldrig på något ställe där jag arbetat (8st nu) skulle vi skicka in någon för att de dör, det om något är inte värdigt enligt mig.

Vad tråkigt med din svärmor! Det är svårt när de högre upp vägrar lyssna på oss som ändå träffar personen varje dag och har koll.
 
Jag är ju väldigt okunnig ang den offentliga vården men jag tänker att många förbättringar borde kunna göras på den administrativa sidan. Nu är det ändrat men för ca 10 år sedan hade två närliggande sjukhus olika system och fick faxa över ex.vis journaler. Jag tror administrationen och dokumentationer sväljer enormt mycket vårdtid och borde gå att få mer effektiva.
Jag har exempelvis funderat över varför vi har en receptionist på vår Vc istället för att bara knappa in personnummer och betala med kortapparat?! Givetvis med ringklocka om man behöver hjälp ( där ska man nog inte heller förringa medmänniskor som kan hjälpa varandra att "checka in"). Jag hade hellre sett att receptionistpengarna användes till en mer vårdrelaterad tjänst.
Det beror ju på vad receptionisten har för uppgifter, om det är slöseri med pengar eller inte. Jag jobbade i 8 år inom privatvård som receptionist och vi skötte patientmottagning (med allt vad det innebär i form av t.ex. kassahantering), tidsbokning (inbokning, ombokning, avbokning), posthantering, telefonväxel, bistå läkarna med att hämta in provsvar från andra mottagningar m.m. m.m. m.m. Jag vet inte vem som hör allt detta på ställen som inte har en receptionist (utan vårdutbildning), men jag vill gärna tro att vi avlastade framför allt sekreterare och BMA.

Mycket kan självklart digitaliseras och bli självservice, men det kommer i många år framöver finnas människor som inte är bekväma med att sköta sina egna ärenden via en dator eller via en skärm där du skriver in personnr och betalar med kort. De vill ha en människa att prata med.
 
Då kollar vi minst var femte minut under den stressiga timmen som det är svårt att klara sig på en för lite personal sen får vi klara oss på en man kort resten av dagen vilket fungerar bra. Sen kan även chefen sitta där, om hen är där då. Då brukar det snabbt dyka upp en till personal.
Men aldrig på något ställe där jag arbetat (8st nu) skulle vi skicka in någon för att de dör, det om något är inte värdigt enligt mig.

Personligen hade jag hellre dött på akuten, med folk runt omkring mig, än själv med någon som tittar till mig var 5e minut. Usch, så ovärdigt och skrämmande för dem som får dödsångest.
 
Utifrån min erfarenhet behöver vården tänka LEAN, att få igång ett smidigare o bättre flöde. Men de som jag pratat med det om ...så vill de inte. Så kanske sitter också en hel del i att folk inte vill ha en förändring?
 
Utifrån min erfarenhet behöver vården tänka LEAN, att få igång ett smidigare o bättre flöde. Men de som jag pratat med det om ...så vill de inte. Så kanske sitter också en hel del i att folk inte vill ha en förändring?
LEAN-gurun Niklas Modig berättade under en föreläsning om en vårdavdelning som ändrade om sin organisation utefter LEAN. Effektiviteten ökade från 1(!) procent till en bra mycket högre siffra. Det handlade om vårdkedjan för bröstcancer på ett sjukhus i södra Sverige.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Utifrån min erfarenhet behöver vården tänka LEAN, att få igång ett smidigare o bättre flöde. Men de som jag pratat med det om ...så vill de inte. Så kanske sitter också en hel del i att folk inte vill ha en förändring?
Ett problem med att införa LEAN kan vara att det tillämpas som här.
Man får lämna synpunkter och ska hitta på "förbättringsarbeten" som ska minska onödigt jobb som inte leder till något positivt för patienten. Bra tänkt.
MEN var och en ska gräva i sin lilla enhet.
Det mesta svinnet och krånglet är som regel mellan enheter även om det självklart finns småsaker även lokalt (som att få ha lite operations- och injektionsgrejer på undersökningsrummet vilket man numera inte får av hygienskäl och därmed måste en sjuksköterska letas upp om någon ska få en kortisonspruta, eftersom kortisonet är inlåst i läkemedlsrummet dit läkarna inte har tillträde).
Eller som när någon på IT-avdelningen hittade på att det inte får finnas liten lokal skrivare på vars och ens kontor utan det ska vara en central skrivare där man loggar in med ett kort. Så får man gå fram och tillbaka, logga in och ut, sätta patienten i korridoren (för den får ju inte vara ensam på kontoret av sekretesskäl), gå till skrivaren, logga in på skrivaren, få utskrift av sitt sjukintyg, logga ut ur skrivaren, gå tillbaka och hämta patienten i korridoren, gå tillbaka in på kontoret för att avsluta samtalet...
väldigt tidsslöseri i det lokala men IT-enheten har makt. Av ekonomiska skäl som blir rätt kocko.

Generellt sett tror jag på "överenskommelser" inom vart och ett landsting så att det finns tydligt nedtecknat på ett lättåtkomligt ställe (det kan man ju drömma om) vem (vilken klinik) som ska göra vad. Vart ska en remiss ställas, när ska man remittera, vad ska vara gjort innan remiss.
Under förutsättning att alla faktiskt följer den typen av överenskommelser så kan det flyta på rätt bra.

Men det är ju förstås en fördel om befolkningen också accepterar att följa "rätt" kontaktvägar för att minska krångel så mycket som möjligt.
Att man tillåter sjukvården att prioritera efter medicinskt behov i stället för upplevd syn på vad som är angeläget.
 
Någon som har synpunkter på att det kan finnas saker som den allmänna sjukvården kan "slippa" att göra?

Friskintyg och intyg till försäkringsbolag hör till sådant som jag tycker att vi kan låta bli, liksom "åldersintyg" för tyngre körkortsbehörighet.
Sist på den där prioriteringsordningen som publicerades -00 står "självläkande tillstånd" respektive, allra sist, "kontakter av andra skäl än sjukvård" (och hit hör ju ovan nämnda intyg; det handlar om ekonomi resp trafik, inte att personen specifikt behöver vård).

Får sjukvården avstå från att erbjuda vård mot självläkande tillstånd? Förkylning utan feber är ett typexempel på självläkande tillstånd.
 
Någon som har synpunkter på att det kan finnas saker som den allmänna sjukvården kan "slippa" att göra?

Friskintyg och intyg till försäkringsbolag hör till sådant som jag tycker att vi kan låta bli, liksom "åldersintyg" för tyngre körkortsbehörighet.
Sist på den där prioriteringsordningen som publicerades -00 står "självläkande tillstånd" respektive, allra sist, "kontakter av andra skäl än sjukvård" (och hit hör ju ovan nämnda intyg; det handlar om ekonomi resp trafik, inte att personen specifikt behöver vård).

Får sjukvården avstå från att erbjuda vård mot självläkande tillstånd? Förkylning utan feber är ett typexempel på självläkande tillstånd.

Jag tänkte på det du skrev ang att folk söker vård enbart för att få besöket loggat inför senare kontakter med försäkringsbolaget. Det borde gå att lösa på ett sådant sätt att försäkringsbolaget tog ett större ansvar eftersom det är fb som kräver det.
Varför utbildas inte fler läkare? Jag får känslan av att man från läkarlinjens sida gärna vill ha ett underskott av läkare för att driva upp lönerna. Rätt eller fel?
 
Personligen hade jag hellre dött på akuten, med folk runt omkring mig, än själv med någon som tittar till mig var 5e minut. Usch, så ovärdigt och skrämmande för dem som får dödsångest.
Alla får inte dödsångest och ofta har man något hum om hur personen vill ha det. Sist vi hade en med dödsångest så var det dygnet runt vak i månader.
Sen just vak brukar vara prioriterat och är sällan det inte finns personal då. Men om det inte finns brukar det vara högst en timme om dygnet vi inte kan sitta hos personen konstant och sällan ens en timme men vi kan inte låta de andra ligga utan vård. Sen om vi tror att nu är det verkligen dags (ofta kan vaket börja minst en vecka innan) så lämnar vi självklart inte personen även om det blir rörigt.

Jag tror faktiskt inte att du har mer personer runt dig på akuten, mer än att de kanske springer förbi dig ibland.
 
Andelen av BNP har varit oförändrad under lång tid. Så i reda kronor är det givetvis mer.
Men vi ska komma ihåg att det är mer som ska göras för fler utan att öka resurserna i motsvarande grad.
Ok. Då hade jag nog blandat ihop de reda kronorna med andel av bnp.

Ja, vi behandlar ju fler och fler tillstånd inom vården och så att säga som sjukdomar. Det gäller ju både allvarliga tillstånd och mindre allvarliga. Det är jag helt klar över. Jag tänker mig att i alla fall en del av det problemet har att göra med vad vi tänker oss att sjukvården rimligtvis kan användas till, vilka behov den rimligen kan svara på. Det behöver inte alls bara vara alla vi utanför vården som möjligen är lite fel ute där, det kan även vården själv vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp