Hur sköta ridstövlar?

the_connemara

Trådstartare
Jag köpte mitt första par ridstövar på GBG HS förra helgen :D Men hur fasen ska man ta hand om dem på bästa sätt?? Hur gör ni?

Sv: Hur sköta ridstövlar?

Vanliga läderstövlar :) Sådant där slimmad variant med dragkedja som är mjuka o sköna redan från början. Ingen jobbig snörning dock. Lackkant längst upp.

när jag har köpt stövlar har jag alltid fått rådet att ta bort smutsen med en fuktig trasa och putsa med skoputs. absolut inte lädertvål, -olja eller -fett.

Varför inte läderfett och dyl?
Nyfiken...

*kl*

Brukar torka av mina med en mjuk fuktad trasa när jag använt dem, har de blivit riktigt smutsiga brukar jag använda en mjuk tandborste till sömmar och kanten som blir mellan sula och läder. Smörjer alltid med skoputs, blir bäst lyster då...

sköljer av med ljummet vatten om de är smutsiga, sedan skokräm.

Red i dem frösta gången i fredags o ska rida med dem idag igen. Sen torkar jag väl av dem lite om det behövs, pålle är inte så grisig så stövlarna blev knappt smutsiga trots svettigt dressyrpass.

Sa man smörja med skokräm varje gång man torkat av dem lite försiktigt?

Vad för något smörjer ni med och hur, borste, trasa osv? "Polera" upp lite glans efteråt oxå?

Åh, tacka vet jag träns :p

Är det bra kvalitet på lädret behöver man inte smörja så ofta. Man märker när de tappar lystern. Använder vanlig skokräm (den med en bulldogg på, tror att den heter Boston) och arbetar in med svampen som sitter på tuben. Sedan putsar jag upp dem med någon gammal nylonstrumpbyxa (har mamma lärt mig:D).

att inte använda sadeltvål gäller endast för gammla sortens ridstövlar i hårt läder.

mjuka kalvlädersstövlar mår bäst av samma skötsel som sadlar o träns! inte skokräm.. kalvläder blir ändå inte sådär superblankt.
mina har varken blivit fula eller töjd sig.

Hur ofta kommer du använda dem? Rider du med dem varje dag räcker det med att du putsar dem ordentligt en dag i veckan (endast med skokräm, beror iof på vilket märke du har på stöveln? Men skoputs gjort för ridstövlar, inte sadeltvål eller liknande!).
Däremellan torkar du dem bara av dem med en fuktig trasa med ljummet vatten. Får du veck vid foten eller någon annanstans på stöveln så klipp av en bit svamp och fukta den och tryck in den där vecket är, mellan stöveln och dig och så rid så så kommer det bli bättre. Använder du dem mer sällan så rengör dem efter varje gång.

Har du dragkedja på dem så var noga med att dra ner hela dragkedjan innan du försöker få på eller av stövlarna. Använd stövelkneckt när du ska få av dig dem. Ha något i dem, flaskor (läskflaskor, vinflaskor eller liknande) eller häng upp dem så de inte viks i onödan.

Eftersom jag inte ens rider varje dag när jag har lov (unghäst) så kommer jag göra rent dem i princip efter varje gång. Med mjuk handduk och lite vatten just nu, får kolla in mor o fars skokrämsförråd när det behövs :D

Tack för övriga tips! Spec det där med vecken!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 365
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 309
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen... 2
Svar
22
· Visningar
1 571
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka