Hur sköta hovarna när blöt/lerigt?

Dopy

Trådstartare
Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och ligghallen som är torra/icke leriga, men då och då går det ju igenom den blöta leran som sedan sätter sig i hovarna. Jag kratsar hovarna 2 ggr/dag, men eftersom dem är ute dygnet runt så blir ju hovarna blöta/leriga typ direkt igen och får aldrig en chans att vara torra.

Finns det något man kan göra för att minska risken med problem i hovarna pga leran/fukten?
tex ha på något efter att man kratsat som skyddar eller liknande?
 
Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och ligghallen som är torra/icke leriga, men då och då går det ju igenom den blöta leran som sedan sätter sig i hovarna. Jag kratsar hovarna 2 ggr/dag, men eftersom dem är ute dygnet runt så blir ju hovarna blöta/leriga typ direkt igen och får aldrig en chans att vara torra.

Finns det något man kan göra för att minska risken med problem i hovarna pga leran/fukten?
tex ha på något efter att man kratsat som skyddar eller liknande?
Sålänge de inte står i leran hela tiden är det nog ingen fara 😊
 
Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och ligghallen som är torra/icke leriga, men då och då går det ju igenom den blöta leran som sedan sätter sig i hovarna. Jag kratsar hovarna 2 ggr/dag, men eftersom dem är ute dygnet runt så blir ju hovarna blöta/leriga typ direkt igen och får aldrig en chans att vara torra.

Finns det något man kan göra för att minska risken med problem i hovarna pga leran/fukten?
tex ha på något efter att man kratsat som skyddar eller liknande?
Det enklaste är att ta in hästarna. Spån innehåller terpentin så det torkar ut hoven mer än torv. Jag tycker att även lösdrifthästar ska ha egen box, lagkrav är väl att det finns möjlighet och nu är det kanske läge att utnyttja den ”möjligheten”.

Vissa använder diverse smörj tror jag. Kolla med din hovslagare. Det finns ett märke som heter keratex med olika smörj men jag vet inte riktigt vad du ska använda eller om de har det du behöver.
 
Senast ändrad:
Det enklaste är att ta in hästarna. Spån innehåller terpentin så det torkar ut hoven mer än torv. Jag tycker att även lösdrifthästar ska ha egen box, lagkrav är väl att det finns möjlighet och nu är det kanske läge att utnyttja den ”möjligheten”.

Vissa använder diverse smörj tror jag. Kolla med din hovslagare. Det finns ett märke som heter keratex med olika smörj men jag vet inte riktigt vad du ska använda eller om de har det du behöver.
Jo, men om dem står inne på box 2 timmar och sedan är hovarna leriga/blöta i 22 timmar så känns det som att dem där 2 timmarna gör varken till eller från i det stora hela.
 
Jo, men om dem står inne på box 2 timmar och sedan är hovarna leriga/blöta i 22 timmar så känns det som att dem där 2 timmarna gör varken till eller från i det stora hela.
2timmar ? Tja , många bäckar små. Torkar de så torkar de. Kratsa ordentligt och ta bort all lera utanpå så brukar min hästs hovar torka till hovis Kommer På två timmar. Räcker inte det så får du väl oordnafler timmar på något sätt Eller grusa hagen.
 
Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och ligghallen som är torra/icke leriga, men då och då går det ju igenom den blöta leran som sedan sätter sig i hovarna. Jag kratsar hovarna 2 ggr/dag, men eftersom dem är ute dygnet runt så blir ju hovarna blöta/leriga typ direkt igen och får aldrig en chans att vara torra.

Finns det något man kan göra för att minska risken med problem i hovarna pga leran/fukten?
tex ha på något efter att man kratsat som skyddar eller liknande?
Är det problem med hovarna pga leran?
 
Hoppas det, inatt var det - grader så då fick hovarna vara rena/torra ett tag iaf :P
Du skrev ju att stor del av hagen var torr? Jag tänker att leran torkar om det är så att de går genom lera men sen står torrt större delen av tiden 😊
Eller har de fått problem med röta tex?
 
2timmar ? Tja , många bäckar små. Torkar de så torkar de. Kratsa ordentligt och ta bort all lera utanpå så brukar min hästs hovar torka till hovis Kommer På två timmar. Räcker inte det så får du väl oordnafler timmar på något sätt Eller grusa hagen.
Jag kan ha dem inne hur mycket jag vill, men har dem på lösdrift eftersom dem inte mår bra av att stå på box 8-10 timmar/dygn.
Utanpå är inte det jag oroar mig för, det är sulan/strålen som oroar mig, kan inte grusa hela hagen, den är för kuperad och för stor för att grusas.
Det jag oroar mig för är när dem går i leran packas den ju under hoven emot strålen/sulan, och sedan när dem står torrt finns ju leran kvar "i hoven" och då är jag rädd att det ska bli instängt och fukt vilket kan leda till problem.

Är det problem med hovarna pga leran?
Nej, mest rädd att det ska bli problem och vill förebygga om det går :)

Du skrev ju att stor del av hagen var torr? Jag tänker att leran torkar om det är så att de går genom lera men sen står torrt större delen av tiden 😊
Eller har de fått problem med röta tex?
Jo men leran som är "i hoven" runt strålen finns ju kvar och kan ju hålla fukt kvar emot sulan/strålen, det är där jag oroar mig att det ska bli problem om det är fuktigt och instängt större delen av dygnet.
 
När det varit som värst hos oss har jag tagit in dem på natten eller eftermiddagen (4-6 Tim), 4-6 dagar i veckan. Har lyckats begränsa det till det som skärs bort vid normal verkning.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 263
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Södra Småland. Det regnar och regnar.... Insläpp av hästarna ser ut så här: Klafs klafs klafs ner till grinden med ett fast grepp om...
Svar
0
· Visningar
1 178
Senast: Cornelia
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 835
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp