Hur skiljer sig en bom i hopp resp. dressyrsadel??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 276
Sv: Hur skiljer sig en bom i hopp resp. dressyrsadel??

....Ring mig när du har tid så kan jag förklara det med när jag ändå ska berätta allt det andra ;)

Men vi andra vill ju också veta! :D

Är det ingen annan som vet något om skillnaden....

Jag vill oxså veta!:bump:

Puttar upp... ;)

blir spännade att höra;)

Saxat ur en äldre (tidigt 80-tal) broschyr från Passier:
"Skillnaden mellan en dressyr-allround- och hoppsadel är till största delen en skillnad i formen hos sadelkåpan,som utformats så att ryttarbenet ska få ett korrekt läge.
De olika modellerna skiljer sig,förutom adekvat anpassning av sadelbossa och stöd,huvudsakligen i utformningen av sadelkåpan."

Detta var ju före flatbackens stora era,så där borde det vara en viss skillnad!

Har glömt bort tråden igen, så jag skriver nu när den puttades upp.

Det MoQ skriver stämmer inte, det är inte den huvudsakliga skillnaden.

En dressyrsadel är gjord för dressyrarbete, man sitter ofta ner och då behöver bommen en bred anläggningsyta. Man ska även sitta i en lodrät sits och då kräver sätet en viss utformning. Sätet kan dock variera väldigt mycket beroende på vad för typ av kropp den ska passa. För att få en bra kontakt med hästen har många sadlar en smal midja i sätet och ibland smalare bossor mitt under sätet.
Dock har dressyrsadlar ofta bredare bossor än hoppsadlar.
Tyngdpunkten i dressyrsadel är ofta längre bak för att ryttaren ska sitta bekvämt i en lodrät sits.

Bommen i en dressyrsadel är alltså inte gjord för hårda stötar och är oftast inte lika flexibel som en bom i en hoppsadel.

I en hoppsadel är tyngdpunkten oftast längre fram, för att man naturligt ska hamna i en lite framåtlutad och lättare sits. Ofta har man permanentstoppade paneler för att få en bättre kontakt med hästen, men det är stor skillnad mellan olika märken. Vissa paneler är bara tunna, medan andra är tunna och stötdämpande, och här gäller det att vara noga med vilket märke man väljer.

Bommen i en hoppsadel är mer flexibel, för att det ska bli så bekvämt för hästen som möjligt i landningen. Men även om den är flexibel är den stark och tål hårda smällar, för att klara av landningen med en vuxen (och tyngre) ryttare. Man har ofta korta ortspetsar och korta paneler för att ge hästen så mycket bogfrihet som möjligt, detta gör man också på dressyrsadlar i viss mån, men oftast är det bara de dyra märkena (runt 20 000) som erbjuder detta. Det är vanligare bland hoppsadlar att det finns billiga sadlar med kortare paneler.

Hoppsadeln är gjord för att stå i lättsits i, och därför är den olämplig för dressyrarbete, för den ger inte en lika stor anläggningsyta som en vanlig dressyrsadel. Då tyngdpunkten blir annorlunda förmedlas sitshjälperna på ett annat sätt, därför kan det bli missförstånd om man går från hoppsadel till dressyrsadel eller vice versa, för det känns annorlunda för hästen. Även om det självklart går att hoppa i en dressyrsadel, är det inte lika bra för hästen att hoppas i en dressyrsadel. Och även om det går att rida dressyr i en hoppsadel, bör man köpa en dressyrsadel om man satsar på dressyr.

Jag ahr säkert glömt något, men fråga på om det är något ni inte förstår eller undrar över...

Fick nämligen höra här idagarna att KN sadlarna (dressyr)har en annorlunda bom...Att Karl Niedersüss sadelns ortspetsarna är lite annorlunda än på traditionella dressyrsadlar, den liknar hoppsadlarnas....??

Då menar dom förmodligen att de har kortare paneler eller kortare ortspetsar. Dock tycker jag inte att de har speciella paneler eller ortpestsar? De är som vanligt.

Precis så här skrev CH : Dessa vill jag att du provar ...Karl Niedersüss sadeln där ortspetsarna är lite annorlunda än på traditionella dressyrsadlar, den liknar hoppsadlarnas.
Så nåt måste det ju va´....
Ska bli spännande att prova dessa när dom kommer...

NÄR dom då kommer...har väntat och väntat...ska efterlysa sadlarna ...idag....

Det är ju märkligt att du tror att du kan mer än de som tillverkar Passier ,Diabolical Kitten!
Det jag skrev är ingenting som jag själv har hittat på,utan som jag skrev, saxat ur en broschyr som jag fått av den tidigare generalagenten för Passier i Sverige.
Förvisso var texten översatt till svenska,men den ursprungliga texten på tyska fanns också med och den är korrekt översatt!

Det är kanske dags att komma ner på jorden och inse att du inte är ensam om att ha en del sadelkunnande.Man kan faktiskt inte räkna ut alla andra ,även som här tillverkare!

Sedan vet även jag att olika märken kan ha olika bommar,exempelvis kräver ju en flatback en annan bom!

Som vanligt kommer jag hålla tummarna för dig ;)

Jag har hittat en sadel nu, ska avslöja senare idag vilken det är :D

Men - som du säkert redan kan gissa har ännu mer skit hänt. Såklart är det nåt fel på mig nu... Har varit ut och in på sjukhuset sen i söndags och har varit och tagit prover, så får väl se avd som är fel... Har jätteont, och kan knappt resa på mig utan att dö. (ont i magen, har haft det sen i söndags) Så även om jag ahr en sadel nu, kan jag inte rida. Så jävla TYPISKT!

Och jag har läst på flera sadelmärkens hemsidor att dom har samma bommar i nästan alla sina sadlar.... Bara bossor och kåpor och den övriga uppbyggnaden som är olik. För hur sätet ser ut har egt inte att göra med bommens utformning (mot hästen då), sätet byggs ju upp ovanpå.

Du kanske har vinterkräksjukan? Jag hade också helt fruktansvärt ont i magen, trodde allvarligt att jag skulle dö..

Du är naiv om du tror att Passier kommer beskriva allt jag skrev ovan. De vill sälja sadlar, och om du inte frågor dom den exakta skillnaden mellan hoppsadlar och dressyrsadlar kommer du få såna svar.
Ta kontakt med en sadelmakare du, eller någon tillverkare, så kommer de berätta samma sak.

Du borde faktiskt lägga ner, du börjar bli riktigt fjantig så som du håller på.

En sadel med flatbacksäte kräver ingen annan bom om man ser till konstruktionen. De enda som skiljer sig mellan en dressyrsadel med djupt säte och en dressyrsadel med flat säte är att de har skurit ut sätet på ett annat sätt. Men det är samma princip att dressyrsadlar har tyngdpunkten längre bak och bredare anläggningsyta överlag än en hoppsadel, även om hoppsadeln har ett djupare säte.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
452
Senast: warg
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Loma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka