Hur skickar man utrustining på posten??

tinafinis

Trådstartare
Funderar på att lägga ut lite saker på annons.
Men jag funderar på hur man igentligen skickar?

Någon som gjort det?

Hur skickar man exempelvis ett täcke bäst? Brev, paket?
Vad kostar det?

En sadel? Vad är bäst till det och hur paketerar man en sådan?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Mvh Tina

Sv: Hur skickar man utrustining på posten??

Paket är enklast till större/tunga saker. Jag skickar sadlar/selar i paket.

Små täcken kan man lägga i en plastpåse och tejpa om (blir billigast). Likaså träns och sånna småsaker.

Bussgods finns ju också, det är mkt billigare än posten om man skickar tunga saker, där har du ju också efterkrav.

Posten (och Bussgods) skickar saker, inte packar, det får du göra själv.

OKi! för vi fick hit ett paket som inte såg ut som det skulle enligt dom som skickade det. Posten måste ha packat om det. Tänkte att dom kanske ville ha det på sitt sätt. :-)

Dom vill säkert ha det på sitt sätt men låter dig göra det. Om de packat om, vilket låter konstigt, måste det berott på att paketet gått sönder annars hade de bett avsändaren packa om det redan vid inlämning.

Till en sadel ska du ha en rejäl kartong och packa väl med ex tidningspapper och plast närmast själva sadeln, du är ansvarig för att paketet kan hålla sadel hel vid normal hantering, om det är dåligt packat och sadeln går sönder så står inte transportföretaget för skadan.

En sadel vet jag itne om jag hade vågat att skicka. Annars har ja två jag skulle behöva bli av med..

Jag fick en sadel skickad med bussgods. Hel och fin när den kom fram, skickad i en stor kartong! Älskar den sadeln fortfarande:love: tror att bussgods är "snällare" med sina paket.

Jag hade en dyr sadel på vift med Bussgods i drygt en vecka, den fanns inte om man sökte på kollinumret på deras sida - ingen kunde svara på var den fanns. Kändes sådär. Så jag föredrar att skicka med Posten efter det, går alltid att spåra och kommer fram när det ska.

Jag hade en dyr sadel på vift med Bussgods i drygt en vecka, den fanns inte om man sökte på kollinumret på deras sida - ingen kunde svara på var den fanns. Kändes sådär. Så jag föredrar att skicka med Posten efter det, går alltid att spåra och kommer fram när det ska.

Var det på sommaren?
Jag har också råkat ut för det och ringde och klagade, mitt sadelpaket var "borta" i 10 dagar:crazy: det visade sig att sommarjobbarna inte förstod hur de skulle lägga in kolli nummret så att man kunde följa paketet på nätet.

Jag har skickat fler sadlar sedan med bussgods och det har inte varit några problem.

Senaste jag skickade var framme på två dagar:)

En sadel vet jag itne om jag hade vågat att skicka. Annars har ja två jag skulle behöva bli av med..

Det är inga problem, jag har "stoppat" under sadeln med tidningspapper och runt den så att den ligger still oavsett om kartongen råkar komma upp och ner, jag har även köpt sadlar som jag fått skickat via bussgods:)

Nä det var nu i höstas. Har skickat andra sadlar som kommit fram fortare.

Det värsta var att det inte gick att spåra paketet och ingen kunde tala om var det fanns. Jag ringde varenda Bussgodsstation där det kunde finnas men det var spårlöst borta. Nu dök det ju upp igen men jag vill inte skicka saker värda 10 000:- utan möjlighet att spåra paketet och Bussgods är uppenbarligen inte särskilt noga med att scanna sina paket.

Innan det här hände var jag typ Bussgods största fan men det gick över.

Hmmm kan nog dessvärre bara instämma..
Vi skickar rätt mycket saker anlitade posten tidigare men har slutat med det blev för mycket "tok"..
Paket försvann, pengar där kunderbetalt mot postförskott försvann.
Droppen var när vi en dag skulle betala med företagskortet. Vips "snodde" kassörskan det och klippte itu det.
Anledning det var stulet enligt henne.
Vi kontaktade banken de HITTADE INGET FEL ALLS på kortet.
Sedan det här med att vara rädda om paketen, var med en gång och sa då ifrån..
Istället för att lyfta paketet bort till rullrampen sparkades detdit.
Där gick min gräns och jag sa ifrån.
mvh El

tyvärr så kan jag bara hålla med, posten är inte speciellt pålitliga! Jag använder mig hellre av bussgods, speciellt när det är tyngre värdefulla saker så som sadlar.

Det har hänt flertalet gånger att saker försvunnit med posten och det är ju nästan omöjligt att få ersättning för detta. Här om veckan skulle jag lösa ut ett paket från ett företag mot postförskott på macken här i närheten. Kassören hämtade paketet och lämnade ut det och tog betalt för resterande saker jag köpte. Nu var jag ju så ärlig så jag påpekade att paketet skulle lösas ut för runt 2000kr. Men om jag inte gjort det eller inte sett det från början, vem hade då blivit ansvarig?

Jag har även praktiserat på posten för flera år sedan när man fortfarande gick i skolan. Mycket kanske har hänt sen sist men jag var iallafall med och sorterade paket och större brev som lämnats in. Kommer speciellt ihåg ett brevpaket som det satt fullt med aktas klistermärken på, kras sa det om det paketet när det hivades genom luften ner på botten på en stor vagn. Enda reaktionen från mannen som slängde var att paketet var dåligt förpackat och axelryckningar. Jag kan ju tycka att man kanske ska vara lite mer försiktigt än så när man hanskas med paketen oavsett om de är bra eller dåligt förpackade!

Enda negativa upplevelsen med bussgods jag har haft hittills är att det tog 2 veckor för dem att sätta in mina pengar för en sadel jag sålt med efterkrav. Dåligt!

jadu det undrar jag också. just det paketet kom faktiskt fram tillslut, men ca 1 månad försenat. det stod bara inlämnat på statusen om man sökte på kollinummret men enligt inlämningsstället så fanns det inte där utan var ivägskickat.

Precis det som hände mig på Bussgods.

En nackdel med Bussgods är att deras ombud är fristående och inte verkar följa samma regler. Göteborg t ex går inte att nå på telefon och struntar helt i att scanna sina paket, att skicka via dom gör jag inte igen. Att skicka härifrån till Sthlm brukar däremot gå smärtfritt även om det ibland tar onödigt lång tid.

Jag har bara skickat sadel en gång med Posten och fått en skickad till mig och båda gångerna var den framme dagen efter. Jag skickar massor av paket (som brev utan kollinr) och de har alltid kommit fram så jag har bara goda erfarenheter av Posten så långt. Därmed inte sagt att de är så mycket bättre än Bussgods men jag tror inte de är sämre heller. Bussgods är hur som helst fortfarande något billigare på stora tunga paket så plus för det.

Jag sitter o funderar på om jag ska köpa en begagnad sadelgjord. Tänkte om det finns någon som har koll på vad det kostar ca med posten att skicka en sadelgjord?

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 591
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 248
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 925
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka